Hoppa till innehållet

Miljardaffären klar: General Atlantic köper Hemnet

Investmentbolaget General Atlantic köper bostadssajten Hemnet för cirka 2 miljarder kronor.

Anders Karlsson är finanschef på Swedbank, som tar hem en vinst på cirka 650 miljoner kronor i och med affären. Foto: Press
Anders Karlsson är finanschef på Swedbank, som tar hem en vinst på cirka 650 miljoner kronor i och med affären. Foto: Press

 

Vid sidan av General Atlantic kliver ett konsortium med entreprenörerna Pierre Siri och Henrik Persson, tidigare investeringschef på Kinnevik, in som delägare.

”De tidigare ägarna Fastighetsbyrån och Svensk Fastighetsförmedling säljer hela sina innehav i Hemnet”, skriver Hemnet i ett pressmeddelande.

Prislappen hamnar enligt Swedbank på omkring 2 miljarder kronor.

Swedbanks Fastighetsbyrån äger inför transaktionen 34 procent av aktierna i Hemnet, en andel som enligt Swedbank kommer att öka med åtta procentenheter genom att Fastighetsbyrån nyttjar en option.

När transaktionen är genomförd, troligen i januari, blir General Atlantic majoritetsägare. Konsortiet får minoritetsposter, medan Mäklarsamfundet och Fastighetsmäklarförbundet samtidigt behåller sina minoritetsposter.

För Swedbank innebär försäljningen en realisationsvinst på cirka 650 miljoner kronor, som kommer hamna på resultatet under första kvartalet 2017.

”Köpet är inte villkorat av några myndigheters godkännande och förväntas slutföras i januari 2017”, skriver Swedbank.

Enligt Swedbanks finansdirektör Anders Karlsson har köparna ”god förmåga att vidareutveckla Hemnets affär på ett sätt som gynnar både kunder och mäklare”.

Di Digital/TT

Läs mer: Efter Schibsted-kollapsen – nytt försök att sälja Hemnet

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera