Sedan 2018 har en grupp svenska investerare gått in med 140 miljoner kronor i Pet Media Group, som vill bygga ett globalt imperium inom digitala marknadsplatser för husdjur och hästar genom att köpa upp ledande aktörer i olika delar av världen.
Bolaget grundades av serieentreprenörerna Axel Lagercrantz och Eyass Shakrah. Delägarna utgörs bland annat av riskkapitalbolaget Verdane, Avitos två grundare Jonas Nordlander och Filip Engelbert, VNV Globals VNV +7,68%Dagens utveckling vd Per Brilioth, Eric Carlson Rydmans investeringsbolag 183 Invest, samt familjen Lundin genom Back In Black Capital.
Koncernen har hittills bestått svenska Hästnet och brittiska Pets 4 Homes. Nu slår de till med ett förvärv av Annunci Animali, Italiens största marknadsplats för husdjur.
”Italien är Europas tredje största husdjursnation och förvärvet av Annunci Animali är en del av vår ambition att bli ledande globalt. Vi har nu 10 miljoner användare per månad i Norden, Storbritannien och Italien och vi planerar att tillkännage flera ytterligare förvärv i år”, säger vd:n Axel Lagercrantz.
Annunci Annimali startades 2005 av Marino Tilatti som drivit marknadsplatsen fram tills nu. Pet Media Group vill inte kommunicera köpeskillingen, men uppger att förvärvet finansierats med hjälp av det egna kassaflödet och den egna balansräkningen.
I november uppgav Pet Media Groups medgrundare Eyass Shakrah i en intervju med Di att bolaget omsatte 65 Mkr i årstakt, med ett rörelseresultat kring 35 Mkr.
Efterfrågan tycks fortsatt varit hög under avslutningen av fjolåret. Under det fjärde kvartalet uppgick omsättningen till 17 Mkr, enligt Axel Lagercrantz, tre gånger som högt som samma period året före.
”Intresset för husdjur har aldrig någonsin varit större, drivet av pandemin och möjligheten att kombinera husdjur med sitt arbetsliv”, säger han, och tillägger att trafiken till deras sajter under hela 2020 fördubblades.
Pet Media Group har två huvudsakliga intäktsben. Dels tar koncernen en förtjänst från de transaktioner som genomförs direkt på de olika sajterna, dels säljer de reklam till företag och låter privatpersoner betala för att deras annonser ska synliggöras bättre.
”Vår filosofi är att ett riktigt bolag är ett lönsamt bolag. Sedan start har därför fokus varit att växa kraftigt, men alltid under lönsamhet. Fjärde kvartalet nådde vår ebitda-marginal 47 procent”, säger Axel Lagercrantz.
Pet Media Groups målsättning att förbättra både användarupplevelsen och intjäningen på sina förvärvade sajter med hjälp av att implementera ny och gemensam teknik.
”Vår operationella modell är baserad på att vi bygger teknologi, team och drift av våra marknadsplatser centralt i Stockholm. Det gör att vi snabbt kan applicera vår affärsmodell och rulla ut vår plattform på dessa marknader, för att göra köp av husdjur tryggt och säkert”, säger Axel Lagercrantz.