Annons

Miljoner till hennes bolag – ska minska returer i e-handeln

Lisa Lindvall pitchade på Female Founders tidigare i år.
Lisa Lindvall pitchade på Female Founders tidigare i år. Foto: Jonas Eng
Fashiontech-bolaget The Fit tar in nytt kapital. Bolaget ska minska returer och därmed försöka göra e-handeln mindre klimatpåfrestande.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Med 2,8 nya miljoner, bolagets första externa investering, ska The Fit skala sin kroppsskanningsteknik och fortsätta utveckla produkten. 

”Nu har vi kommit till vår första målstolpe att vi har en betaversion och redan nu konkurrerar med marknadsledare inom vår nisch. Nu ska vi göra lösningen skalbar och att få måttagningen att bli mer exakt”, säger Lisa Lindvall, grundare och vd på The Fit.

Totalt är det nio investerare som går in i bolaget, både från Sverige och internationella, däribland ängelinvesteraren Boel Swartling och Anna Ljungbergh som går in tillsammans med Saminvest.

”Det här känns superkul. Det var en lång väg att komma till betaversionen, så det är kul att vi lyckades komma dit med egna pengar. Nu med hjälp av externa pengar kan vi visa vad vi går för”, säger Lisa Lindvall.

Läs mer: Hon ska ta cleantech till ny nivå – samlar investerare och bolag 

Med The Fits skanningsteknik kan användarna genom en app ta kroppsmått som sedan används när kunder beställer kläder på nätet. I och med att användaren har koll på sina kroppsmått kan hen direkt se om varan passar eller inte och därmed kan onödiga returer undvikas.

När användaren tagit sina mått i appen skapas ett digitalt ”kropps-ID” som kan användas hos e-handlare som ansluter sig till bolagets tjänst. 

”I princip 100 procent av de vi pratat med får returnera varannan order. Det säger en del om hur svårt det är för konsumenter att handla rätt i dag. Om man som e-handlare vill minska sina returer så måste man ge konsumenter bättre guidning än vad de får i dag. Vi får känslan av att branschen tycker det också. Frågan är nu hur vi förbättrar, inte om vi ska göra det”, säger Lisa Lindvall.

Lisa Lindvall berättar att appen just nu testas med ambassadörer och förhoppningen är att den ska gå live till konsumenter efter sommaren i år. Den kommer då vara gratis för användarna, notan ska e-handelsbolagen stå för genom prenumerationer.

”Vi har fokus på svenska modescenen föst och främst. Vi har anpassat tjänsten så att det ska var så enkelt som möjligt för bolag att kliva på.”

Tidigare i år var The Fit en av finalisterna i Di Digitals Female Founders.

Läs mer: Addressya tog hem pitchtävlingen på Female Founders 

I september går Health Tech Pitch Day av stapeln för tredje året i rad. Health Tech Pitch Day är ett unikt samarbete mellan Di Digital, Dagens Medicin och Digital Hälsa där de mest innovativa healthtech-bolagen, makthavarna och investerarna möts för att sätta ljus på nya digitala lösningar inom vården.  

Är ditt bolag det hetaste inom health tech just nu? Anmäl dig till vår pitchtävling nu!

Läs mer: Anmäl dig nu till Health Tech Pitch Day

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer