Annons
David Polfeldt är vd på spelstudion Massive Entertainment

Miljardsuccé för Malmöspelet The Division

Så blir du en framgångsrik företagare SPONSRAT AV Nordea

Maxine Williams, global mångfaldschef på Facebook, är en av paneldeltagarna på Epicenter på fredagsmorgonen.

#Metoo på agendan när Facebooks mångfaldschef besöker Stockholm

Från vänster: Mark Zuckerberg, Priscilla Chan och Emma Lundberg.

Chan och Zuckerberg ger pengar till KTH-forskare

Senion, Playish, Sios och Bagpal är bland bolagen som pitchar när Startup Tour når Linköping. Jenny Nordenborg och Koshi Hamedi, både längst till höger i bild, intervjuas på scen. Foto: Kollage.

De står på scen när Startup Tour kommer till Linköping

Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Miljardsuccé för Malmöspelet The Division

David Polfeldt är vd på spelstudion Massive Entertainment
David Polfeldt är vd på spelstudion Massive Entertainment Foto: Daniel Nilsson
Storsatsningen The Division från Malmöstudion Massive har tagit spelvärlden med storm. Spelet har nu 9,5 miljoner registrerade spelare, enligt ägarbolaget Ubisoft. Det torde innebära försäljning för över 5 miljarder kronor – på drygt två månader. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

I början av mars, efter flera års arbete, släppte Malmöstudion Massive Entertainment jättespelet The Division. Spelet, som utspelar sig på ett Manhattan lamslaget av en virusepidemi, är en av ägarbolaget Ubisofts största satsningar för året – och sägs ha varit helt avgörande för Massive Entertainments framtid. 

”Vi har alla ägg i den här korgen”, sa Massives vd David Polfeldt nyligen i en stor intervju med Di Digital

Nu kommer kvittot på att succén är ett faktum: The Division har idag över 9,5 miljoner registrerade spelare, som i snitt lägger tre timmar om dagen på spelet. Det enligt uppgifter ur ägarbolaget Ubisofts senaste kvartalsrapport. 

The Division säljs för 60 euro på spelplattformen Steam. Förutsatt att varje registrerad spelare har betalat för spelet, och borträknat eventuella rabatter och merförsäljning, borde detta innebära försäljning för omkring 600 miljoner euro, motsvarande ungefär 5,4 miljarder kronor.

De första fem dagarna efter lansering drog The Division in totalt 2,7 miljarder kronor, enligt tidigare siffror från Ubisoft.

Det är okänt exakt hur pengarna fördelas mellan utvecklaren Massive, ägarbolaget och förläggaren Ubisoft samt återförsäljare som Steam. Men klart är att framgången är en fjäder i hatten för Malmöstudion.

Massive Entertainment grundades redan år 1997 och blev en del av Ubisoft-koncernen år 2008. Studion har arbetat med The Division sedan 2012. Omkring 250 av de 400 anställda i Malmö har varit kopplade till spelet, tillsammans med lika många från ytterligare tre Ubisoft-studior i Storbritannien, Frankrike och USA.

Läs även: Malmös speljätte: "Vi har alla ägg i den här korgen"  


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post