Annons

Miljardförlust för Klarna – kreditförlusterna fördubblas

Klarnas huvudkontor på Sveavägen i Stockholm.
Klarnas huvudkontor på Sveavägen i Stockholm. Foto: Claudio Bresciani/TT
Omsättningen och antalet anslutna butiker växer kraftigt, men Klarnas resultat tog en rejäl sväng nedåt när bolaget på onsdagsmorgonen rapporterade 2019 års siffror.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Betal- och kreditbolaget Klarnas omsättning steg kraftigt i fjol till 7,154 miljarder kronor – upp från 5,450 miljarder kronor under 2018.

Samtidigt vänder bolaget till förlust för första gången någonsin i nuvarande form. Rörelseresultat för helåret 2019 landade på -1,088 miljarder kronor. Det kan jämföras med 2018 då bolagets rörelseresultat uppgick till 161 Mkr. Nettoresultatet för 2019 landade samtidigt på -902 Mkr.

En förklaring till det försämrade resultatet är att kreditförlusterna mer än fördubblades till 1,862 miljarder kronor jämfört med 786 miljoner kronor under 2018.

Läs mer: Klarna köper betalbolag

Klarna förklarar de ökade kreditförlusterna med expansionen till nya marknader – de senaste åren har man bland annat satsat på ett insteg i USA.

”Med den fortsatta tillväxten och framför allt expansionen till nya marknader så ökar andelen nya kunder. Andelen förstagångskunder påverkar kreditförlusterna, vilket betyder att expansionen till nya marknader sannolikt innebär högre kreditförluster i den inledande fasen”, heter det i bokslutet.

Läs även: Lady Gaga pekar finger i ny kampanj för Klarna

Klarna har nu 200 000 butiker anslutna globalt – varav 75 000 tillkom under 2019, enligt rapporten. Bland kunderna finns bland annat H&M, Adidas, Ikea, Samsung och AliExpress. I Sverige tillkommer ungefär 20 nya butiker per dag.

”På de viktigaste tillväxtmarknaderna, USA och Storbritannien, har antalet aktiva konsumenter ökat med sex respektive två gånger under 2019”, skriver bolaget i rapporten.

I Storbritannien uppges nu 7 miljoner kunder ha använt sig av Klarnas tjänster – och siffran ökar med 100 000 i veckan.

”Samtidigt som vi delar många imponerande nyckeltal i denna rapport för 2019 är verkligheten den att Klarna måste fortsätta utvecklas. Vi kan inte nöja oss med var vi är nu”, skriver Sebastian Siemiatkowski i vd-ordet.

Läs även: Kickbacks och gratis kassalösning – så ser Klarnas gräddfil ut

På hemmamarknaden i Sverige präglas Klarnas tillvaro för närvarande av en strid om regeringens lagförslag som syftar till att minska de växande konsumentkrediterna.

Lagförslaget innebär att betaltjänsteföretag inte längre först får presentera kredit som betalsätt inom e-handeln om det finns andra alternativ. Krediten får inte heller fyllas i på förhand i kassan. 

Per Bolund har tidigare sagt till Di Digital att branschen har haft god tid på sig att själva göra något åt problemet, men att inget har hänt. Marknadsledande Klarna har riktat stark kritik mot förslaget. Bolagets Norden- och produktchef David Fock har, i ett blogginlägg, skrivit att Klarnas avgiftsfria 14-dagarsfaktura är den mest populära betalningsmetoden och den betalmetod som ger bäst konsumentskydd.

Det är ännu inte klart om förslaget går igenom i riksdagen, men den nya lagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2020 och ska övervakas av Finansinspektionen.

Läs mer: Regeringen går vidare med kreditreglering

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer