Hoppa till innehållet

Miljardaffär med Walmart sprack – nu säljer svensken sitt bolag till Uber

För ett år sedan blev Oskar Hjertonsson erbjuden drygt två miljarder kronor för sitt Cornershop av Walmart. Men affären gick i stöpet. Nu har Uber nappat på svenskens startup. ”Vi kan inte vara mer glada, Uber är den perfekta samarbetspartnern”, säger Oskar Hjertonsson. 

Den svenske entreprenören Oskar Hjertonsson har länge bott i Latinamerika.
Den svenske entreprenören Oskar Hjertonsson har länge bott i Latinamerika.Foto: Miriam Olsson Jeffery/Press .

I lördags köpte Uber en majoritet av aktierna i Cornershop, en matleveranstjänst som startades av svensken Oskar Hjertonsson 2015. Bolaget är baserade i USA och Silicon Valley men fokuserar på den latinamerikanska marknaden. 

Affärsidén går ut på att kunden kan beställa hem mat från butiker i sitt närområde och sedan lanseringen har Cornershop vuxit snabbt. Bolaget är nu en ledande e-handelsaktör inom matvaror i både Chile, Mexiko, Peru och den kanadensiska storstaden Toronto.

För drygt ett år sedan var Cornershop nära att köpas upp av amerikanska jätten Walmart. Prislappen låg då på 225 miljoner dollar, det vill säga 2,2 miljarder kronor. Men det mexikanska konkurrensverket satte stopp för affären ett drygt halvår senare.

Läs mer: Walmarts miljardköp av svenskens mattjänst stoppas 

Nu blir i stället Uber ägare med en investering som ännu inte är känd, men som förväntas ligga på ett liknande belopp.

Cornershops grundare Oskar Hjertonsson ser fram emot samarbetet.

”Vi kan inte vara mer glada över att få jobba med Uber som kan hjälpa oss att ta oss vidare. Uber är den perfekta samarbetspartnern i vår strävan att nåt ut med vårt unika koncept till fler länder runt om i världen”, säger Oskar Hjertonsson i ett pressmeddelande.

Även Uber har höga förväntningar. Taxiappjätten driver sedan tidigare en egen matleveranstjänst kallad Uber Eats.

”Oavsett om det handlar om att få en skjuts, beställa från din favoritrestaurang eller som snart, få matvaror levererade hem till dig, vill vi att Uber ska vara det system du använder varje dag”, säger vd:n Dara Khosrowshahi i en kommentar.

Bland Cornershops finansiärer finns riskkapitalbolag som Accel och svenska Creandum. Sedan starten 2015 hade bolaget tagit in över 300 miljoner kronor i externa medel.

Även denna affär kommer att konkurrensprövas av myndigheter och ett godkännande är att vänta i början av nästa år. Så sent som i mars i år köpte Uber upp Careem, ett annat svenskgrundat bolag.

Läs mer: Uber köper svensken Magnus Olssons taxibolag för 28,7 miljarder 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera