Hoppa till innehållet

Miljardbolaget Babyshop varslar hälften av Lekmers personal

Ungefär hälften av personalen på Lekmer varslas efter Babyshops uppköp. ”Vi har tagit en del tuffa beslut”, säger vd:n Marcus Tagesson till Di Digital.

Paret Marcus Tagesson och Linn Tagesson har grundat e-handlaren Babyshop.
Paret Marcus Tagesson och Linn Tagesson har grundat e-handlaren Babyshop.Foto: Press

I våras köpte den snabbväxande e-handlaren Babyshop konkurrenten Lekmer i en affär värd 90 miljoner kronor.

Läs mer: Babyshop köper Qliros Lekmer för 90 miljoner

I samband med affären tog Babyshop in kapital till en värdering om 1 miljard kronor. Det gör Babyshop till ett av Sveriges högst värderade startupbolag.

Men nu försvinner ett 30-tal tjänster, eller ungefär hälften av personalen, från Lekmer, vilket Breakit var först att rapportera om.

Marcus Tagesson, vd för Babyshop, bekräftar nedskärningarna för Di Digital:

”Redan innan förvärvet tittade vi på hur vi kan få ihop verksamheterna på bästa sätt för att vända en negativ trend i Lekmer till något positivt. Vi har jobbat hårt på att få ut fulla synergier, för att få ett lönsamt och hälsosamt bolag. Det är viktigt för att Babyshop-gruppen ska fortsätta med sin ledande position. Därför har vi tagit en del tuffa beslut”, säger han.

Integreringen av Babyshop och Lekmer går annars enligt plan, berättar Babyshop-vd:n. Lekmer kommer att fortsätta drivas som ett eget bolag. Mellan bolagen ser han en hel del synergier.

”Vi arbetar mot samma leverantörer och samma slutkunder. Sen har vi tittat på andra synergier så som system, alltifrån ekonomi till e-handeln.”

I ägarledet har Babyshop bland annat de avhoppade SCA-cheferna Sverker Martin-Löf och Jan Johansson samt Industrivärdens tidigare vd Anders Nyrén. Största ägare i bolaget är Verdane Capital. I samband med emissionen för att finansiera köpet av Lekmer klev bland annat Nordnets tidigare styrelseordförande Claes Dinkelspiel in som ägare.

Läs mer: Nu är deras Babyshop ett dubbelt miljardbolag

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera