Annons

Miljardbolaget utmanar Uber i Sverige

Appen Bolt gick tidigare under namnet Taxify. Sverigechef för bolaget är Nils Wijkmark.
Appen Bolt gick tidigare under namnet Taxify. Sverigechef för bolaget är Nils Wijkmark. Foto: Press.
Efter flera års betänketid lanserar nu taxitjänsten Bolt sin app i Stockholm. Med delägare som Daimler vill bolaget peta ner den hittills ohotade jätten Uber från tronen. ”Vi skapar bättre villkor för förarna”, säger Sverigechefen Nils Wijkmark.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Taxiappbolaget Bolt lanserar nu sin tjänst i Stockholm. Bolaget grundades 2013 i Estland av Markus och Martin Villig, där den sistnämnda brodern hade en bakgrund som anställd på Skype.

Sedan dess har Bolt, som tidigare hette Taxify, lockat till sig runt 25 miljoner användare i över 30 länder och 80 olika städer. Bolaget är marknadsledare i Baltikum, flera länder i Östeuropa samt delar av Afrika. 

”Nu har vi resurserna att etablera oss på mer etablerade och mogna marknader som Stockholm. Vi tycker att det behövs en förändring. Uber har haft något av en monopolistisk ställning, vilket varken är till förarnas eller kundernas bästa”, säger Nils Wijkmark, Sverigechef på Bolt.

Uber lanserade tidigt i Sverige, redan 2013, och har sedan dess fått konkurrens av ett par aktörer. Men de flesta utmanare inte lyckats rucka på det amerikanska bolagets starka ställning på marknaden. 

Så sent som i januari i år valde till exempel franska Heetch att lämna Stockholm. De hänvisade bland annat till ett lågt intresse från kunderna.

Hur ska ni lyckas utmana Uber på allvar?

”Framförallt genom att skapa bättre villkor för förarna. Vi tar en lägre provision än våra konkurrenter. Det finns i dag utrymme i branschen att fördela marginalerna på ett mer rättvist sätt, men ändå driva ett framgångsrikt företag”, säger han.

Läs mer: Uber köper svenskens taxibolag för 28,7 miljarder 

Bolt tar i regel 20 procent av resepriset som sin förtjänst. Men andelen kan bli ännu lägre för aktiva förare som premieras genom olika bonussystem, enligt Nils Wijkmark. Börsaktuella Uber tar i sin tur en provision på 25 procent.

Det här är en stor satsning för oss internt. Vi vill på sikt bli marknadsledare.

Däremot kommer Bolt inte att konkurrera med lägre priser på själva resorna. Redan före lanseringen har över 2 000 förare visat intresse att ansluta sig till plattformen. De kommer både från Uber och traditionella taxiföretag, uppger Nils Wijkmark.

”Min arbetsuppgift är att balansera efterfrågan och utbudet i appen. Du ska som resenär inte behöva vänta mer än ett par minuter på att få en bil, men samtidigt ska vi inte ha tiotusentals förare registrerade på plattformen som sitter sysslolösa.”

Samtliga förare har licens och bolaget kommer enbart bedriva laglig taxitrafik i Stockholm. Bolt har däremot lanserat samåkningstjänster, med privatpersoner som förare, i andra städer runtom i världen. Uber Pop, en liknande tjänst, förbjöds dock i Sverige för tre år sedan.

Läs mer: Polisen lägger ned utredning mot Uber – på grund av resursbrist 

Redan 2016 var det tal om en etablering i Sverige för Bolt, men då bedömde man att regelverket var för hårt och riskerna för stora.

Vad har förändrats sedan dess?

”Det är inte så mycket som har förändrats i regelverket, men då fanns det andra marknader som passade Bolts agenda bättre. Som bolag har vi vuxit väldigt mycket och fått en effektiv organisation på plats”, säger Nils Wijkmark. 

Bolt är dessutom välfinansierat. Bolaget har tagit in över 1,6 miljarder kronor i riskkapital från bland andra fordonsjätten Daimler och den kinesiska taxiappen Didi Chuxing. Vid en nyemission under 2018 värderades bolaget till 9,2 miljarder kronor.

Nils Wijkmark vill inte dock inte uppge hur mycket pengar Bolt viger till etableringen i Sverige. 

”Det här är en stor satsning för oss internt. Vi är fast beslutna att vara här länge och på sikt bli marknadsledare”, säger han.

Under 2017, bolagets senaste tillgängliga bokslut, omsatte Bolt knappt 190 miljoner kronor och gjorde en förlust på ungefär 115 Mkr.

Nils Wijkmark, som tidigare medgrundat och varit vd på startupbolaget Taskrunner, öppnar också för att lansera taxitjänsten i andra svenska storstäder som Göteborg och Malmö. På senare tid har Bolt även rullat ut elscootrar i flera europeiska städer, vilket också är en möjlighet i Sverige på sikt, bekräftar han.

Läs mer: Taskrunner vill bli störst inom ”Uber för småjobb”

Bolts grundare Martin Villig (till vänster) och Markus Villig (till höger).
Bolts grundare Martin Villig (till vänster) och Markus Villig (till höger). Foto: Press.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies