Hoppa till innehållet

Miljardregn när blockchain-bolagen tar in pengar genom ICO:er

ICO:erna driver blockhain-marknaden. Under 2017 restes fem gånger mer kapital via ICO:er till blockchain-bolag jämfört med traditionellt riskkapital.

Sebastian Markowsky, Director GP Bullhound
Sebastian Markowsky, Director GP Bullhound

Blockchain-marknaden ökar rejält. Kanske är det den gångna tidens stora värdeökning kring kryptovalutorna som fått igång intresset för tekniken bakom dem. 

ICO, initial coin offering, är en form av gräsrotsfinansiering där personer investerar i nya kryptovalutor i hopp om att dessa ska bli lika framgångsrika som de mer etablerade valutorna bitcoin och ethereum.

Enligt en ny rapport från investmentmentbanken GP Bullhound är det ICO:er som driver marknaden för blockchain-bolagen. 

"Det senaste året har vi kunnat följa en markant ökning av intresset för blockchain-teknik. På GP Bullhound tror vi att den underliggande tekniken som gett kraft till den här utvecklingen har potential att omdefiniera nästan alla aspekter av vår vardag, omforma hur affärer bedrivs globalt och till och med förändra nationella politiska system”, kommenterar Sebastian Markowsky, Director GP Bullhound i ett pressmeddelande.

Rapporten, Token Frenzy: the fuel of blockchain, visar att under 2017 restes över 34 miljarder kronor till blockchain-bolag via ICO:er. Det är fem gånger mer än vad traditionella riskkapital reste för blockchain-bolagen. Samtidigt är det en ofantlig ökning jämfört mot de 722 miljoner kronor som kom från ICO:er 2016.

Och investmentbanken bakom rapporten tror att kryptovalutorna formligen kommer explodera den närmsta tiden framöver.

Samtidigt varnar experter för att ICO:er är ordentligt riskabelt för privatpersoner att investera i. I november gick också Finansinspektionen ut med en varning för att investera i ICO:er. Det är inte ovanligt att bedragare lurar investerare på stora belopp genom ICO:er. 

Läs mer: Varningen: 80 procent av ICO:er är bluff 

Men Sebastian Markowsky på GP Bullhound tonar ner varningarna om ICO-bluffar.

”Jag skulle inte gå så långt som att säga att de flesta ICO:s är bluffar. Vi vet att sånt förekommer, men bilden är mer komplex än så när vi tittar på det här fenomenet”, skriver han i ett mejl till Di Digital.

Enligt Markowsky handlar en del av förklaringen om att marknaden för ICO:er, kryptovalutor och blockchain är omogen. Men han räknar med att det kommer mogna fort under 2018.

”Men det är också så att många företag som nu är involverade i ICO:s är i väldigt tidiga faser och att entreprenörerna ofta är mycket unga. Många gånger är bolagen och entreprenörerna rent krasst inte redo för att hantera den mängd pengar som samlats in, vi pratar trots allt om mångmiljonbelopp”, avslutar Sebastian Markowsky.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera