Annons

Miljoner vill ha svenskarnas mask: ”Vi ska bli Apple inom luft och hälsa”

Airinums grundare Alexander Hjertström och Fredrik Kempe.
Airinums grundare Alexander Hjertström och Fredrik Kempe. Foto: Joey Abrait
Svenska Airinum har stadigt ökat försäljningen av sina andningsmasker. Och under den pågående pandemin har trycket blivit enormt – lagret har sålt slut så fort det har fyllts på. ”Försäljningen har blivit tio gånger större”, säger medgrundaren Alexander Hjertström.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Svenska Airinums andningsmasker togs fram för att användas i områden med luftföroreningar. Försäljningen har därför främst skett i Asien där flera städer har problem med smog. Men med tiden har efterfrågan ökat från andra håll – bland annat i samband med skogsbränder som i Australien, men också från personer med ett så vanligt problem som pollenallergi.

Det var inte helt givet från början. Om vi skulle slåss mot stora industriella bolag som 3M, så behövde vi ta en nisch.

”Jag bodde i Indien och märkte hur dålig luften är där. Vi ville ta en andel av den jättemarknaden, men märkte att vi istället behövde blir mer nischade om vi skulle slåss mot stora industriella bolag som 3M”, säger Airinums medgrundare Alexander Hjertström. 

Men under den pågående pandemin har marknaden för munskydd formligen exploderat. Airnums masker, som designas i Sverige men tillverkas i Kina, sålde slut i början av året. En leverans på tiotusentals masker i april sålde slut på några dagar. 

”Det har varit bra försäljningsmässigt, men det skulle kunna vara tio gånger till. Men vi har inte byggt vår affär efter volym. Vi vill bli Apple inom luft och hälsa.”

Airinum satte upp ett kösystem för sin försäljning, men när lagret fylldes på i slutet av maj gick även det åt på kort tid.

”Det finns inget stopp för hur mycket vi kan sälja. Helt plötsligt börjar hela världen leta masker. Men vi har haft produktionsutmaningar”, säger Airinums medgrundare Alexander Hjertström. 

”Vi är på gång med nya leveranser i augusti och framåt.”

De nya intäkterna investeras i att bygga upp ett större lager till hösten så att de miljontals som strömmar in till sidan inte behöver ”mötas av en tom butik”.

”Vår vision är att världen ska bli renare och folk ska inte behöva använda vår produkt. Men vi vet att det är ett onödigt ont. WHO har tryckt på hur masker verkligen hjälper för att hindra spridningen av pandemin.”

Airinum växte redan förra året. Enligt handlingar till Bolagsverket som nyligen kom in omsatte bolaget 12,5 miljoner kronor 2019 att jämföra med 8,3 Mkr 2018. Resultatet på sista raden visar dock fortfarande på en förlust med 8,3 Mkr. Enligt handlingarna är en förklaring till det negativa resultatet att Airinum investerat i att bygga upp ett kinesiskt dotterbolag.

”När Sars bröt ut så blev masken normaliserad i Asien. Frågan är om den har blivit en accepterad accessoar? Vi har inte marknadsfört oss kring corona utan fokuserat på ren luft och vad man andas in”, säger Alexander Hjertström. 

Airinum tog in 12 miljoner kronor i investeringar 2018. Bolagets största ägare är enligt senaste årsredovisningen fortfarande grundarna Alexander Hjertström och Fredrik Kempe med respektive 23,5 och 18,2 procent av bolaget.

Förutom funktionen att filtrera bort partiklar i luften är designen en viktig del i Airinums produkter. Detta har lockat ett antal kändisar som skådespelarna Matt Damon och Gwyneth Paltrow samt modeikonen Marc Jacobs. Miljontals besökare har strömmat in till hemsidan.

Länk till instagram
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer