”Tänk dig hur världen såg ut innan Hotels.com, då man frågade en kompis när man ville hitta ett bra hotell. Så ser tatueringsvärlden ut i dag”, säger Inkbays (NTL) grundare Fredrik Glimskär (NTL).
De senaste nio åren har han täckt sin kropp med tatueringar och blivit samtidigt väldigt fascinerad av tatueringsindustrin. Vänner började fråga honom om rekommendationer när de skulle tatuera sig.
Läs mer: Mikael Persbrandt går in i musiktjänsten Moodelizer
Nu ska han omsätta sin kunskap i startupen Inkbay, en tjänst som låter användare välja bland seriösa tatuerare och boka och betala sin tatuering direkt på sajten.
Zenith Incubator, med skådespelaren Mikael Persbrandt (NTL) som delägare, går in i Inkbay med 2 miljoner kronor. Den arbetstid som Zenith Incubator avsätter räknas dock också in i den summan.
Mikael Persbrandt själv är ymnigt tatuerad och har bland annat låtit skriva sin partner Sanna Lundells och sina barns namn samt orden "Simma eller sjunk" efter artisten Mange Hellbergs låttitel.
”Vi engagerar oss rätt mycket i bolagen som vi går in med pengar i. Det här är en ohyggligt spännande idé”, säger Mathias Rosenqvist, partner på Zenith Incubator.
Läs mer: Mikael Persbrandt blir startup-investerare
Inkbay har pilottestat tjänsten sedan i september och använder nu den första investeringen på att ta sig ut på marknaden på allvar. Där finns redan danska Tattoodo, som hävdar att man har bildat världens största tatueringscommunity.
Inkbay vill vara en kvalitetsstämpel och noga välja de tatuerare som finns med. I dagsläget ingår ett tjugotal tatuerare men till årsskiftet ska antalet utökas till 200 genom att de befintliga artisterna bjuder in sitt nätverk. I dag kan användarna välja mellan färdiga tatueringsmotiv men tanken är att de också ska kunna planera en bild tillsammans med tatueraren.
Inkbay är en global satsning, säger Fredrik Glimskär.
”40 procent av millennials i världen är tatuerade. Av alla som har tatueringar letar 92 procent efter nästa tatuering”‚ säger han.