Hoppa till innehållet

Mikael Damberg lockar startupbolag med storkunder

Mikael Damberg bjuder unga teknikbolag till sina nya innovationsgrupper där en rad storföretag medverkar. ”Här kanske man hittar sin första kund”, säger näringsministern till Di Digital.

Näringsminister Mikael Damberg talar på Sthlm Tech Fest på tisdagen.
Näringsminister Mikael Damberg talar på Sthlm Tech Fest på tisdagen.Foto: Jesper Frisk

Näringsminister Mikael Damberg ska hålla sitt framträdande på Sthlm Tech Fest sent på tisdagen för att runda av en dag som berör hur techvärlden kan hjälpa till att lösa diverse världsproblem.

”Jag tycker det är väldigt spännande att man den här gången försöker ändra perspektivet och fokusera på samhällsutmaningar. De minsta företagen möter på något sätt de största utmaningarna. Jag tror att de behövs för det”‚ säger Mikael Damberg inför sitt framträdande.

Det är en shoutout, som jag förstår att det heter på startup-språk.

I bakfickan har näringsministern en inbjudan till unga teknikbolag att medverka i fem samverkansgrupper som ska spåna fram möjligheter till innovation och arbete inom fem områden: nya transportlösningar, inkluderande och klimatsmarta städer, life science, cirkulär och biobaserad ekonomi samt uppkopplad industri och nya material.

Mer från Tech Fest: Klarnas vd: ”Bankernas bolånemarginaler är hotade”

”Om startupbolagen kontaktar oss ska vi se om det går att hitta mötespunkter mellan innovationsprogrammen och den starka startupscenen. Det är en shoutout, som jag förstår att det heter på startup-språk”, säger Mikael Damberg.

I samverkansgrupperna, som presenterades i början av september, ingår redan representanter från bolag som Ikea, Ericsson och H&M samt den högskolevärlden och olika fackliga organisationer. Även Linda Krondahl, vd för acceleratorn Stings hårdvarugren Things, medverkar.

”Det här är stora program. Det kommer inte att finnas pengar att söka”, säger Mikael Damberg.

”Men man kanske vill vara med och utvecklas ihop med de stora drakarna som vill göra stora investeringar och kanske testa en helt uppkopplad stadsdel och vad det innebär. Det kan finnas startups som har något att bidra med i det värdepaketet. Där kanske man hittar sin första kund.”


Mer från Sthlm Tech Fest:

Klarna-miljardären: ”De flesta saker vi gör kommer att misslyckas”

Foto:
Bara en bråkdel av Klarna-grundaren Niklas Adalberths digitala välgörenhetsprojekt kommer att lyckas, säger han på scenen på Sthlm Tech Fest.

”Tyvärr – teknik kan inte rädda världen”

Foto:
Trots att hållbarhet är techbranschens nya favoritområde är de två världarna inte helt kompatibla. Di Digitals Josefin Jakobsson förklarar varför vi aldrig kommer att se ett Uber för utsläppsminskningar.

Zennström: ”Om vi inte agerar nu kommer vi se en eko-kollaps”Foto: Patrik Olsson

Det är dags att agera, och entreprenörer har en roll att spela när världen ställer om. Det är budskapet från Niklas Zennström och Isabella Lövin som inledningstalade på Sthlm Tech Fests andra dag – Solutions.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera