Hoppa till innehållet

Miljoner till hennes bolag – ska minska returer i e-handeln

Fashiontech-bolaget The Fit tar in nytt kapital. Bolaget ska minska returer och därmed försöka göra e-handeln mindre klimatpåfrestande.

Lisa Lindvall pitchade på Female Founders tidigare i år.
Lisa Lindvall pitchade på Female Founders tidigare i år.Foto: Jonas Eng

Med 2,8 nya miljoner, bolagets första externa investering, ska The Fit skala sin kroppsskanningsteknik och fortsätta utveckla produkten. 

”Nu har vi kommit till vår första målstolpe att vi har en betaversion och redan nu konkurrerar med marknadsledare inom vår nisch. Nu ska vi göra lösningen skalbar och att få måttagningen att bli mer exakt”, säger Lisa Lindvall, grundare och vd på The Fit.

Totalt är det nio investerare som går in i bolaget, både från Sverige och internationella, däribland ängelinvesteraren Boel Swartling och Anna Ljungbergh som går in tillsammans med Saminvest.

”Det här känns superkul. Det var en lång väg att komma till betaversionen, så det är kul att vi lyckades komma dit med egna pengar. Nu med hjälp av externa pengar kan vi visa vad vi går för”, säger Lisa Lindvall.

Läs mer: Hon ska ta cleantech till ny nivå – samlar investerare och bolag 

Med The Fits skanningsteknik kan användarna genom en app ta kroppsmått som sedan används när kunder beställer kläder på nätet. I och med att användaren har koll på sina kroppsmått kan hen direkt se om varan passar eller inte och därmed kan onödiga returer undvikas.

När användaren tagit sina mått i appen skapas ett digitalt ”kropps-ID” som kan användas hos e-handlare som ansluter sig till bolagets tjänst. 

”I princip 100 procent av de vi pratat med får returnera varannan order. Det säger en del om hur svårt det är för konsumenter att handla rätt i dag. Om man som e-handlare vill minska sina returer så måste man ge konsumenter bättre guidning än vad de får i dag. Vi får känslan av att branschen tycker det också. Frågan är nu hur vi förbättrar, inte om vi ska göra det”, säger Lisa Lindvall.

Lisa Lindvall berättar att appen just nu testas med ambassadörer och förhoppningen är att den ska gå live till konsumenter efter sommaren i år. Den kommer då vara gratis för användarna, notan ska e-handelsbolagen stå för genom prenumerationer.

”Vi har fokus på svenska modescenen föst och främst. Vi har anpassat tjänsten så att det ska var så enkelt som möjligt för bolag att kliva på.”

Tidigare i år var The Fit en av finalisterna i Di Digitals Female Founders.

Läs mer: Addressya tog hem pitchtävlingen på Female Founders 

I september går Health Tech Pitch Day av stapeln för tredje året i rad. Health Tech Pitch Day är ett unikt samarbete mellan Di Digital, Dagens Medicin och Digital Hälsa där de mest innovativa healthtech-bolagen, makthavarna och investerarna möts för att sätta ljus på nya digitala lösningar inom vården.  

Är ditt bolag det hetaste inom health tech just nu? Anmäl dig till vår pitchtävling nu!

Läs mer: Anmäl dig nu till Health Tech Pitch Day

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera