Revolut är en av världens snabbast växande startups, men fintechbolaget har flugit under radarn i Sverige.
Sedan lanseringen 2015 har deras digitala banktjänst lockat till sig drygt 2,8 miljoner användare i 32 länder i Europa.
”Vi får in 6 000 till 8 000 nya användare varje dag. Ingen klassisk bank kommer i närheten av det”, säger Espen Myklebust, Revoluts affärsutvecklingschef i Norden, till Di Digital.
Tillväxten är kraftig. Bara räknat från februari 2018 har Revolut nästintill fördubblat sin kundbas. Det innebär att bolaget tagit en större marknadsandel än många traditionella banker, särskilt på hemmamarknaden i Storbritannien med sina 1,2 miljoner användare.
Bolaget tillhandahåller ett betalkort, genom samarbeten med Mastercard och Visa, som användaren laddar med pengar från sitt vanliga bankkonto genom Revoluts app. Sedan kan kunden välja att spendera eller ta ut pengarna utomlands i över 150 olika valutor, nästan helt avgiftsfritt.
Förutom de lägre växlingsavgifterna framhåller Revolut andra fördelar med sina tjänster. Användarna kan i princip helt gratis skicka pengar över statsgränserna genom sin mobiltelefon. Kunden får också en överblick över sin privatekonomi i appen, kan handla kryptovalutor och investera i aktier med hjälp av en robotrådgivare.
”Först ignorerades vi av storbankerna, som såg oss som skojare, men nu har de börjat kopiera vårt koncept. De tvingas reagera eftersom vi sänker kostnaderna för kunderna”, säger Espen Myklebust.
Läs mer: Mastercard och Amex investerar i svenskarnas fintechsuccé
Revolut lanserades i Sverige och övriga Norden i slutet på 2017. Bolagets ryskättade medgrundare och vd Nikolaj Storonskij gick ut hårt mot den nordiska finanssektorn redan från början.
”De stora svenska bankerna har utnyttjat sina kunder i åratal med ändlösa avgifter och dålig teknologi. Revolut är här för att stoppa bankirernas fest och ge det svenska folket ett innovativt, teknologifokuserat bankalternativ”, har Nikolaj Storonskij sagt.
Än så länge har bolaget lockat till sig 21 000 kunder i Sverige, enligt egen utsago. Målsättningen är att fördubbla antalet blågula kunder före årsskiftet.
”Det är ambitiösa planer, men vill nå 50 000 användare i Sverige 2018. Hittills har vi bara förlitat oss på ”mun till mun”-metoden och sett en bra tillväxt. Nu ska vi lägga mer kraft på marknadsföring genom att träffa människor i Stockholm, men vår annonsbudget är alltid noll”, säger Espen Myklebust.
De fyra storbankerna – Nordea, SEB, Handelsbanken och Swedbank – har en väldigt stark ställning i Sverige. Hur ska ni klara av att sätta dem i gungning som en utländsk startup?
”Det kommer att bli en utmaning. Svenskar har i regel har ett mycket högt förtroende för sina banker, i jämförelse med andra länder som USA till exempel. Vi kommer behöva bevisa hur mycket bättre vi är och en framtida banklicens skulle också öka förtroendet för oss på marknaden”, säger Espen Myklebust.
Än så länge är bolaget enbart att betrakta som ett mobilt alternativ till de traditionella bankerna – och inte en regelrätt neobank. Revolut vill däremot följa i svenska Klarnas fotspår och har ansökt om en banklicens inom EU. Processen beräknas vara färdig före slutet på 2018.
”Då skulle kunderna till exempel kunna göra sina löneinsättningar direkt till sitt Revolut-konto. Vi skulle också kunna börja erbjuda lån från vår egen balansräkning”, säger Espen Myklebust.
Läs mer: Klarna planerar global lansering av eget betalkort
För stunden måste Revolut dock förlita sig på att använda bankers infrastruktur för att administrera sina transaktioner. Enligt Di Digitals uppgifter har Revolut, åtminstone tidigare under året, tagit hjälp av SEB i Sverige. Bolaget vill däremot inte kommentera om samarbetet fortsatt är igång.
Revolut har ännu inte presenterat sitt bokslut för fjolåret, men 2016 omsatte bolaget knappt 27 miljoner kronor med en förlust på 82 Mkr.
Bolaget har flera intäktsmodeller. Bland annat förlitar sig Revolut på flera abonnemangstjänster riktade till konsumenter, tillsammans med den procentandel som bolaget tar på varje köp med de fysiska betalkorten.
Som den första digitala bankutmanaren i Storbritannien nådde Revolut lönsamhet på månadsbasis i december 2017.
Tillväxten hittills har däremot varit kraftigt subventionerad av riskkapital. I april 2018 fyrdubblade Revolut sin värdering till hisnande 1,7 miljarder dollar, eller cirka 15 miljarder kronor, i samband med en stor finansieringsrunda. En av bolagets största ägare är riskkapitalbolaget Index Ventures, som tidigare investerat i svenska bolag som Izettle och King.
Bolaget har också ansökt om ett banktillstånd på den jättelika amerikanska marknaden och planerar att lansera tjänsten i USA. Visionen är att ha 100 miljoner kunder globalt vid 2023.
Läs mer: Svenska Rebtel vill släppa betalkort – precis som Revolut