Hoppa till innehållet

Miljoner ger tjejer spelrum i e-sporten

Med en europeisk liga för kvinnor, utbildningsseminarier och träningsläger hoppas föreningen Female Legends bryta ny mark inom den snabbväxande e-sporten. ”Det som vi gör gynnar alla”, säger ordförande Liza Lund.

Dataspelsbranschen har länge försökt locka till sig tjejer. Nu kraftsamlar spelarna själva för att det ska hända på riktigt.

Arvsfonden har gått in med 5,3 miljoner kronor i ett treårigt projekt kallat Framtidens e-sport. Det leds av föreningen Female Legends, som startade för två år sedan. Det mesta av allt jobb handlar om ideellt arbete bland föreningens styrelse och medlemmar. 

”Vi växer i raketfart och har nu 2 500 medlemmar”, säger Liza Lind, ordförande i Female Legends och en av tre avlönade anställda i organisationen.

Hon är disputerad immunolog vid Göteborgs universitet, men har tagit en paus från sin forskning om hjärnans immunförsvar för att istället göra avtryck i spelbranschen i allmänhet och e-sporten i synnerhet.

Nyligen höll Female Legends konferens för lärare, skolpersonal och fritidsledare om e-sport i Stockholm. Senare i vår hålls ett första träningsläger i Malmö för att hjälpa tjejer bli professionella spelare.

E-sport har hittills dominerats av män, men det är på väg att förändras. Även om hälften av alla som spelar dataspel i dag är kvinnor är det endast drygt 5 procent av alla professionella spelare som är kvinnor. Utvecklingspotentialen är följaktligen enorm.

”Vi har länge sett den problematik som finns för tjejer inom e-sport och vi är glada att andra samhällsaktörer också börjat förstå och vill arbeta förebyggande mot detta”, säger Liza Lind, ordförande i Female Legends.

Ett led i arbetet är Women's Esports League, WEL, en liga på europeisk nivå som startade häromveckan. Den här är första säsongen tävlar man i League of Legends och CS:GO och prispotten ligger på 50 000 kronor. Målet att prispengarna ska öka framöver i takt med att antalet spelare stiger.

”Tanken är att ligan ska fylla ett tomrum där kvinnor kan tävla och utvecklas tillsammans, utan att behöva oroa sig över hur de kommer bemötas”, säger Josefine Wallenå, vice ordförande för Female Legends.

Läs mer: Efter Zlatans miljoninvestering: Challengermode startar liga för tjejer 

Det är svårt för en 35-årig man att göra ett spel där huvudpersonen är en 12-årig flicka.

Female Legends har inte svårt att få sponsorer, men stödet är ofta av tillfällig karaktär, som att få låna lokaler för nätverksträffar.  

”Det är välkommen hjälp, men det som vi behöver är reda pengar. Vi önskar att det kom mer från dataspelsbranschen. Även om de inte ger avkastning på en gång är det en långsiktig investering för dem. Det är pengar som de skulle få tillbaka, inte minst om de hittar tjejer att anställa i det vi gör”, säger Liza Lind.

För tjejerna i Female Legends är det, trots pengarna från Arvsfonden och 200 000 i bidrag från Jämställdhetsmyndigheten, ekonomiska begränsningar som styr deras verksamhet.

”Vi önskar att det här kunde skalas upp. Allt handlar om tid och pengar. Vi har totalt ett femtiotal personer som jobbar ideellt. Med mer pengar skulle vi kunna göra fler och större saker och även kunna nå ut utanför storstäderna.”

Hur långt har ni hunnit om tre år?

”Vårt mål är att inte finnas till alls, att e-sporten och spelbranschen blivit jämställd. Det har hänt mycket bara under de två år vi funnits. I dag finns allt fler tjejer i branschen som är förebilder.”

Liza Lind och de andra i Female Legends vill visa och ge tjejer ett alternativ så att de vågar satsa på en karriär i spelindustrin.

”Om en ung tjej i dag står och väljer mellan att satsa på att bli sjuksköterska eller jobba i spelbranschen är det nog fortfarande så att många nog väljer det trygga: sjuksköterska. Om vi får in fler tjejer i teknikyrken och i spelbranschen tror jag också att vi kommer att få se fler roliga spel”, säger Liza Lind.

För spelbranschen har frågan varit aktuell länge inte minst ur ett kommersiellt perspektiv. Liza Lind tror att det sakta men säkert kommer att komma fler reflekterande spel som också lockar kvinnor, men då behöver spelutvecklarna också bli mer jämställda.

”Vem ska annars köpa spel 2050? Det är svårt för en 35-årig man att göra ett spel där huvudpersonen är en 12-årig flicka, att sätta sig in i hur hon tänker och känner. Jag tror vi får mer innovativa spel med andra spelmoment än dem vi är vana vid. Särskilt i takt med att spel används på nya sätt i samhället och skolan.”

Läs mer: Svenska e-sportbolaget tar in 230 miljoner: ”Största affären i Europa”

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera