Hoppa till innehållet

Miljardvärderade utmanaren tar upp kampen om bankernas kunder: ”Vill nå 50 000 i Sverige i år”

Den digitala utmanaren Revolut har tagit andelar från de traditionella bankerna på hemmamarknaden i Storbritannien. Nu siktar startupen på att nå 50 000 kunder i Sverige före slutet på 2018. 

Ieva Elvyra Kazakeviciute, kommunikationschef för norra Europa på Revolut, och Espen Myklebust, ny affärsutvecklingschef i Norden.
Ieva Elvyra Kazakeviciute, kommunikationschef för norra Europa på Revolut, och Espen Myklebust, ny affärsutvecklingschef i Norden.Foto: Joey Abrait (Di)

Revolut är en av världens snabbast växande startups, men fintechbolaget har flugit under radarn i Sverige.

Sedan lanseringen 2015 har deras digitala banktjänst lockat till sig drygt 2,8 miljoner användare i 32 länder i Europa.

”Vi får in 6 000 till 8 000 nya användare varje dag. Ingen klassisk bank kommer i närheten av det”, säger Espen Myklebust, Revoluts affärsutvecklingschef i Norden, till Di Digital.

Tillväxten är kraftig. Bara räknat från februari 2018 har Revolut nästintill fördubblat sin kundbas. Det innebär att bolaget tagit en större marknadsandel än många traditionella banker, särskilt på hemmamarknaden i Storbritannien med sina 1,2 miljoner användare.

Bolaget tillhandahåller ett betalkort, genom samarbeten med Mastercard och Visa, som användaren laddar med pengar från sitt vanliga bankkonto genom Revoluts app. Sedan kan kunden välja att spendera eller ta ut pengarna utomlands i över 150 olika valutor, nästan helt avgiftsfritt.

Förutom de lägre växlingsavgifterna framhåller Revolut andra fördelar med sina tjänster. Användarna kan i princip helt gratis skicka pengar över statsgränserna genom sin mobiltelefon. Kunden får också en överblick över sin privatekonomi i appen, kan handla kryptovalutor och investera i aktier med hjälp av en robotrådgivare.

”Först ignorerades vi av storbankerna, som såg oss som skojare, men nu har de börjat kopiera vårt koncept. De tvingas reagera eftersom vi sänker kostnaderna för kunderna”, säger Espen Myklebust.

Läs mer: Mastercard och Amex investerar i svenskarnas fintechsuccé

Revolut lanserades i Sverige och övriga Norden i slutet på 2017. Bolagets ryskättade medgrundare och vd Nikolaj Storonskij gick ut hårt mot den nordiska finanssektorn redan från början.

”De stora svenska bankerna har utnyttjat sina kunder i åratal med ändlösa avgifter och dålig teknologi. Revolut är här för att stoppa bankirernas fest och ge det svenska folket ett innovativt, teknologifokuserat bankalternativ”, har Nikolaj Storonskij sagt.

Än så länge har bolaget lockat till sig 21 000 kunder i Sverige, enligt egen utsago. Målsättningen är att fördubbla antalet blågula kunder före årsskiftet. 

”Det är ambitiösa planer, men vill nå 50 000 användare i Sverige 2018. Hittills har vi bara förlitat oss på ”mun till mun”-metoden och sett en bra tillväxt. Nu ska vi lägga mer kraft på marknadsföring genom att träffa människor i Stockholm, men vår annonsbudget är alltid noll”, säger Espen Myklebust.

De fyra storbankerna – Nordea, SEB, Handelsbanken och Swedbank – har en väldigt stark ställning i Sverige. Hur ska ni klara av att sätta dem i gungning som en utländsk startup?

”Det kommer att bli en utmaning. Svenskar har i regel har ett mycket högt förtroende för sina banker, i jämförelse med andra länder som USA till exempel. Vi kommer behöva bevisa hur mycket bättre vi är och en framtida banklicens skulle också öka förtroendet för oss på marknaden”, säger Espen Myklebust. 

Än så länge är bolaget enbart att betrakta som ett mobilt alternativ till de traditionella bankerna – och inte en regelrätt neobank. Revolut vill däremot följa i svenska Klarnas fotspår och har ansökt om en banklicens inom EU. Processen beräknas vara färdig före slutet på 2018.

”Då skulle kunderna till exempel kunna göra sina löneinsättningar direkt till sitt Revolut-konto. Vi skulle också kunna börja erbjuda lån från vår egen balansräkning”, säger Espen Myklebust.

Läs mer: Klarna planerar global lansering av eget betalkort 

För stunden måste Revolut dock förlita sig på att använda bankers infrastruktur för att administrera sina transaktioner. Enligt Di Digitals uppgifter har Revolut, åtminstone tidigare under året, tagit hjälp av SEB i Sverige. Bolaget vill däremot inte kommentera om samarbetet fortsatt är igång.

Revolut har ännu inte presenterat sitt bokslut för fjolåret, men 2016 omsatte bolaget knappt 27 miljoner kronor med en förlust på 82 Mkr. 

Bolaget har flera intäktsmodeller. Bland annat förlitar sig Revolut på flera abonnemangstjänster riktade till konsumenter, tillsammans med den procentandel som bolaget tar på varje köp med de fysiska betalkorten.

Som den första digitala bankutmanaren i Storbritannien nådde Revolut lönsamhet på månadsbasis i december 2017.

Tillväxten hittills har däremot varit kraftigt subventionerad av riskkapital. I april 2018 fyrdubblade Revolut sin värdering till hisnande 1,7 miljarder dollar, eller cirka 15 miljarder kronor, i samband med en stor finansieringsrunda. En av bolagets största ägare är riskkapitalbolaget Index Ventures, som tidigare investerat i svenska bolag som Izettle och King.

Bolaget har också ansökt om ett banktillstånd på den jättelika amerikanska marknaden och planerar att lansera tjänsten i USA. Visionen är att ha 100 miljoner kunder globalt vid 2023.

Läs mer: Svenska Rebtel vill släppa betalkort – precis som Revolut 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera