Hoppa till innehållet

Mikael Persbrandt blir startup-investerare

Allt mer pengar dras till den glödheta internet- och tekniksektorn. Nu startar skådespelaren Mikael Persbrandt, tillsammans med affärsmannen Tommy Jacobson, ett nytt investmentbolag för att satsa pengar i unga, innovativa startupföretag.

Skådespelaren Mikael Persbrandt och affärsmannen Tommy Jacobson startar investmentbolaget 13.
Skådespelaren Mikael Persbrandt och affärsmannen Tommy Jacobson startar investmentbolaget 13.Foto: Jonas Eng

“Jag är faktiskt en riktig nörd. Allt ifrån att jag skruvar sönder mina racerbilar till atomer till att jag varit och kollat in Peter Jacksons datormaskiner på Nya Zealand. Jag läste astronomi på universitet en gång i tiden”, säger Mikael Persbrandt.

Han tar emot på Maximteatern i centrala Stockholm. Han är delägare i teatern sedan ett par år tillbaka och visar runt i lokalerna innan intervjun.

“Ett sånt här ställe driver man inte för att tjäna pengar i första hand. Det handlar om lust och kärlek och passion”, säger han.

Lite av den lusten och passionen hoppas han, en av Sveriges mest välkända skådespelare, nu ta med sig in i teknik- och internetvärlden. Tillsammans med Tommy Jacobson, som via investmentbolaget Varenne är delägare i bland annat tv-tjänsten Magine och hörlurstillverkaren Zound Industries, startar Mikael Persbrandt nu investmentbolaget 13. Det ska syssla med tidiga investeringar i unga företag med koppling till kulturvärlden, till exempel film, teater eller musik.

Det något omaka paret är bekanta sedan tidigare, via ett gemensamt intresse för kampsport och thaiboxning.

“Jag har fått frågan om att fronta en massa olika saker. En parfym, några underkläder. Jag har aldrig tänt till på det där. Mitt insteg i affärslivet måste bygga på lust och nyfikenhet. I mötet mellan kulturen, det digitala, film och musik känner jag att det finns jäkligt spännande saker”, säger Mikael Persbrandt.

I mötet mellan kulturen, det digitala, film och musik känner jag att det finns jäkligt spännande saker.

13 ska investera i seed- eller pre-seed-fas, säger Tommy Jacobson. Rent konkret innebär det investeringar på en eller ett par miljoner kronor i unga, idédrivna bolag. Tommy Jacobson står för pengarna och affärskunnandet i konstellationen. Mikael Persbrandt står för varumärket och nätverket i kulturvärlden. Övriga partners är Jimmy Johansson och Mathias Rosenqvist, båda med en bakgrund på  kommunikationsbyrån AWB.

Bolaget hoppas kunna presentera sin första investering strax efter årsskiftet.

“Jag ser det här som en länk i kedjan med Varenne, som gör mer kapitalkrävande investeringar. Det ger mig nya kontaktytor bland bolag i den tidiga fasen”, säger Tommy Jacobson.

Vad kan ni tillföra den som behöver finansiering?

“Tanken är att bidra med ganska lite kapital men med väldigt mycket kontakter och kompetens. Mikael har ett varumärke som kan ge ordentlig genomslagskraft till rätt sorts entreprenör,” säger Tommy Jacobson.

“Det handlar inte om att jag är produkten. Det handlar om att hitta saker kopplade till vad jag håller på med. Tänk till exempel ett redigeringsprogram för film. Där kan jag med trovärdighet säga att ‘det här eller det här behövs’”, säger Mikael Persbrandt.

Han pekar på den snabbväxande svenska spelindustrin som ett exempel på en lyckad symbios mellan kultursektorn och näringslivet.

“I förrgår spelade jag Battlefield i flera timmar. Och vi har ju flera svenska spelbolag. Att få vara med i en sådan verksamhet vore fantastiskt. Tanken svindlar ju var de spelen är om bara tio år”, säger Mikael Persbrandt.

Regissören Josef Fares startade nyligen en egen spelstudio.

“Ja, och då vill jag hälsa till Josef att han ska höra av sig (skratt). Kan du få med det i texten,” säger Mikael Persbrandt.

Exakt vilken berättelse som döljer sig bakom det nya bolagets namn tycks grundarna inte vara helt klara med. “Det finns många”, säger Mikael Persbrandt och visar en tatuering i nacken som föreställer siffran 13.

“Jag träffade Guy Ritchie i London. Jag var och morsade på honom i hans hus. Han sa tretton en massa gånger. Han har ju sitt Kabbalah, tror jag. Det är en judisk-siffer-religion”, säger han och är tyst en stund.

“Jag har inte funderat tillräckligt mycket för att göra en bra historia av det här”, fortsätter han.

År 2015 har i övrigt varit ett rekordår för den svenska startupsektorn. Bara under årets tre första kvartal har det investerats mer än en miljard dollar i unga teknik- och internetbolag, enligt siffror från Industrifonden. Samtidigt varnar allt fler för att värderingarna i sektorn har sprungit iväg och att investerarnas riskaptit nu är på väg att vända nedåt.

“Det kommer mer krav på ordentliga affärsmodeller och intäkter, även på vår tidiga nivå. Det får inte bara vara en rolig grej för ett par miljoner människor att signa upp på. Det måste finnas ett bra kommersiellt case i botten”, säger Tommy Jacobson.

Läs även: Ace of Base-miljoner till startupsektorn – nu ska Ulf Ekberg bli investerare

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera