Hoppa till innehållet

Miljardaffär kan göra Spotify till Netflix

Spotify uppges vilja köpa poddplattformen Gimlet för två miljarder kronor. Affären skulle bli Spotifys största – och streamingtjänstens första stora satsning på exklusivt innehåll, skriver Di Digitals Jonas Leijonhufvud inför onsdagens kvartalsrapport.

Jonas Leijonhufvud, reporter Di Digital.
Jonas Leijonhufvud, reporter Di Digital.

Spotify har växt fort genom att erbjuda all världens musik, gratis, på en supersnabb app. Strategin har gjort bolaget störst i världen inom streaming av musik. På drygt tio år har man gått från några tusen betatestare i Stockholm till 200 miljoner användare i 78 länder. Hela 87 miljoner betalar för tjänsten idag. 

Spotify värderas nu till knappt 230 miljarder kronor på Wall Street – i linje med H&M. Går det bra under onsdagen, när man släpper siffrorna för fjärde kvartalet, kan marknadsvärdet stiga ytterligare. 

Analytikerna hoppas på hög tillväxt och minskade förluster. Vissa kanske till och med hoppas på vinst. Än viktigare är dock att vd:n Daniel Ek och finanschefen Barry McCarthy visar att Spotify kan bli mindre beroende av skivbranschen. Spotifys framgång har nämligen kommit till ett pris. Sedan starten har man låst sig i dyra avtal som innebär att cirka 75 procent av alla intäkter i dag går vidare till Sony, Universal, Warner samt mindre skivbolag och musikförlag. Fram till för ett drygt år sedan var branschens andel ännu högre än så.

Ett sätt att bli av med detta beroende är Spotifys "tvåsidiga marknadsplats". Strategin går ut på att tjäna pengar inte bara på musikkonsumenter utan även artister. I ett nötskal ska Spotifys plattform ”Spotify for Artists" hjälpa musiker att producera, ladda upp, och marknadsföra musik med hjälp av tjänstens lyssnardata. Lyckas man kan man ta en större del av intäkterna. Ett tecken på att man menar allvar med detta är köpet av svenska Soundtrap för en halv miljard kronor i slutet av 2017. Bolagets molnbaserade mjukvara hjälper musiker att spela in och skapa musik på distans.

Blir affären av lämnar Daniel Ek den affärsmodell som gällt sedan lanseringen i slutet av 2008.

Nu uppges Spotify förhandla om ett fyra gånger så stort bud – två miljarder kronor – på amerikanska Gimlet Media. Bolaget grundandes 2014 av Alex Blumberg, mångårig producent av den hyllade podden "This American Life", och hans parhäst Matthew Lieber.

Läs mer: Spotify skjuter på Indien-lansering 

Till skillnad från tidigare uppköp är Gimlets styrka inte teknik. Istället är bolaget känt för sitt högkvalitativa innehåll. Gimlet har som mål att vara poddvärldens HBO. Man står bland annat bakom The Cut, livsstilspodden från det amerikanska magasinet med samma namn, och Crimetime, som Spotify har ett exklusivt samarbete med.

Nyckelordet här är exklusivt. Om Spotify köper Gimlet gör man det för att komma åt exklusivt poddmaterial och bygga vidare på det. Spotify har laborerat med exklusivt poddinnehåll i flera år. Bland annat har man exklusiva avtal med poddprofiler som Amy Schumer och Joe Budden.

Blir affären av lämnar Daniel Ek den affärsmodell med ”allt för alla” som gällt sedan lanseringen i slutet av 2008. Av allt att döma vill Spotify bli ett Netflix för poddar. Daniel Ek har länge dragit sig för att utmana Apple och Tidal med exklusiva musikavtal. Men poddvärlden ser annorlunda ut. Här fins inga majorbolag. Här går det fortfarande att göra en Netflix. 

Lyckas man med Gimletaffären är nästa steg kanske att köpa ett ljudboksbolag som svenska Storytel. Vissa av Gimlets podcasts har utvecklats till tv-serier, så på sikt kan poddar (och på sikt kanske ljudböcker) bli ett sätt för Spotify att även ta sig in i marknaden för streamade tv-serier. Konkurrenter som Apple och Amazon utvecklar redan nu exklusivt tv-material, en strategi som förmodligen är för dyr för Spotify i nuläget. 

Bilden lär klarna när Spotify levererar sin rapport för fjärde kvartalet vid lunchtid på onsdagen. Särskilt intressant blir det att höra vad finanschefen Barry McCarthy har att säga. Han var ju tidigare finanschef på Netflix och kan det där med exklusivt innehåll. 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera