Annons

Miljardvärderade Bird blickar mot Sverige

Bird
Bird Foto: Chris Landsberger (AP).
Det amerikanska elscooterbolaget Bird vill lansera sin app på den svenska marknaden. Etableringen väntas dock ske i samarbete med redan etablerade aktörer på marknaden, kan Di Digital avslöja. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Under hösten har både Lime och Voi hunnit etablera sina omskrivna delningstjänster för elscootrar i flera svenska städer. Även den tyska utmanaren Tier vill etablera sig Göteborg, Malmö och Stockholm till våren.

Nu har Di Digital tagit del av uppgifter som gör gällande att den amerikanska jätten Bird också blickar mot Sverige.

Företrädare för bolaget har nämligen kontaktat andra etablerade aktörer inom mobilitetssektorn i Sverige för att undersöka potentiella samarbeten.

Mer konkret letar Bird efter partners till den nya plattform som bolaget lanserade i november 2018. Affärsidén är att resenärer ska kunna boka en elscooter från ett annat bolag genom Birds app.

Läs mer: Elscooterkampen hettar till – ny utmanare på väg till Sverige

Modellen går att likna vid ett storts franchisetagande, eftersom det amerikanska bolaget tar en andel av kundernas reseavgift som sin förtjänst. 

Bird säljer dessutom sina egna scootrar till de bolag som nappar på erbjudandet, men dessa får alltså prydas med andra varumärkesnamn än deras eget.

”Det mesta tyder på att Bird anser att Stockholm inte är tillräckligt stort för att öppna där själva, utan att de söker en operatör som under eget eller Birds varumärke driver verksamheten här, men på Birds infrastruktur”, säger en branschkälla till Di Digital.

Den kommunikation som Di Digital tagit del av ger inga ledtråder kring när Bird kan tänkas lansera sin tjänst i Stockholm, annat än att bolaget just nu utvärderar potentiella partners i regionen.

Bird grundades så sent som 2017, av den tidigare Uber- och Lyft-chefen Travis Vanderzanden, men har redan lyckats ta in 3,8 miljarder kronor i finansiering från bland annat Accel och Sequoia. I samband med sin senaste kapitalanskaffning värderades bolaget till hela 18,5 miljarder kronor.

I egen regi har Bird hittills rullat ut i Belgien, Israel, Frankrike, Mexiko, Schweiz, USA och Österrike.

Den börsaktuella taxiappjätten Uber har gett uttryck för liknande planer om att bygga en allomfattande plattform för persontransporter. Pierre-Dimitri Gore-Coty, bolagets chef för EMEA-området, har tidigare sagt till Di Digital att Uber vill skapa ”ett ekosystem av olika tjänster”.

Läs mer: Toppchefen presenterar Ubers nya strategi: Elscootrar och cyklar 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies