Hoppa till innehållet

Miljoner till deras digitala pillerbox

Svenska Pilloxa vill hjälpa patienter att ta sin medicin – och läkemedelsföretagen att ta fram nya mediciner. Nu tar de in 13 Mkr i en runda ledd av Bonnier Ventures. ”Nu vill vi ut i Europa”, säger vd:n Francesco Mazzotta. 

Francesco Mazzotta är vd på Pilloxa.
Francesco Mazzotta är vd på Pilloxa.Foto: Press

Den smarta pillerboxen Pilloxa använder en app för att hjälpa patienter i kliniska studier att hålla koll på att medicinen tas på rätt sätt. 

”Det kostar oerhört mycket att ta fram nya läkemedel. En av de viktigaste faktorerna i teststudier för att veta om medicinen verkligen fungerar är att säkerställa att patienterna tar sina mediciner vid rätt tidpunkt. Pilloxa hjälper bolagen som tar fram nya läkemedel, och patienter som behöver stöd i sin medicinering”, säger Pilloxas vd Francesco Mazzotta.

Han ger ett exempel:

”Ta till exempel transplantation av organ. Missar du tre medicineringar ökar risken för att kroppen ska stöta ifrån sig organet. I allas liv kan det hända oförberedda saker, som gör att medicineringen kan glömmas bort.” 

Om patienten glömmer att ta sin medicin skickas en påminnelse till appen. 

”Det handlar om att stödja patienter, inte övervaka dem. Du kommer till exempel inte bli påmind av appen om du inte vill.”

Han grundade Pilloxa 2015 tillsammans med Per Nilsson och Helena Rönnqvist. Den digitala pillerboxen har varit i bruk sedan 2017, och används bland annat i läkemedelsjättarna Bayer och Sandoz/Novartis forskning i Sverige och Norge.

Läs mer: Techprofilernas pillerlåda tecknar avtal med läkemedelsjätte 

Teamet på Pilloxa: Viktor Eriksson, Francesco Mazzotta, Helena Rönnqvist, Niclas Nilsson och Per Nilsson.
Teamet på Pilloxa: Viktor Eriksson, Francesco Mazzotta, Helena Rönnqvist, Niclas Nilsson och Per Nilsson.Foto: Press

 ”Läkemedelsbranschen är en av de mest underdigitaliserade. Nu kommer det flera lösningar och nya bolag. Healthtech är en bransch som växer. Det finns ett stort intresse, samtidigt kräver den kompetenta investerare som både kan förstå tech, regelverket och life science.” 

Men att locka till sig namnkunniga investerare verkar inte ha varit något problem för Pilloxa. Sedan starten har de plockat in 20 miljoner kronor både från Vinnova och flera kända ängelinvesterare – bland dessa Spotify-chefen Sophia Bendz, Ratos tidigare vd Susanna Campbell, techbolaget Serendipitys grundare Saeid Esmaeilzadeh och affärsängeln Eva Redhe. 

Läs mer: Zennströms stjärninvesterare pekar ut sina favoritbolag 

Nu tar Pilloxa in ytterligare 13 Mkr i en runda ledd av Bonnier Ventures. Också de tidigare investerarna Charlotte Strömberg och Fredrik Lind är med i rundan. Med pengarna ska bolaget skala upp verksamheten. 

”I Sverige har vi sett att produkten fungerar och att det finns ett intresse. Nu vill vi ut i Europa. Mycket handlar om att skala upp den kommersiella verksamheten.” 

Först ut blir Norge, men enligt Francesco Mazzotta kommer man redan 2020 gå in i flera Europeiska länder. Hittills har ett hundratal patienter testat tjänsten på hemmaplan. 

”Det händer mycket spännande saker nu för Pilloxa. Vi rustar upp inför nya projekt och en tillväxtresa. Förhoppningsvis kommer vi kunna arbeta med nya läkemedel i nya länder. Vi tittar bland annat på Schweiz, Tyskland och Storbritannien där man jobbar mycket med digital hälsa.” 

Men på lång sikt är ambitionerna desto högre. 

”Vi har skapat en ny bransch när det gäller följsamhet i medicinering, och vi vill bidra till att den här branschen blir bredare och utvecklas globalt. Vi vill vara vägledande när det kommer till vilken data som läkemedelsföretagen kan ta fram, och vi vill hjälpa patienten att fokusera på hälsa istället för sjukdomen.” 

Bonnier AB äger även Dagens industri.

Läs mer: Stjärninvesterare flockas runt digital pillerlåda 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera