Stockholmsbolaget Apprl har utvecklat en plattform som låter kändisar som Sofi Fahrman och Ebba von Sydow samt magasin som Elle och Vogue integrera e-handel på sina sajter och sociala plattformar. Apprl används till exempel på Facebook, Instagram och Youtube.
Det kan röra sig om köp-länkar som ligger ovanpå en produkt som förekommer i bild eller i textbeskrivningen på en blogg eller sociala medier. Bolaget tar besökaren direkt till butiken, till exempel H&M, som sedan betalar för trafiken som Apprls nätverk drar.
Bolaget har sett en stark tillväxt under de senaste åren. I år ser omsättningen ut att landa på runt 30 miljoner kronor, enligt vd:n och medgrundaren Martin Landén, en ökning från 0,6 Mkr under 2015.
”Vi har fått in fler influencers och e-handlare på plattformen. I början arbetade vi bara med mode, men nu är vi etablerade på andra marknader. Vi hjälper e-handlare och innehållsskapare även inom böcker, elektronik, heminredning, hälsa, sport och spel”, säger Martin Landén.
Läs mer: Sofi Fahrman: ”Ensam är inte stark”
Dessutom har Apprl lagt kraft på att utveckla sin teknikplattform genom att analysera data från sina samarbetspartners med hjälp av artificiell intelligens, AI.
”Numera fokuserar vi på resultatinriktad försäljning. Vi kan helt enkelt hjälpa våra influencers och magasin att förstå vilka typer av produkter som passar bäst för deras läsare. Vi vill göra hela influencer-marknaden mer datadriven”, säger Martin Landén.
Under de senaste två åren har Apprl noterat en samlad förlust på 6,5 Mkr. Inte heller i år eller under 2019 kommer bolaget vara lönsamt, enligt Martin Landén.
I stället fokuserar bolaget på att växa internationellt. Bolaget har på ett par år dessutom ökat sin personalstyrka från 4 till 25 personer, med rekryteringar från välrenommerade startups som Klarna, Izettle och Soundtrack Your Brand.
”Sverige är vår största marknad, även om vi har en del omsättning i Danmark och Norge. Nu ska vi satsa mer på internationell försäljning på nya marknader i Europa”, säger Martin Landén.
För att understödja expansionen har Apprl tagit in 22 Mkr under 2018 genom direkta investeringar och så kallade konvertibellån. Det är bolagets existerande ägarbas som skjutit till nya pengar.
Största investerare i Apprl är riskkapitalbolaget Spintop Ventures. Men på ägarlistan finns även modeföretaget J. Lindebergs tidigare vd Jonas Meerits, Google-veteranen Magnus Sandberg, Ludvig Linge som är medgrundare till teknikbolaget TAT och affärsängeln Fredrik Tilander.
Sedan tidigare har även Klarnas tidigare marknadschef Patric Blixt och Adlibris vd Johan Kleberg investerat i Apprl.
Läs mer: Apprl tar in 12 miljoner för att slussa fans till webbutiker