I början av mars, efter flera års arbete, släppte Malmöstudion Massive Entertainment jättespelet The Division. Spelet, som utspelar sig på ett Manhattan lamslaget av en virusepidemi, är en av ägarbolaget Ubisofts största satsningar för året – och sägs ha varit helt avgörande för Massive Entertainments framtid.
”Vi har alla ägg i den här korgen”, sa Massives vd David Polfeldt nyligen i en stor intervju med Di Digital.
Nu kommer kvittot på att succén är ett faktum: The Division har idag över 9,5 miljoner registrerade spelare, som i snitt lägger tre timmar om dagen på spelet. Det enligt uppgifter ur ägarbolaget Ubisofts senaste kvartalsrapport.
The Division säljs för 60 euro på spelplattformen Steam. Förutsatt att varje registrerad spelare har betalat för spelet, och borträknat eventuella rabatter och merförsäljning, borde detta innebära försäljning för omkring 600 miljoner euro, motsvarande ungefär 5,4 miljarder kronor.
De första fem dagarna efter lansering drog The Division in totalt 2,7 miljarder kronor, enligt tidigare siffror från Ubisoft.
Det är okänt exakt hur pengarna fördelas mellan utvecklaren Massive, ägarbolaget och förläggaren Ubisoft samt återförsäljare som Steam. Men klart är att framgången är en fjäder i hatten för Malmöstudion.
Massive Entertainment grundades redan år 1997 och blev en del av Ubisoft-koncernen år 2008. Studion har arbetat med The Division sedan 2012. Omkring 250 av de 400 anställda i Malmö har varit kopplade till spelet, tillsammans med lika många från ytterligare tre Ubisoft-studior i Storbritannien, Frankrike och USA.
Läs även: Malmös speljätte: "Vi har alla ägg i den här korgen"