Hoppa till innehållet

Miljardärernas svenska husdjurskoncern växer – köper Italiens största plattform

En grupp svenska finansprofiler vill bygga ett globalt imperium inom digitala marknadsplatser för husdjur. Nu köper Pet Media Group upp Italiens största sajt, finansierat från egen kassa. ”Vår filosofi är att ett riktigt bolag är ett lönsamt bolag”‚ säger vd:n Axel Lagercrantz.

Pet Media Groups två grundare Eyass Shakrah (vänster) och Axel Lagercrantz (höger), som också är vd.
Pet Media Groups två grundare Eyass Shakrah (vänster) och Axel Lagercrantz (höger), som också är vd.Foto: Press och TT.

Sedan 2018 har en grupp svenska investerare gått in med 140 miljoner kronor i Pet Media Group, som vill bygga ett globalt imperium inom digitala marknadsplatser för husdjur och hästar genom att köpa upp ledande aktörer i olika delar av världen.

Bolaget grundades av serieentreprenörerna Axel Lagercrantz och Eyass Shakrah. Delägarna utgörs bland annat av riskkapitalbolaget Verdane, Avitos två grundare Jonas Nordlander och Filip Engelbert, VNV Globals VNV +7,68%Dagens utveckling vd Per Brilioth, Eric Carlson Rydmans investeringsbolag 183 Invest, samt familjen Lundin genom Back In Black Capital. 

Koncernen har hittills bestått svenska Hästnet och brittiska Pets 4 Homes. Nu slår de till med ett förvärv av Annunci Animali, Italiens största marknadsplats för husdjur. 

”Italien är Europas tredje största husdjursnation och förvärvet av Annunci Animali är en del av vår ambition att bli ledande globalt. Vi har nu 10 miljoner användare per månad i Norden, Storbritannien och Italien och vi planerar att tillkännage flera ytterligare förvärv i år”, säger vd:n Axel Lagercrantz.

Annunci Annimali startades 2005 av Marino Tilatti som drivit marknadsplatsen fram tills nu. Pet Media Group vill inte kommunicera köpeskillingen, men uppger att förvärvet finansierats med hjälp av det egna kassaflödet och den egna balansräkningen.

I november uppgav Pet Media Groups medgrundare Eyass Shakrah i en intervju med Di att bolaget omsatte 65 Mkr i årstakt, med ett rörelseresultat kring 35 Mkr. 

Efterfrågan tycks fortsatt varit hög under avslutningen av fjolåret. Under det fjärde kvartalet uppgick omsättningen till 17 Mkr, enligt Axel Lagercrantz, tre gånger som högt som samma period året före.

”Intresset för husdjur har aldrig någonsin varit större, drivet av pandemin och möjligheten att kombinera husdjur med sitt arbetsliv”, säger han, och tillägger att trafiken till deras sajter under hela 2020 fördubblades.

Pet Media Group har två huvudsakliga intäktsben. Dels tar koncernen en förtjänst från de transaktioner som genomförs direkt på de olika sajterna, dels säljer de reklam till företag och låter privatpersoner betala för att deras annonser ska synliggöras bättre.

”Vår filosofi är att ett riktigt bolag är ett lönsamt bolag. Sedan start har därför fokus varit att växa kraftigt, men alltid under lönsamhet. Fjärde kvartalet nådde vår ebitda-marginal 47 procent”, säger Axel Lagercrantz.

Pet Media Groups målsättning att förbättra både användarupplevelsen och intjäningen på sina förvärvade sajter med hjälp av att implementera ny och gemensam teknik. 

”Vår operationella modell är baserad på att vi bygger teknologi, team och drift av våra marknadsplatser centralt i Stockholm. Det gör att vi snabbt kan applicera vår affärsmodell och rulla ut vår plattform på dessa marknader, för att göra köp av husdjur tryggt och säkert”, säger Axel Lagercrantz.

Läs mer: Svenska miljardärer storsatsar på husdjur 

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera