I ett lummigt bostadsområde snett bakom Fresta Kyrka i Stockholmsförorten Upplands Väsby döljer sig ett av Sveriges mest framgångsrika spelföretag.
Robtop Games, som bolaget heter, står bakom megasuccén Geometry Dash, ett rytmbaserat plattformsspel för Iphone, Android, PC och Mac. Spelet lanserades redan i augusti 2013 men det var först ett knappt år senare, i april 2014, som bolaget Robtop Games AB bildades.
Den senaste officiella nedladdningssiffran för Geometry Dash är från vintern 2015. Då hade spelet laddats ned över 80 miljoner gånger. Siffran är sannolikt betydligt högre idag.
k90y6PIzIaE
Spelets skapare är den 29-årige doldisen Robert Topala. Han är även vd och, jämte sin far, ensam styrelseledamot i Robtop Games.
Av Robtop Games första årsredovisning, som inkom till Bolagsverket i början av februari, går det för första gången att utläsa hur mycket pengar som framgångssagan faktiskt dragit in.
För perioden 9 april 2015 till och med 30 juni 2015 redovisar bolaget en omsättning på 82,4 Mkr – med ett rörelseresultat på 79,7 Mkr. Det ger Robtop Games en vinstmarginal på hisnande 97 procent.
Di Digital har förgäves sökt Robert Topala för en kommentar. Han har aldrig kommenterat sina finansiella framgångar och ger ytterst sällan intervjuer. Men i en gästkrönika på spelutvecklarsajten Gamasutra, publicerad under vintern 2015, berättar han om sina drivkrafter som spelskapare.
“Jag har älskat plattformsspel ända sedan första gången jag spelade Super Mario Brothers på NES”, skriver Robert Topala.
Han började skriva spel när han pluggade till civilingenjör och säger sig vara självlärd som spelutvecklare.
“Det var roligt och mobilt höll verkligen på att ta fart, så jag tänkte att det kunde vara ett kul litet sidoprojekt som kanske kunde ge mig lite extra pengar”, skriver Robert Topala.
Att skapa den första versionen av Geometry Dash tog ungefär fyra månader:
“Men sedan dess har jag lagt mycker mer tid på att lägga till nya banor, skapa nytt innehåll och prova nya saker”, skriver Robert Topala.
Centralt i spelets framgång har varit möjligheten för dess användare att skapa eget innehåll i form av nya banor, skriver Robert Topala.
“Jag vet att varje ny feature jag lägger till kommer användas på en miljon olika sätt som jag inte tänkt på. Det handlar inte bara om att behålla känslan av att det händer nya saker, det handlar om att skapa möjligheter för dig och dina användare att bygga på varandras kreativitet”, fortsätter han.
Läs även: Nu säljer Sverige mer spel än el
Läs även: Spel-inkubatorn Stugan gör comeback