Hoppa till innehållet

Miljardvärdering för svensk-kinesisk dejtingapp

Den svenskgrundade, kinesiska dejtingappen Tantan tar in en halv miljard kronor från två tunga investerare. Investeringen värderar bolaget till skyhöga 2,2 miljarder kronor och bäddar för en kommande börsnotering. 

Tantans svensk-kinesiska grundarpar: Sophia Pan, operativ chef, och Yu Wang, vd.
Tantans svensk-kinesiska grundarpar: Sophia Pan, operativ chef, och Yu Wang, vd.

Den kinesiska dejtingappen Tantan, med det svensk-kinesiska grundarparet Sophia Pan och Yu Wang i spetsen, tar in 525 miljoner kronor (60 miljoner dollar) i riskkapital från den Kinas streamingjätte YY, det Hongkong-baserade riskkapitalbolaget Genesis Capital och befintliga investerare. Investeringen värderar Tinder-utmanaren till skyhöga 2,2 miljarder kronor. 

”Värderingen har dubblats sedan förra rundan för ett år sedan”, säger Yu Wang, vd och medgrundare på Tantan.

Han har kinesiska föräldrar men är uppvuxen i Stockholmsförorterna Rinkeby och Tensta. Han studerade vid Kungliga Tekniska Högskolan, KTH, i Stockholm och mötte där sin medgrundare och sedermera fru Sophia Pan, operativ chef på Tantan. Hon är född och uppvuxen i Kina, men kom till Sverige för att studera finans vid Handelshögskolan och juridik vid Stockholms universitet.

Vi har tredubblat trafiken till drygt fem miljoner dagliga användare.

2007 flyttade de två till Kina för att starta det sociala nätverket P1, som idag är en bilddelningstjänst inom lifestyle och mode. Dejtingappen Tantan startades inom P1 2014, men knoppades av 2015.

Idag beskrivs Tantan ofta som Kinas Tinder, då den har samma ”swipe”- och ”match”-fuktioner som sin amerikanska förelaga. Appen har även en hel del annan funktionalitet, och erbjuder större möjligheter att få live-bilder av potentiella dejter.

”Vi har tredubblat trafiken till drygt fem miljoner dagliga användare. Totalt har 50 miljoner användare laddat ner appen och vi växer med cirka 150 000 användare om dagen”, förklarar Yu Wang. 

Han säger att kapitaltillskottet på en halv miljard ska användas för fortsatt expansion. 

”Vi ska fortsätta bygga teamet, satsa på marknadsföring och tillväxt. Just nu är vi en kinesisk dejtingapp, men vi tittar på att expandera till andra länder i Asien i år”, säger han. 

Läs mer: Här är Alibabas flirt med norra Sverige

Ett avgörande steg kommer även då man i år ska börja med premiumtjänster. 

”Vi ska fortsätta vara en gratisapp. Men vi ska även lansera en VIP-version med förmåner, extra funktionalitet och bättre exponering”, säger Yu Wang.

Här tror han att de nya ägarna har mycket att bidra med. Inte minst YY som är en kinesisk streamingjätte med god lönsamhet och årliga intäkter på närmare 8 miljarder kronor.

”YY har djup erfarenhet av att kapitalisera på datatrafik. Och Zhijang Peng, på Genesis Capital, var tidigare investeringschef på Tencent, med ett fantastiskt kontaktnätverk”, säger Yu Wang.

Foto:
Tantan beskrivs ofta som Kinas Tinder.

Läs mer: Nära att utvisas – nu delar han scen med Jane Walerud

Med på Tantan-tåget är även P1:s svenska ordförande och delägare Henrik Byström, som även är ledamot i Tantans styrelse. Han är med i den grupp svenskar och norrmän som investerat 10-tals miljoner kronor i P1 och Tantan under åren.

”Cirka 13 procent av Tantan är fortfarande ägt av norrmän och svenskar. Det rör sig om ett antal privata investerare samt riskkapitalbolaget Northzone som är med på ett hörn”, säger han.

Henrik Byström har tidigare jobbat i Asien åt bolag som ABB, men är sedan 2010 investerare på heltid. 

”Den här rundan är stor nog att ta Tantan till nästa nivå, vilket är en börsnotering”, säger han.
 Foto:


Hör Den Digitala Drakens intervju med Tantans grundare och vd Yu Wang här: 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera