Den smarta pillerboxen Pilloxa använder en app för att hjälpa patienter i kliniska studier att hålla koll på att medicinen tas på rätt sätt.
”Det kostar oerhört mycket att ta fram nya läkemedel. En av de viktigaste faktorerna i teststudier för att veta om medicinen verkligen fungerar är att säkerställa att patienterna tar sina mediciner vid rätt tidpunkt. Pilloxa hjälper bolagen som tar fram nya läkemedel, och patienter som behöver stöd i sin medicinering”, säger Pilloxas vd Francesco Mazzotta.
Han ger ett exempel:
”Ta till exempel transplantation av organ. Missar du tre medicineringar ökar risken för att kroppen ska stöta ifrån sig organet. I allas liv kan det hända oförberedda saker, som gör att medicineringen kan glömmas bort.”
Om patienten glömmer att ta sin medicin skickas en påminnelse till appen.
”Det handlar om att stödja patienter, inte övervaka dem. Du kommer till exempel inte bli påmind av appen om du inte vill.”
Han grundade Pilloxa 2015 tillsammans med Per Nilsson och Helena Rönnqvist. Den digitala pillerboxen har varit i bruk sedan 2017, och används bland annat i läkemedelsjättarna Bayer och Sandoz/Novartis forskning i Sverige och Norge.
Läs mer: Techprofilernas pillerlåda tecknar avtal med läkemedelsjätte
”Läkemedelsbranschen är en av de mest underdigitaliserade. Nu kommer det flera lösningar och nya bolag. Healthtech är en bransch som växer. Det finns ett stort intresse, samtidigt kräver den kompetenta investerare som både kan förstå tech, regelverket och life science.”
Men att locka till sig namnkunniga investerare verkar inte ha varit något problem för Pilloxa. Sedan starten har de plockat in 20 miljoner kronor både från Vinnova och flera kända ängelinvesterare – bland dessa Spotify-chefen Sophia Bendz, Ratos tidigare vd Susanna Campbell, techbolaget Serendipitys grundare Saeid Esmaeilzadeh och affärsängeln Eva Redhe.
Läs mer: Zennströms stjärninvesterare pekar ut sina favoritbolag
Nu tar Pilloxa in ytterligare 13 Mkr i en runda ledd av Bonnier Ventures. Också de tidigare investerarna Charlotte Strömberg och Fredrik Lind är med i rundan. Med pengarna ska bolaget skala upp verksamheten.
”I Sverige har vi sett att produkten fungerar och att det finns ett intresse. Nu vill vi ut i Europa. Mycket handlar om att skala upp den kommersiella verksamheten.”
Först ut blir Norge, men enligt Francesco Mazzotta kommer man redan 2020 gå in i flera Europeiska länder. Hittills har ett hundratal patienter testat tjänsten på hemmaplan.
”Det händer mycket spännande saker nu för Pilloxa. Vi rustar upp inför nya projekt och en tillväxtresa. Förhoppningsvis kommer vi kunna arbeta med nya läkemedel i nya länder. Vi tittar bland annat på Schweiz, Tyskland och Storbritannien där man jobbar mycket med digital hälsa.”
Men på lång sikt är ambitionerna desto högre.
”Vi har skapat en ny bransch när det gäller följsamhet i medicinering, och vi vill bidra till att den här branschen blir bredare och utvecklas globalt. Vi vill vara vägledande när det kommer till vilken data som läkemedelsföretagen kan ta fram, och vi vill hjälpa patienten att fokusera på hälsa istället för sjukdomen.”
Bonnier AB äger även Dagens industri.