Svenska Trustly har seglat upp som en storspelare på den internationella marknaden för bankbetalningar på nätet – något som blir allt viktigare i e-handeln. Nu står det klart att man expanderar verksamheten till Australien och Kanada.
Expansion till Australien beskrivs som gynnsamt då landet håller på att öppna upp mot ”open banking” – det vill säga enkla direktöverföringar mellan banker och finansbolag. Australien representerar även Trustlys ”första steg in i Asien och Stillahavsområdet”. Kanada stärker bolagets ställning i Nordamerika, enligt bolaget.
”Expansion till Australien och Kanada är en milstolpe i våra ambitioner att bygga ett globalt nätverk för nätbanksbetalningar. De är båda stora marknader med stor potential och vi ser redan hög efterfrågan från handlare som letar efter 'open banking'-lösningar och ett bra alternativ till kortbetalningar”, säger Trustlys vd Oscar Berglund.
Bolaget har gått som tåget de senaste åren.
Under 2019 steg Trustlys omsättning med 58 procent till drygt 1,4 miljarder kronor, medan vinsten på sista raden summerades till 70 Mkr.
Vd:n Oscar Berglund vill inte ge en prognos för 2020, men uppger att bolaget fortsätter att växa jämfört med förra året.
”Det här har varit ett konstigt och tufft år för många. Vi har tusentals handlare som kunder så vi har sett många olika slags utfall - för vissa av våra handlare försvann en stor del av intäkterna på någon vecka, medan andra har vuxit snabbt under de senaste sex månaderna. Eftersom vi bara hanterar digitala betalningar och finns inte vid fysisk point-of-sale, så har vi överlag nog påverkats mindre än de flesta andra”, säger han.
Trustly har idag drygt 500 medarbetare vid tio kontor i Europa och USA.
Di Digital har följt bolagets utveckling en längre tid och kunde nyligen rapportera att Trustly nu värderades till knappt 16,5 miljarder kronor.
Huvudägare är Nordic Capital och ordförande är Johan Tjärnberg, som 2014 grundade Bambora, en internationell betalningslösning för butiker, med Nordic Capital som huvudägare.
Läs mer: Han sålde svenskt betalbolag för 14 miljarder – tar över hos konkurrenten
Vilka är era huvudkonkurrenter?
”Vi konkurrerar med de olika betalningslösningar som används för digitala betalningar. Det är ofta internationella spelare som Mastercard, Visa, American Express och Paypal. Sedan finns det i flera länder där vi verkar också lokala konkurrenter, till exempel Ideal i Nederländerna eller Swish i Sverige. En av våra fördelar är att vi erbjuder våra handlare en helhetslösning för att ta emot betalningar från konsumenter i mer än 20 länder och att handlarna ofta ser en ökad konvertering i kassan genom att lägga till Trustly”, säger Trustlys vd Oscar Berglund.