Annons

Miljonförsäljning för Fatsharks råttspel – köper upp spelstudio

Ett monster från Fatsharks spel Vermintide och medgrundaren Martin Wahlund.
Ett monster från Fatsharks spel Vermintide och medgrundaren Martin Wahlund. Foto: Press.
Spelutvecklaren Fatshark köper upp den betydligt mindre branschkollegan A Sweet Studio. Med hjälp av det populära råttspelet Vermintide ser bolaget ut att slå både omsättnings- och vinstrekord under 2018.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Den svenska studion Fatshark har gjort sig känd för att ha utvecklat Vermintide, där spelaren slåss mot arga, förvuxna gnagare. Första versionen av spelet släpptes 2015 och sålde i över 2 miljoner exemplar.

Uppföljaren Vermintide 2 lanserades i mars i år och har hittills nått en pc-försäljning på cirka 1,5 miljoner kopior världen över. Antalet sålda exemplar för konsol, på Xbox och Playstation, är ännu inte offentliggjort.

”Försäljningen har gått extremt bra på bara nio månader. Målsättningen är att sälja över 2 miljoner pc-exemplar av Vermintide 2 före slutet på 2018. Det första spelet satte oss på kartan och uppföljaren har tagit oss till nästa nivå”, säger Martin Wahlund, vd och medgrundare.

Nu köper Fatshark upp den betydligt mindre konkurrenten A Sweet Studio för en hemlig summa. Efter förvärvet kommer koncernen att ha runt 80 medarbetare i Stockholm.

”De har bevisat att de framgångsrikt kan ta spel hela vägen till marknaden. Profilen passade oss perfekt eftersom de delar vår kultur och är väldigt duktiga på multiplayerspel. Vi har väldigt många saker vi vill göra framöver, både helt nya projekt och flera uppdateringar av Vermintide 2”, säger Martin Wahlund.

Läs mer: Experterna tror på fler spelaffärer 2018 – Fatshark pekas ut som börskandidat 

Vi kommer slå alla rekord vad gäller både intäkter och vinst.

A Sweet Studio är Fatsharks första förvärv sedan starten 2008. Däremot fyllde man på kassan under 2014 när dotterbolaget Bitsquid, som utvecklat en spelmotor i 3D, såldes till amerikanska Autodesk. Utvecklingen av både Vermintide 1 och 2 har därmed kunnat finansieras ur egen ficka.

Fatshark noterade intäkter på runt 83 miljoner kronor i fjol och gjorde i princip ett plus minus noll-resultat. Så sent som 2015 landade däremot vinsten före skatt på 20 Mkr. 

Martin Wahlund tror att lanseringen av Vermintide 2 kommer innebära nytt klirr i kassan för Fatshark.

”Vi kommer slå alla rekord vad gäller både intäkter och vinst, just eftersom vi är inne i en cykel där vi släppt ett nytt spel. Jag vågar dock inte gissa exakt var vi landar eftersom både Black Friday och julrean ligger framför oss”, säger Martin Wahlund.

A Sweet Studio tar med sig 9 anställda till Fatshark och en spelkatalog med ett antal olika titlar. Förra året omsatte bolaget runt 4 Mkr.

Under flera års tid har Fatshark pekats ut som en börskandidat av branschanalytiker. Själva har man dock valt att ligga lågt om sina framtidsplaner. 

Grundarna Joakim Wahlström, Martin Wahlund, Rikard Blomberg och Johan Jonker kontrollerar fortfarande majoriteten av aktierna i Fatshark. Altocumulus, ett bolag som förvaltar tillgångar från Axel Johnson-familjen, äger mer än 10 procent.

”Det är många som har velat att vi ska gå till börsen. Det är ingenting jag utesluter, men det är inte aktuellt i dagsläget. Vi trivs med att vara privatägda och kommer förbli det åtminstone ett tag till”, säger Martin Wahlund.

Läs mer: Svenska spelundret trycker på paus – marginalerna försämras 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer