Hoppa till innehållet

Miljonförsäljning för Fatsharks råttspel – köper upp spelstudio

Spelutvecklaren Fatshark köper upp den betydligt mindre branschkollegan A Sweet Studio. Med hjälp av det populära råttspelet Vermintide ser bolaget ut att slå både omsättnings- och vinstrekord under 2018.

Ett monster från Fatsharks spel Vermintide och medgrundaren Martin Wahlund.
Ett monster från Fatsharks spel Vermintide och medgrundaren Martin Wahlund.Foto: Press.

Den svenska studion Fatshark har gjort sig känd för att ha utvecklat Vermintide, där spelaren slåss mot arga, förvuxna gnagare. Första versionen av spelet släpptes 2015 och sålde i över 2 miljoner exemplar.

Uppföljaren Vermintide 2 lanserades i mars i år och har hittills nått en pc-försäljning på cirka 1,5 miljoner kopior världen över. Antalet sålda exemplar för konsol, på Xbox och Playstation, är ännu inte offentliggjort.

”Försäljningen har gått extremt bra på bara nio månader. Målsättningen är att sälja över 2 miljoner pc-exemplar av Vermintide 2 före slutet på 2018. Det första spelet satte oss på kartan och uppföljaren har tagit oss till nästa nivå”, säger Martin Wahlund, vd och medgrundare.

Nu köper Fatshark upp den betydligt mindre konkurrenten A Sweet Studio för en hemlig summa. Efter förvärvet kommer koncernen att ha runt 80 medarbetare i Stockholm.

”De har bevisat att de framgångsrikt kan ta spel hela vägen till marknaden. Profilen passade oss perfekt eftersom de delar vår kultur och är väldigt duktiga på multiplayerspel. Vi har väldigt många saker vi vill göra framöver, både helt nya projekt och flera uppdateringar av Vermintide 2”, säger Martin Wahlund.

Läs mer: Experterna tror på fler spelaffärer 2018 – Fatshark pekas ut som börskandidat 

Vi kommer slå alla rekord vad gäller både intäkter och vinst.

A Sweet Studio är Fatsharks första förvärv sedan starten 2008. Däremot fyllde man på kassan under 2014 när dotterbolaget Bitsquid, som utvecklat en spelmotor i 3D, såldes till amerikanska Autodesk. Utvecklingen av både Vermintide 1 och 2 har därmed kunnat finansieras ur egen ficka.

Fatshark noterade intäkter på runt 83 miljoner kronor i fjol och gjorde i princip ett plus minus noll-resultat. Så sent som 2015 landade däremot vinsten före skatt på 20 Mkr. 

Martin Wahlund tror att lanseringen av Vermintide 2 kommer innebära nytt klirr i kassan för Fatshark.

”Vi kommer slå alla rekord vad gäller både intäkter och vinst, just eftersom vi är inne i en cykel där vi släppt ett nytt spel. Jag vågar dock inte gissa exakt var vi landar eftersom både Black Friday och julrean ligger framför oss”, säger Martin Wahlund.

A Sweet Studio tar med sig 9 anställda till Fatshark och en spelkatalog med ett antal olika titlar. Förra året omsatte bolaget runt 4 Mkr.

Under flera års tid har Fatshark pekats ut som en börskandidat av branschanalytiker. Själva har man dock valt att ligga lågt om sina framtidsplaner. 

Grundarna Joakim Wahlström, Martin Wahlund, Rikard Blomberg och Johan Jonker kontrollerar fortfarande majoriteten av aktierna i Fatshark. Altocumulus, ett bolag som förvaltar tillgångar från Axel Johnson-familjen, äger mer än 10 procent.

”Det är många som har velat att vi ska gå till börsen. Det är ingenting jag utesluter, men det är inte aktuellt i dagsläget. Vi trivs med att vara privatägda och kommer förbli det åtminstone ett tag till”, säger Martin Wahlund.

Läs mer: Svenska spelundret trycker på paus – marginalerna försämras 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera