Hoppa till innehållet

Miljardförlust för Klarna – kreditförlusterna fördubblas

Omsättningen och antalet anslutna butiker växer kraftigt, men Klarnas resultat tog en rejäl sväng nedåt när bolaget på onsdagsmorgonen rapporterade 2019 års siffror.

Klarnas huvudkontor på Sveavägen i Stockholm.
Klarnas huvudkontor på Sveavägen i Stockholm.Foto: Claudio Bresciani/TT

Betal- och kreditbolaget Klarnas omsättning steg kraftigt i fjol till 7,154 miljarder kronor – upp från 5,450 miljarder kronor under 2018.

Samtidigt vänder bolaget till förlust för första gången någonsin i nuvarande form. Rörelseresultat för helåret 2019 landade på -1,088 miljarder kronor. Det kan jämföras med 2018 då bolagets rörelseresultat uppgick till 161 Mkr. Nettoresultatet för 2019 landade samtidigt på -902 Mkr.

En förklaring till det försämrade resultatet är att kreditförlusterna mer än fördubblades till 1,862 miljarder kronor jämfört med 786 miljoner kronor under 2018.

Läs mer: Klarna köper betalbolag

Klarna förklarar de ökade kreditförlusterna med expansionen till nya marknader – de senaste åren har man bland annat satsat på ett insteg i USA.

”Med den fortsatta tillväxten och framför allt expansionen till nya marknader så ökar andelen nya kunder. Andelen förstagångskunder påverkar kreditförlusterna, vilket betyder att expansionen till nya marknader sannolikt innebär högre kreditförluster i den inledande fasen”, heter det i bokslutet.

Läs även: Lady Gaga pekar finger i ny kampanj för Klarna

Klarna har nu 200 000 butiker anslutna globalt – varav 75 000 tillkom under 2019, enligt rapporten. Bland kunderna finns bland annat H&M, Adidas, Ikea, Samsung och AliExpress. I Sverige tillkommer ungefär 20 nya butiker per dag.

”På de viktigaste tillväxtmarknaderna, USA och Storbritannien, har antalet aktiva konsumenter ökat med sex respektive två gånger under 2019”, skriver bolaget i rapporten.

I Storbritannien uppges nu 7 miljoner kunder ha använt sig av Klarnas tjänster – och siffran ökar med 100 000 i veckan.

”Samtidigt som vi delar många imponerande nyckeltal i denna rapport för 2019 är verkligheten den att Klarna måste fortsätta utvecklas. Vi kan inte nöja oss med var vi är nu”, skriver Sebastian Siemiatkowski i vd-ordet.

Läs även: Kickbacks och gratis kassalösning – så ser Klarnas gräddfil ut

På hemmamarknaden i Sverige präglas Klarnas tillvaro för närvarande av en strid om regeringens lagförslag som syftar till att minska de växande konsumentkrediterna.

Lagförslaget innebär att betaltjänsteföretag inte längre först får presentera kredit som betalsätt inom e-handeln om det finns andra alternativ. Krediten får inte heller fyllas i på förhand i kassan. 

Per Bolund har tidigare sagt till Di Digital att branschen har haft god tid på sig att själva göra något åt problemet, men att inget har hänt. Marknadsledande Klarna har riktat stark kritik mot förslaget. Bolagets Norden- och produktchef David Fock har, i ett blogginlägg, skrivit att Klarnas avgiftsfria 14-dagarsfaktura är den mest populära betalningsmetoden och den betalmetod som ger bäst konsumentskydd.

Det är ännu inte klart om förslaget går igenom i riksdagen, men den nya lagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2020 och ska övervakas av Finansinspektionen.

Läs mer: Regeringen går vidare med kreditreglering

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera