I lördags köpte Uber en majoritet av aktierna i Cornershop, en matleveranstjänst som startades av svensken Oskar Hjertonsson 2015. Bolaget är baserade i USA och Silicon Valley men fokuserar på den latinamerikanska marknaden.
Affärsidén går ut på att kunden kan beställa hem mat från butiker i sitt närområde och sedan lanseringen har Cornershop vuxit snabbt. Bolaget är nu en ledande e-handelsaktör inom matvaror i både Chile, Mexiko, Peru och den kanadensiska storstaden Toronto.
För drygt ett år sedan var Cornershop nära att köpas upp av amerikanska jätten Walmart. Prislappen låg då på 225 miljoner dollar, det vill säga 2,2 miljarder kronor. Men det mexikanska konkurrensverket satte stopp för affären ett drygt halvår senare.
Läs mer: Walmarts miljardköp av svenskens mattjänst stoppas
Nu blir i stället Uber ägare med en investering som ännu inte är känd, men som förväntas ligga på ett liknande belopp.
Cornershops grundare Oskar Hjertonsson ser fram emot samarbetet.
”Vi kan inte vara mer glada över att få jobba med Uber som kan hjälpa oss att ta oss vidare. Uber är den perfekta samarbetspartnern i vår strävan att nåt ut med vårt unika koncept till fler länder runt om i världen”, säger Oskar Hjertonsson i ett pressmeddelande.
Även Uber har höga förväntningar. Taxiappjätten driver sedan tidigare en egen matleveranstjänst kallad Uber Eats.
”Oavsett om det handlar om att få en skjuts, beställa från din favoritrestaurang eller som snart, få matvaror levererade hem till dig, vill vi att Uber ska vara det system du använder varje dag”, säger vd:n Dara Khosrowshahi i en kommentar.
Bland Cornershops finansiärer finns riskkapitalbolag som Accel och svenska Creandum. Sedan starten 2015 hade bolaget tagit in över 300 miljoner kronor i externa medel.
Även denna affär kommer att konkurrensprövas av myndigheter och ett godkännande är att vänta i början av nästa år. Så sent som i mars i år köpte Uber upp Careem, ett annat svenskgrundat bolag.
Läs mer: Uber köper svensken Magnus Olssons taxibolag för 28,7 miljarder