Den Softbankförvaltade Visionsfonden tar nedskrivningar på 5-7 miljarder dollar, enligt Bloombergs källor. Visionsfonden mobiliserade över 100 miljarder dollar från bland annat Saudiarabien för investeringar i flera högprofilerade techbolag som inte haft den börsutveckling som önskats.
Nyhetsbyrån Direkt
Text
Japanska Softbank, som i grunden är ett telekombolag med finanskändisen Masayoshi Son i spetsen, har haft en mindre lyckosam tid på börsen. Både den egna aktien och flera av de högprofilerade innehaven i Visionsfonden har rasat det senaste halvåret.
Investeringarna från Visionsfonden har i allt högre grad kritiserats för att blåsa upp en techbubbla. Fiaskot med Weworks noteringsförsök har skrattats ut och fått vissa Wall Street-tyckare att peka finger, kalla Masayoshi Son för en naken kejsare och investeringsupplägget för ett luftslott.
Efter att ha mobiliserat kapital från kungahusen i Gulfstaterna och den globala teknikbranschen har Softbank haft för avsikt att kanalisera pengar från olja och vinster till investeringar i Silicon Valley-bolag genom Visionsfonden. Pengarna har bland hamnat i stora aktieposter i Uber, Lyft, Slack och Wework.
Investeringen i Uber har rasat med omkring 3,5 miljarder i takt med att börsens smak för det nynoteringshajpade bolaget avtagit.
Lyfts aktie har backat med 25 procent från noteringen.
Det utskrattade projektet Wework fick i förra veckan lägga noteringsplanerna i malpåse och tidigare i veckan köpte Softbank ut ägaren för ytterligare miljarder.
De nämnda värdeminskningarna reflekterar nedskrivningen, enligt Bloombergs källor.
Softbanks aktie backade med omkring 4 procent på fredagsmorgonen, till den lägsta nivån sedan januari. Nedskrivningen kommer offentliggöras i början av november, erfar Bloombergs källor.
Lyssna på podden
Äldre avsnitt av den här
podden hittar du genom att gå till vår samlingssida.
Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.
I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:
– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.
Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte
Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:
– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.
Lösningar för den moderna digitala eran
Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen
– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.
Det verkar som att du använder en annonsblockerare
Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.
Full tillgång till di.se med nyheter och analyser
Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev