Annons

Miljardbolagens växtvärk: Anmälningarna ökar

Foto: TT
Nätläkarna fortsätter att växa och hanterar nu över en halv miljon vårdbesök i Sverige. Men de digitala besöken orsakar vårdskador och anmälningarna till IVO ökar, visar Di Digitals kartläggning.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Digitala vårdgivare fortsätter att kriga om patienterna. Flera aktörer, däribland Kry, Min Doktor och Doktor.se, har uppnått miljardvärderingar i takt med att de tagit in stora summor kapital för att ta en större andel av tillväxtmarknaden.

”Utvecklingen av digitala vårdtjänster i Sverige har gått snabbt de senaste åren. Sverige följer en internationell trend där antalet digitala vårdbesök ständig ökar liksom antalet vårdgivare som bedriver digital sjukvård”, står det i en förstudie om nätläkarna som Inspektionen för vård och omsorg, IVO, publicerade i slutet av förra året.

De vanligaste åkommorna som patienter söker för är infektioner, framför allt vanlig förkylning, och olika typer av hudbesvär. 

Samtidigt finns en oro från patienter om att läkarna verkligen är legitimerade och att de har rätt kompetens, visar en enkät som IVO sammanställt.

Under 2017 och 2018 kom sammanlagt 34 anmälningar mot Kry, Min Doktor och Doktor.se in till Konsumentverket, många gånger gällande bolagens aggressiva reklam och marknadsföring. Kry stod för 21 av anmälningarna.

Mellan 2016 och 2018 inkom 37 ärenden till IVO som berörde de fem största aktörerna, det handlar om Kry, Min Doktor, Doktor.se, Medicheck och Doktor24. Även här stod Kry för de flesta ärendena med 19 stycken.

Di Digital har gått igenom flera IVO-ärenden från de senaste åren och hittat ett antal missar som nätläkarna noterats för. 

Under sensommaren 2017 uppsöker ett barn med hjälp av sin förälder vård för blåsor runt munnen via nätläkaren Kry. Patienten får utskrivet en antibiotikakur. Den unga patienten blir dock inte bättre av antibiotikan, hen får nu också feber och bestämmer sig för att uppsöka vård via Kry på nytt. 

Under det andra besöket ändras behandlingen och nätläkaren skriver nu i stället ut en annan kur till patienten. 

Men i stället för att bli frisk insjuknar patienten och utvecklar allergiska utslag som måste behandlas på sjukhuset i Blekinge. Patienten måste stanna på sjukhuset under ett dygn för behandling mot den av Kry utskrivna medicinen.

Enligt läkaren på Blekingesjukhuset som anmälde fallet internt utsattes den unga patienten för en potentiellt allvarlig läkemedelsreaktion. Sjukhuset kommer också fram till att en ordentlig utredning av patienten inte gjorts av Kry innan medicinerna skrivits ut.

”Det här var så illa skött, att sätta in antibiotika och sedan bara byta utan provtagning, odling, ingenting. Därför reagerade vi fort och starkt”, säger Magnus Ljungcrantz, verksamhetschef på barn- och ungdomskliniken på Blekingesjukhuset.

Kry ska ha kontaktats av sjukhuset i september 2017 för att meddela vad som hänt, men man ska inte ha fått något svar av bolaget. Det framgår av Landstinget Blekinges handlingar i ärendet. 

Krys presschef Linda Bengtsson menar dock att man inte fått någon information av sjukhuset. Hon vill i dag inte heller kommentera fallet med hänvisning till patientsekretess. Bolaget framhäver däremot att man utvecklat sina rutiner och ökat stödinsatserna generellt för läkare under 2018.

”Barnet har utvecklat tecken till att ha en allergisk reaktion på läkemedlet. Vi vet ju inte hur mycket man kollat upp kring eventuella tidigare reaktioner. Själva anledningen till att skriva ut läkemedlen var väldigt oklar”, säger Peter Jansson som är chefsläkare på Blekingesjukhuset.

Den allergiska reaktionen som den unga patienten fick av läkemedlet som skrevs ut av Kry, behöver inte betyda att patienten har en kronisk allergi mot vissa läkemedelstyper, säger Magnus Ljungcrantz på barn- och ungdomskliniken på Blekingesjukhuset. Men, menar han, bristen på fysisk kontroll samt hur ärendet hanterats av Kry, visar på att det finns brister i hur digital vård utförs.

”Det de (Kry reds anm.) gör är en snabb digital bedömning och allt annat som ligger utanför hänvisas till den allmänna sjukvården. Allt som går fel, eventuella biverkningar och där man måste göra ytterligare insatser hänvisas ju”, säger han.

Kry är också utpekade som vårdgivare i en annan IVO-anmälan. En läkare ska ha skrivit ut den morfinbaserade hostmedicinen Coccilana Etifyn till fel patient. Mamman till en 14-årig flicka, som var den verkliga patienten, fick receptet utskrivet till sig själv. 

I bolagets tekniska system fungerade det inte att skriva ut receptet till dottern, enligt Krys läkare. Händelsen skedde under våren 2018 och IVO kommer i sin utredning fram till att läkaren agerat felaktigt.

Även Ica-ägda Min Doktor förekommer i ett uppseendeväckande ärende till IVO. 

Det var i juli 2018 som en patient sökte vård hos Min Doktor för smärta i foten. Patienten beskriver för nätläkaren hur smärtan ska ha spridit sig längs benet och att hen även fått fler symptom, bland dem trötthet och yrsel. 

Enligt anmälan är patienten orolig för de nya symptomen och undrar om hen ska uppsöka akut vård, eller om hen ska vänta till ett inbokat besök hos en neurolog samma vecka.

Samtalet med Min Doktors läkare sker via bolagets chatt och i den skriver läkaren att patienten inte behöver söka akut vård. I stället tycker läkaren att patienten ska invänta neurologbesöket. Läkaren ger råd till patienten att behandla med den receptfria antiinflammatoriska gelen Voltaren under tiden. 

Dagen efter besöket hos nätläkaren mår patienten sämre och uppsöker akutvård. Läkarna på akutmottagningen upptäcker då att patienten har blodproppar i lungan. 

Enligt Min Doktors slutsats av händelsen har besöket hos nätläkaren sannolikt lett till fördröjd diagnos, med ökad risk för akut försämring och komplikationer. IVO kommer i sin utredning fram till att händelsen hade kunnat medföra allvarlig vårdskada.

Efter händelsen genomförde Min Doktor en intern utredning som ledde till att de valde att Lex Maria-anmäla sig själva, berättar Henrik Kangro, medicinskt ansvarig på Min Doktor.

”Uppenbarligen skulle patienten i det här fallet enligt våra riktlinjer ha blivit ombedd att uppsöka fysisk vård direkt vilket inte skedde. Vi har granskat ärendet och den enskilda läkaren för att se om vi missat något i utbildningen eller om läkaren missat en rutin, och i det här fallet har inte rutinerna följts.”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer