Hoppa till innehållet

Miljardvärderade p-appen gör sig av med personal

Natural Cycles låter 16 av sina drygt 100 anställda lämna det miljardvärderade bolaget.

Elina Berglund Scherwitzl (th), en av Natural Cycles grundare, och den tidiga delägaren Isabella Löwengrip.
Elina Berglund Scherwitzl (th), en av Natural Cycles grundare, och den tidiga delägaren Isabella Löwengrip.Foto: Di

Appen Natural Cycles, som hjälper kvinnor hålla koll på sin menstruationscykel för att antingen förebygga eller planera en graviditet, har skurit ned i personalstyrkan.

Bolaget bekräftar att 16 tjänster kommer att försvinna från bolaget av de i dagsläget drygt 100 anställda. Breakit var först att rapportera om varslet.

”Det flesta tjänsterna som påverkas är i Stockholm och mindre Europakontor, för att vi streamlinar organisationen för att vara beredda på att utveckla tillväxt i USA”, säger bolagets pressansvarige Joakim Rådström till sajten.

Tidigare har hundratals användare anmält Natural Cycles för oönskade graviditeter. Men i höstas gav Läkemedelsverket appen tillstånd att fortsätta marknadsföra sig som preventivmedel.

Natural Cycles backas av delägare som EQT Ventures och ängelinvesteraren Isabella Löwengrip.

I samband med en större kapitalrunda hösten 2017 värderades bolaget till över 1 miljard kronor.

Läs mer: Natural Cycles-grundaren om flytten till New York 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera