Annons

Miljardförlusterna kan stoppa Daniel Eks plan om världsherravälde

Kollage: Spotifys vd Daniel Ek och Di Digitals reporter Johannes Karlsson.
Kollage: Spotifys vd Daniel Ek och Di Digitals reporter Johannes Karlsson. Foto: TT/Di
Hur stort tålamod har marknaden för Spotifys högtflygande planer att nå världsherravälde inom ljud? Det är frågan Daniel Ek bör ställa sig efter att ha summerat ännu ett förlustkvartal i miljardklassen, skriver Di Digitals reporter Johannes Karlsson.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Spotifys uttalade ambition om att bli världsledande inom ljud, och inte bara musik, har mottagits väl av marknaden. Många hoppas att Spotify genom sin offensiva satsning på poddar kan bli en motsvarighet till Netflix inom sin genre. De senaste tre månaderna har aktiekursen mer än fördubblats och börsvärdet uppgår nu till knappt 420 miljarder kronor.

Men när vd:n Daniel Ek valt att höja ambitionsnivån, följer också högre krav från marknaden som ett brev på posten. En fjärdedel av alla 30 analytiker som följer bolaget rekommenderar nu sälj, så hög har andelen aldrig varit.

Spotify klarade sig väl genom coronapandemin, intäkterna blev i stort sett opåverkade under andra kvartalet eftersom bara en tiondel av omsättningen härrör från annonser. Bolaget nådde även det högre spannet av sina prognoser när det kom till den viktiga användartillväxten. Totalt har Spotify nu 299 miljoner användare runt om i världen, en räckvidd som få andra europeiska bolag oavsett bransch kan konkurrera med.

Den stora knäckfrågan är fortsatt hur Daniel Ek ska föra bolaget till lönsamhet – och hur länge investerarnas tålamod räcker. De högtflygande planerna inom poddar har köpt honom mer tid och Spotify har visserligen haft enskilda vinstkvartal sedan noteringen i april 2018, men nu uppgick rörelseförlusten oväntat till hela 1,7 miljarder kronor. Spotify föll med över 1 procent i den inledande handeln på Wall Street.

Di uppmärksammade tidigare i veckan hur Spotifys omfattande optionsprogram nu är värt totalt 17 miljarder kronor för musikjättens anställda. Det är denna generositet från Daniel Ek som sätter bolagets kostnadskontroll på spel. Aktiens positiva utveckling på börsen gjorde att bolaget fick betala nästan 1,3 miljarder kronor mer än väntat i sociala avgifter. Om aktien sjunker i pris kommer dessa kostnader på samma sätt att minska. Spotify har dock inte mycket till val, utan givmilda ersättningspaket hade andra teknikjättar som Facebook och Google knackat på dörren. I bolag som Spotify utgörs det mesta av värdet av de anställda, som nu uppgår till över 6 000 personer.

Men Daniel Ek måste till slut klara av att parera denna risk. I en analys pekade Bloomberg nyligen på det bisarra i att Spotify i dag värderas till en multipel om 48 gånger den förväntade rörelsevinsten 2024, medan Netflix som redan är lönsamt når en multipel om 18 utifrån samma mått.

Netflix har dessutom en bruttomarginal på 39 procent, medan Spotify bara behåller runt 25 procent av sina intäkter. Problemet är att Spotify, till skillnad från Netflix, inte kan börja producera eget innehåll utan att bita den hand som föder dem – det vill säga skivbolagen, låtskrivarna och artisterna. Många intressenter menar redan i dag att Spotify behåller för mycket av kakan per spelad låt.

Ett sätt att bredda intäktskällorna är att Spotify låter skivbolagen betala för att marknadsföra sina artister på plattformen, på en tvåsidig marknadsplats där jätten Universal Music blir först ut i ett testprojekt. Att ge sig in på den betydligt mer omogna poddmarknaden, där annonsförsäljningen fortfarande saknar struktur, är ett annat sätt för bolaget att sprida riskerna. Här kan Spotify också locka nya prenumeranter genom att skriva exklusiva kontrakt med populära poddare, likt amerikanen Joe Rogan som nu får över 1 miljard kronor för besväret. 

Men den allra enklaste vägen för Spotify att bevisa sin bärkraft är att fortsätta växa inom sin kärnaffär. Mitt under brinnande coronapandemi gick Spotify in på tretton nya marknader i Östeuropa, däribland Ryssland, och man växer sedan tidigare i Asien och Latinamerika. Nedsidan är att Spotify i utvecklingsregioner, med mindre köpstarka kunder, måste erbjuda rabatterade priser. Bolagets genomsnittliga intäkt per användare fortsätter minska och uppgår nu till 4,41 euro, en nedgång på 9 procent på ett år, och mindre än hälften betalar i dag för tjänsten.

Daniel Ek har dock ihärdigt försvarat strategin – och hänvisat till att 60 procent av alla betalande kunder historiskt har börjat med ett gratiskonto. För Spotifys framtida utveckling får marknaden hoppas att han har rätt.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer