Hoppa till innehållet

Miljonregn över Amuse – spårar nya musikstjärnor via streamingdata

Stockholmsbaserade musikbolaget Amuse tar in drygt 135 miljoner kronor för att ta sig ut i världen. En av investerarna är Raine Ventures, med partners som tidigare jobbat med svenska techbolag som Spotify, Toca Boca och Stardoll.

Andreas Ahlenius (tv) och vd Diego Farias är två av musikbolaget Amuses fem grundare.
Andreas Ahlenius (tv) och vd Diego Farias är två av musikbolaget Amuses fem grundare.Foto: Press

Startupbolaget Amuse har dragit in 135 miljoner i en kapitalrunda där huvudinvesterarna är riskkapitalbolagen Lakestar och Raine Ventures. Pengarna ska användas för att kunna ta sig utanför Sverige och öka globalt.

Bolaget sysslar med att hjälpa artister med gratis distribution till större musikstreamingtjänster som exempelvis Spotify, Apple Music och Deezer. 

Genom verktyg som Amuse utvecklar kan artisterna själva se hur många som laddat ner eller streamat deras musik på plattformarna. Men man är också en typ av skivbolag genom att man använder datan för att spåra lovande artister som man tecknar avtal med.

Bolaget grundades 2015 i Stockholm av bland andra Andreas Ahlenius, tidigare försäljningschef på Universal Music, Spotifys tidigare designchef Christian Wilsson och Diego Farias, med bakgrund hos Millicom och Warner Music. Nu tar också Gordon Rubenstein, partner på Raine Ventures, plats i styrelsen.

”Vi kan inte tänka oss bättre partners än Lakestar och Raine Ventures. De kommer hjälpa oss att bygga vidare på vår succé i Sverige och förändra musikbranschen på ett positivt sätt”, säger medgrundaren och vd:n Diego Farias i ett pressmeddelande.

Raine är baserade i USA, men har en lång erfarenhet av svenska techbolag. De agerade bland annat mäklare när Bonnier sålde lek- och spelbolaget Toca Boca till den kanadensiska leksaksjätten Spin Master. Bolagets partner Fred Davis har tidigare jobbat med svenska tachbolag som Spotify och Stardoll.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera