Hoppa till innehållet

Mikael Persbrandt blir startup-investerare

Allt mer pengar dras till den glödheta internet- och tekniksektorn. Nu startar skådespelaren Mikael Persbrandt, tillsammans med affärsmannen Tommy Jacobson, ett nytt investmentbolag för att satsa pengar i unga, innovativa startupföretag.

Skådespelaren Mikael Persbrandt och affärsmannen Tommy Jacobson startar investmentbolaget 13.
Skådespelaren Mikael Persbrandt och affärsmannen Tommy Jacobson startar investmentbolaget 13.Foto: Jonas Eng

“Jag är faktiskt en riktig nörd. Allt ifrån att jag skruvar sönder mina racerbilar till atomer till att jag varit och kollat in Peter Jacksons datormaskiner på Nya Zealand. Jag läste astronomi på universitet en gång i tiden”, säger Mikael Persbrandt.

Han tar emot på Maximteatern i centrala Stockholm. Han är delägare i teatern sedan ett par år tillbaka och visar runt i lokalerna innan intervjun.

“Ett sånt här ställe driver man inte för att tjäna pengar i första hand. Det handlar om lust och kärlek och passion”, säger han.

Lite av den lusten och passionen hoppas han, en av Sveriges mest välkända skådespelare, nu ta med sig in i teknik- och internetvärlden. Tillsammans med Tommy Jacobson, som via investmentbolaget Varenne är delägare i bland annat tv-tjänsten Magine och hörlurstillverkaren Zound Industries, startar Mikael Persbrandt nu investmentbolaget 13. Det ska syssla med tidiga investeringar i unga företag med koppling till kulturvärlden, till exempel film, teater eller musik.

Det något omaka paret är bekanta sedan tidigare, via ett gemensamt intresse för kampsport och thaiboxning.

“Jag har fått frågan om att fronta en massa olika saker. En parfym, några underkläder. Jag har aldrig tänt till på det där. Mitt insteg i affärslivet måste bygga på lust och nyfikenhet. I mötet mellan kulturen, det digitala, film och musik känner jag att det finns jäkligt spännande saker”, säger Mikael Persbrandt.

I mötet mellan kulturen, det digitala, film och musik känner jag att det finns jäkligt spännande saker.

13 ska investera i seed- eller pre-seed-fas, säger Tommy Jacobson. Rent konkret innebär det investeringar på en eller ett par miljoner kronor i unga, idédrivna bolag. Tommy Jacobson står för pengarna och affärskunnandet i konstellationen. Mikael Persbrandt står för varumärket och nätverket i kulturvärlden. Övriga partners är Jimmy Johansson och Mathias Rosenqvist, båda med en bakgrund på  kommunikationsbyrån AWB.

Bolaget hoppas kunna presentera sin första investering strax efter årsskiftet.

“Jag ser det här som en länk i kedjan med Varenne, som gör mer kapitalkrävande investeringar. Det ger mig nya kontaktytor bland bolag i den tidiga fasen”, säger Tommy Jacobson.

Vad kan ni tillföra den som behöver finansiering?

“Tanken är att bidra med ganska lite kapital men med väldigt mycket kontakter och kompetens. Mikael har ett varumärke som kan ge ordentlig genomslagskraft till rätt sorts entreprenör,” säger Tommy Jacobson.

“Det handlar inte om att jag är produkten. Det handlar om att hitta saker kopplade till vad jag håller på med. Tänk till exempel ett redigeringsprogram för film. Där kan jag med trovärdighet säga att ‘det här eller det här behövs’”, säger Mikael Persbrandt.

Han pekar på den snabbväxande svenska spelindustrin som ett exempel på en lyckad symbios mellan kultursektorn och näringslivet.

“I förrgår spelade jag Battlefield i flera timmar. Och vi har ju flera svenska spelbolag. Att få vara med i en sådan verksamhet vore fantastiskt. Tanken svindlar ju var de spelen är om bara tio år”, säger Mikael Persbrandt.

Regissören Josef Fares startade nyligen en egen spelstudio.

“Ja, och då vill jag hälsa till Josef att han ska höra av sig (skratt). Kan du få med det i texten,” säger Mikael Persbrandt.

Exakt vilken berättelse som döljer sig bakom det nya bolagets namn tycks grundarna inte vara helt klara med. “Det finns många”, säger Mikael Persbrandt och visar en tatuering i nacken som föreställer siffran 13.

“Jag träffade Guy Ritchie i London. Jag var och morsade på honom i hans hus. Han sa tretton en massa gånger. Han har ju sitt Kabbalah, tror jag. Det är en judisk-siffer-religion”, säger han och är tyst en stund.

“Jag har inte funderat tillräckligt mycket för att göra en bra historia av det här”, fortsätter han.

År 2015 har i övrigt varit ett rekordår för den svenska startupsektorn. Bara under årets tre första kvartal har det investerats mer än en miljard dollar i unga teknik- och internetbolag, enligt siffror från Industrifonden. Samtidigt varnar allt fler för att värderingarna i sektorn har sprungit iväg och att investerarnas riskaptit nu är på väg att vända nedåt.

“Det kommer mer krav på ordentliga affärsmodeller och intäkter, även på vår tidiga nivå. Det får inte bara vara en rolig grej för ett par miljoner människor att signa upp på. Det måste finnas ett bra kommersiellt case i botten”, säger Tommy Jacobson.

Läs även: Ace of Base-miljoner till startupsektorn – nu ska Ulf Ekberg bli investerare

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera