Annons

Miljardvärderade nätläkarens nya giv: Djursjukvård

Martin Lindman, grundare och vd på Doktor.se samt ett patientbesök vid en vårdcentral i Stockholm 2015.
Martin Lindman, grundare och vd på Doktor.se samt ett patientbesök vid en vårdcentral i Stockholm 2015. Foto: Press och TT.
Nätläkarna har svårt att täcka sina kostnader genom digitala vårdbesök. Därför satsar Doktor.se på att få in fler fyrbenta patienter genom ett nytt avtal med en djurvårdsjätte.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Doktor.se tog i början av året in 100 miljoner kronor i en kapitalrunda som leddes av Bonnier Ventures. 

Redan då uppgav bolagets vd och grundare Martin Lindman att Doktor.se arbetade med att få ut den tekniska plattformen för patientmöten till fler aktörer, som ett nytt och växande intäktsben. 

Det ser nu ut att bli en hel del fyrbenta varelser som kommer att göda det benet.

Det digitala vårdbolaget gör nämligen gemensam sak med Anicura för att ta fram en vårdapp för djur. Doktor.se får exklusivitet på att leverera plattformen till den europeiska djurvårdsjätten. 

”Vi är ett bolag som i yttersta grad drivs av en digital tillväxt i kombination med att vi är fysiska vårdgivare. Möjligheten att kunna sälja och licensiera något rent digitalt betyder otroligt mycket för affärsmodellen. Det är en diversifiering och en starkare grund att stå på”, säger Martin Lindman.

Appen för djurvård ska lanseras under 2019 och Doktor.se har stora förhoppningar för att detta ska öka deras intäkter rejält. Behovet av djurvård är stort, menar Martin Lindman. 

Enligt bolaget, som hänvisar till marknadsmätaren Statista, finns i Europa bland annat 102 miljoner katter och 84 miljoner hundar som är potentiella patienter för Anicura via appen.

Läs mer: Doktor.se tar in 100 miljoner – värderas till över 1 miljard 

De har jobbat med detta länge men inte riktigt fått till det, så de dammsög hela marknaden och kom till slut till oss.

Doktor.se får en fast ersättning för utvecklingen av appen, det ska enligt bolaget röra sig om ersättningar i ”mångmiljonklassen”. Dessutom kommer bolaget att få en rörlig ersättning som baseras på antalet behandlingar.

”Vi har ett löpande arbete att göra, sedan väntar lansering. Intäktsmässigt kan vi se effekterna under 2020. Det som är spännande för oss är Anicuras stora tillväxt. Vi växer tillsammans med dem och de är ju redan en ledande aktör i Europa”, säger Martin Lindman.

Anicura grundades 2011 genom en sammanslagning av flera djursjukhus i Norden. Bolaget är nu aktivt i flera länder i Europa och under 2017 omsatte koncernen 4 miljarder kronor med en rörelsemarginal om cirka 8 procent. Förra året köptes Anicura upp av Mars Petcare, som i sin tur ägs av familjeägda matjätten Mars. 

”Anicura gör 2,5 miljoner fysiska vårdärenden om året och växer med 40 till 50 procent om året. De är inne i en enorm expansionsresa och man tror att en stor del av det kan hanteras digitalt. Tar vi 10-15 procent av den digitala vården för djur, så är det stort”, säger Martin Lindman.

Anicuras vd Peter Dahlberg har sedan tidigare investerat privata pengar i Doktor.se. I januari berättade Martin Lindman att Peter Dahlberg skulle ”ligga Doktor.se strategiskt nära” och agera som rådgivare åt ledningen. 

Men enligt Martin Lindman var det Sofia Landström, ansvarig på Anicura för digitalisering, som närmade sig Doktor.se för att bygga appen och den digitala tjänsten. Hon var tidigare affärsutvecklingschef för den digitala vårdcentralen Doktor24.

”Anicura har testat olika funktioner, plattformar och testat att bygga själva. De har jobbat med detta länge men inte riktigt fått till det, så de dammsög hela marknaden och kom till slut till oss”, säger Martin Lindman.

En utmaning för nätläkarbolagen, enligt företrädarna själva, är de relativt låga patientavgifterna i det svenska vårdsystemet.

Dessutom kan en ytterligare sänkning av patientavgifterna komma under sommaren, när ersättningarna ska ses över av Sveriges kommuner och landsting, SKL.

”Skalandet av tjänstefunktionen och oss som vårdgivare i svensk primärvård är tung och stabil, men den är inte lika lukrativ som en digital internationell expansion är. Det här är otroligt spännande”, säger Martin Lindman.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies