Annons

Svenska duon gör succé i Indien – men missar målet

Truecallers två grundare Alan Mamedi och Nami Zarringhalam.
Truecallers två grundare Alan Mamedi och Nami Zarringhalam. Foto: Hampus Andersson (Di).
Den svenska kommunikationsappen Truecaller, som värderas till 6,8 miljarder kronor, missade sina mål i fjol men växte ändå med 50 procent. ”I år räknar vi med att omsätta 300 miljoner kronor”, säger vd:n Alan Mamedi.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Truecaller, med grundarna Alan Mamedi och Nami Zarringhalam i spetsen, startades i Stockholm 2009. 

Tjänsten var från början en renodlad telefonboksapp, men den har sedan utökats med bland annat meddelandefunktioner och spamfilter.

Appen har blivit populär i Indien, där merparten av de 150 miljoner dagligen aktiva användarna finns.

”Tillväxten är robust. Vi ökade antalet dagligen aktiva användare med 40 procent bara under förra året”, säger Alan Mamedi, vd på Truecaller.

Länge brottades Truecaller med att slå mynt av sin stora användarbas. 2016 började bolaget dock sälja annonser i sin app.

I fjol lanserades dessutom en betalversion av tjänsten. Nu är Truecaller uppe i ungefär 800 000 prenumeranter.

”Vi ser ut att kunna nå 1 miljon betalande kunder redan under tredje kvartalet”, säger Alan Mamedi. 

Omsättningen landade i fjol på 161 miljoner kronor, enligt ett färskt bokslut. Det motsvarar en tillväxt på nästan 50 procent från året innan.

Men samtidigt blev intäkterna klart lägre än Alan Mamedis målsättning om 200 Mkr, som han uppgav till Di Digital i mitten av 2018.

”Det beror främst på att lanseringen av våra finansiella tjänster blev försenade med ett ungefär ett halvår. Tyvärr tog det längre tid än väntat att få nödvändiga licenser godkända”, säger Alan Mamedi.

”I år räknar vi dock med att fördubbla intäkterna till strax över 300 miljoner kronor”, säger han.

Läs mer: Så mycket betalade Truecaller för sitt indiska förvärv 

Bolaget har under de senaste åren lagt mycket resurser på att bygga finansiella tjänster. I fjol förvärvade man till exempel det indiska fintechföretaget Chillr i en affär värd ungefär 70 Mkr.

Truecaller har hittills lanserat en funktion för att genomföra transaktioner i appen, som till exempel gör det möjligt att betala räkningar och ladda på sitt kontantkort med ett klick.

Nyligen gav sig Truecaller också ut på lånemarknaden, med start i Indien. 

”Vi erbjuder något större lån, främst riktat mot småföretagare eller privatpersoner som till exempel vill köpa en ny bil. I Indien betraktas de ofta som för små kunder för att bankerna ska bry sig”, säger Alan Mamedi.

Under 2018 gjorde Truecaller en förlust på 65 Mkr, en marginell ökning från året innan.

”Det beror främst på kostnader kopplade till uppköpet av Chillr, men vi har också ökat personalstyrkan kraftigt till 200 personer”, säger Alan Mamedi.

”Vi är ganska nära lönsamhet. Men vi räknar inte med att gå med vinst i år på grund av fortsatta investeringar”, säger Alan Mamedi.

Läs mer: Truecaller fyller på kassan – får ny miljardvärdering 

Tidigare i våras rapporterade Di Digital med hänvisning till flera källor att Truecaller letade ny finansiering på marknaden till en värdering på 1 miljard dollar, motsvarande 9 miljarder kronor. 

Alan Mamedi dementerar dock att bolaget aktivt söker kapital hos investerare.

”Men det finns alltid intressenter som knackar på vår dörr. Vi får se om något intressant dyker upp, men hittills har vi velat hålla huvudet lågt och fokusera på verksamheten.”

Samtidigt finns det delägare som funderar på en exit. Den tidigare styrelseordföranden Stefan Lennhammer, som kontrollerar cirka 8 procent av Truecaller, har inlett en process om att sälja sitt innehav. Det framkom när han tidigare i våras drog Truecaller inför domstol och anklagade bolaget för att inte dela med sig av viktig information.

Läs mer: Storägaren förlorar striden i rätten mot heta miljardbolaget

Har ni stakat ut en plan för en börsnotering eller försäljning av bolaget?

”Nej, vi har inte bråttom. Vi får se var vi landar om några år. Då kanske alla är överens om att göra aktierna mer likvida för våra anställda och institutionella investerare”, säger Alan Mamedi.

Hur tacklar ni att det finns delägare som redan nu vill sälja sina aktier?

”Alla har rätt att sälja aktier, det finns inget som stoppar det. Men våra majoritetsägare har inte några sådana planer. De ser det som att resan bara har börjat och att den stora uppsidan i Truecaller ligger längre fram i tiden.”

Största ägare i Truecaller är Sequoia Capital, följt av grundarna Alan Mamedi och Nami Zarringhalam samt riskkapitalbolaget Kleiner Perkins. Brittiska Atomico och Tommy Jacobsons riskkapitalbolag Zenith finns också i ägarkretsen.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer