Hoppa till innehållet

Miljarder skäl att bry sig om Truecaller, King och Snygg-Viktor

Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz summerar veckans snackisar, delar skvallret från redaktionen och funderar över en man hon delade lift med i Åre.

Miljarder, miljarder, miljarder. Uttrycket "follow the money" är något uttjatat, men pengarna talar sitt tydliga språk. Genom att följa spåren efter transaktioner så hittar vi spännande nyheter.

Denna vecka känns det som att jag har sagt ordet miljarder hundra gånger på mina möten med Di:s nyhetschefer och redaktörer. Det är allt från guldregn, miljardärer, miljardinvesteringar till nya miljardvärderingar. Trots snack om en begynnande avmattning i affärsklimatet verkar det ändå vara rätt hett där ute.

Truecallergrundarna Alan Mamedi och Nami Zarringhalam söker en värdering på 1 miljard dollar enligt våra uppgifter.
Truecallergrundarna Alan Mamedi och Nami Zarringhalam söker en värdering på 1 miljard dollar enligt våra uppgifter.Foto: Hampus Andersson

Flera källor viskar nu om att svenska Truecaller TRUE B -3,98%Dagens utveckling, kommunikationsappen med 100 miljoner dagliga användare, är ute och letar finansiering. Tydligen söker grundarna Alan Mamedi och Nami Zarringhalam en unicorn-värdering på 1 miljard dollar, motsvarande 9 miljarder kronor.

Déjà vu, tänker kanske våra insatta läsare. Det var ju precis det Truecaller ville ha 2015 – utan att lyckas. Nu är både intäkterna och användarsiffrorna högre. Därför tror jag att Truecaller har chans att bli Sveriges nästa enhörning denna gång. Grattis i förskott till Niklas Zennström, Klarna-grundarna och alla andra i ägarkretsen!

Mer information om Truecaller hittar du på Nordic Tech List.

Ett bolag som inte pratar om miljarder i en positiv bemärkelse just nu är King som har fått en upptaxering på 3,6 miljarder, vilket Di Digitals reporter Sven Carlsson avslöjat. Spelutvecklaren ligger bland annat bakom succén med Candy Crush. Man tycker att de borde ha lärt sig sin läxa när Skatteverket redan tidigare i år krävde bolaget på över en halv miljard kronor. Detta sedan man ansåg att bolaget hade gömt vinster hänförliga till Sverige på Malta. 

Läs mer: Svenska Candy Crush-bolaget krävs på flera miljarder 

Adyens grundare Pieter van der Does och Klarnas medgrundare Sebastian Siemiatkowski.
Adyens grundare Pieter van der Does och Klarnas medgrundare Sebastian Siemiatkowski.

Men allting handlar inte om pengar. Ännu viktigare är personerna bakom dem. Man brukar säga att konstnärskap handlar om 5 procent talang och 95 procent hårt arbete. Detta gäller lika gärna entreprenörskap. En person som man kan kalla för minst ihärdig är Klarnas medgrundare Sebastian Siemiatkowski.

Flera av Klarnas grundare ska 2010 eller 2011 ha besökt betalbolaget Adyen i Amsterdam, vilket vi har pratat lite om i ett tidigare avsnitt av Digitalpodden. Sebastian Siemiatkowski hade då precis fått in anrika Sequoia i ägarlistan. Under mötet ska han ha föreslagit att Klarna skulle köpa Adyen, eftersom det svenska bolaget hade en på längre sikt mer lönsam affär. Hans motpart på Adyen, Pieter van der Does, lär ha blivit stött av förslaget och kanske gav det honom extra drivkraft. 

Läs mer: Klarna och gråhandeln

Nu är bolagen hårda konkurrenter, och Adyens börsvärde på strax under 200 miljarder kronor, nästan tio gånger högre än Klarnas senaste värdering. Jag har hört företagsledare nämna vikten av att ha en nemesis som driver på ens utveckling – kanske utmaningen mellan Sebastian Siemiatkowski och Pieter van der Does bidrog?

Själv letar jag fortfarande efter en ärkerival. Jag och Breakits ansvarige utgivare Olle Aronsson utmanade visserligen varandra i störtlopp i skidbacken nyligen, men tyvärr slutade hela med en olycka och vi fick avbryta. Ska vi göra ett nytt försök till våren på elscooter tycker ni?

Lyssna på senaste avsnittet av Digitalpodden: Apple slår tillbaka 

Telavox vd Viktor Karlsson.
Telavox vd Viktor Karlsson.Foto: Jesper Berg

Ibland missar även jag en riktigt bra historia. Häromåret var jag upp på Åre Business Forum. I liften upp mot toppen fick jag sällskap av en trevlig kille som berättade att han var vd för ett företag som heter Telavox. Lite trött efter mycket jobb och samtal så frågade jag inte vidare om bolaget. 

Som tur är fick jag chansen igen när vi i veckan rapporterade om att det digitala telefonväxelbolaget nu värderas till 1,1 miljarder sedan bland andra Ericssons förre finanschef Jan Frykhammar investerat. Och då visar det sig att den ödmjuke vd:n Viktor Karlsson är största ägare med 45 procent! 

Telavox äger även en ansenlig del av Tink som värderas till cirka 2 miljarder kronor. 36-åringen har investerat i annat också. Och vi vill såklart veta mer! (Aktier är för övrigt inte hans enda tillgångar: "Det är ju Snygg-Viktor" – utbröt en kvinnlig chef på tidningen när han dök upp på förstasidan.) Viktor, ses vi igen i Åre vecka 13? Åre Business Forum är klart en höjdpunkt under året för att knyta nya affärskontakter. I år ska Di Digital göra en specialsatsning därifrån – mer om det berättar vi inom kort.

Något av det bästa jag vet är att vara ute och träffa folk för att hitta nyhetstips. I veckan har jag bland annat hört mycket snack om läget i bostadsutvecklaren Oscar Properties. Om grundaren Oscar Engelbert skulle behöva en kapitalinjektion skulle han kunna fråga sin kusin Filip Engelbert, som efter Avito-affären lär vara god för en hel del. Vi är i alla fall nyfikna på vad för investeringar Filip Engelbert kommer att göra för sina 1,4 miljarder kronor.

Läs mer: Svenskarnas Blocket-kopia på väg att slukas 

Läs mer: Här är Sveriges 41 techmiljardärer 2018 

Något som märks tydligt där ute är hur kvinnor stärker varandra  – det kan vara med kunskaper, kontakter och pengar. Di Digital har sedan tidigare vårt årliga event Female Founders där vi lyfter fram kvinnliga entreprenörer. I år satsar vi ännu mer även på redaktionell bevakning och med ett nyhetsbrev

Läs mer om Female Founders här

Jag ser fram emot powermiddagen i kväll med ett gäng kvinnliga ledare vid Stureplan. Syns vi ute och du har du tips på intressanta nyheter får du gärna berätta eller tipsa oss på digital@di.se

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera