Spotify har växt fort genom att erbjuda all världens musik, gratis, på en supersnabb app. Strategin har gjort bolaget störst i världen inom streaming av musik. På drygt tio år har man gått från några tusen betatestare i Stockholm till 200 miljoner användare i 78 länder. Hela 87 miljoner betalar för tjänsten idag.
Spotify värderas nu till knappt 230 miljarder kronor på Wall Street – i linje med H&M. Går det bra under onsdagen, när man släpper siffrorna för fjärde kvartalet, kan marknadsvärdet stiga ytterligare.
Analytikerna hoppas på hög tillväxt och minskade förluster. Vissa kanske till och med hoppas på vinst. Än viktigare är dock att vd:n Daniel Ek och finanschefen Barry McCarthy visar att Spotify kan bli mindre beroende av skivbranschen. Spotifys framgång har nämligen kommit till ett pris. Sedan starten har man låst sig i dyra avtal som innebär att cirka 75 procent av alla intäkter i dag går vidare till Sony, Universal, Warner samt mindre skivbolag och musikförlag. Fram till för ett drygt år sedan var branschens andel ännu högre än så.
Ett sätt att bli av med detta beroende är Spotifys "tvåsidiga marknadsplats". Strategin går ut på att tjäna pengar inte bara på musikkonsumenter utan även artister. I ett nötskal ska Spotifys plattform ”Spotify for Artists" hjälpa musiker att producera, ladda upp, och marknadsföra musik med hjälp av tjänstens lyssnardata. Lyckas man kan man ta en större del av intäkterna. Ett tecken på att man menar allvar med detta är köpet av svenska Soundtrap för en halv miljard kronor i slutet av 2017. Bolagets molnbaserade mjukvara hjälper musiker att spela in och skapa musik på distans.
Blir affären av lämnar Daniel Ek den affärsmodell som gällt sedan lanseringen i slutet av 2008.
Nu uppges Spotify förhandla om ett fyra gånger så stort bud – två miljarder kronor – på amerikanska Gimlet Media. Bolaget grundandes 2014 av Alex Blumberg, mångårig producent av den hyllade podden "This American Life", och hans parhäst Matthew Lieber.
Läs mer: Spotify skjuter på Indien-lansering
Till skillnad från tidigare uppköp är Gimlets styrka inte teknik. Istället är bolaget känt för sitt högkvalitativa innehåll. Gimlet har som mål att vara poddvärldens HBO. Man står bland annat bakom The Cut, livsstilspodden från det amerikanska magasinet med samma namn, och Crimetime, som Spotify har ett exklusivt samarbete med.
Nyckelordet här är exklusivt. Om Spotify köper Gimlet gör man det för att komma åt exklusivt poddmaterial och bygga vidare på det. Spotify har laborerat med exklusivt poddinnehåll i flera år. Bland annat har man exklusiva avtal med poddprofiler som Amy Schumer och Joe Budden.
Blir affären av lämnar Daniel Ek den affärsmodell med ”allt för alla” som gällt sedan lanseringen i slutet av 2008. Av allt att döma vill Spotify bli ett Netflix för poddar. Daniel Ek har länge dragit sig för att utmana Apple och Tidal med exklusiva musikavtal. Men poddvärlden ser annorlunda ut. Här fins inga majorbolag. Här går det fortfarande att göra en Netflix.
Lyckas man med Gimletaffären är nästa steg kanske att köpa ett ljudboksbolag som svenska Storytel. Vissa av Gimlets podcasts har utvecklats till tv-serier, så på sikt kan poddar (och på sikt kanske ljudböcker) bli ett sätt för Spotify att även ta sig in i marknaden för streamade tv-serier. Konkurrenter som Apple och Amazon utvecklar redan nu exklusivt tv-material, en strategi som förmodligen är för dyr för Spotify i nuläget.
Bilden lär klarna när Spotify levererar sin rapport för fjärde kvartalet vid lunchtid på onsdagen. Särskilt intressant blir det att höra vad finanschefen Barry McCarthy har att säga. Han var ju tidigare finanschef på Netflix och kan det där med exklusivt innehåll.