Hoppa till innehållet

Miljonregn över Apprl – slussar fans från influencers till webbutiker

Shoppingplattformen Apprl sammanför bloggare och influencers med webbutiker. Nu tar bolaget, som kraftigt ökat sina intäkter under de senaste åren, in 22 miljoner kronor i ny finansiering.

Apprls grundare Martin Landén och Gustav Gisseldahl tillsammans med Cornelia Brantås och Rami Nihlawi, som nu ansluter från Soundtrack Your Brand.
Apprls grundare Martin Landén och Gustav Gisseldahl tillsammans med Cornelia Brantås och Rami Nihlawi, som nu ansluter från Soundtrack Your Brand.Foto: Press.

Stockholmsbolaget Apprl har utvecklat en plattform som låter kändisar som Sofi Fahrman och Ebba von Sydow samt magasin som Elle och Vogue integrera e-handel på sina sajter och sociala plattformar. Apprl används till exempel på Facebook, Instagram och Youtube.

Det kan röra sig om köp-länkar som ligger ovanpå en produkt som förekommer i bild eller i textbeskrivningen på en blogg eller sociala medier. Bolaget tar besökaren direkt till butiken, till exempel H&M, som sedan betalar för trafiken som Apprls nätverk drar. 

Bolaget har sett en stark tillväxt under de senaste åren. I år ser omsättningen ut att landa på runt 30 miljoner kronor, enligt vd:n och medgrundaren Martin Landén, en ökning från 0,6 Mkr under 2015.

”Vi har fått in fler influencers och e-handlare på plattformen. I början arbetade vi bara med mode, men nu är vi etablerade på andra marknader. Vi hjälper e-handlare och innehållsskapare även inom böcker, elektronik, heminredning, hälsa, sport och spel”, säger Martin Landén.

Läs mer: Sofi Fahrman: ”Ensam är inte stark”

Dessutom har Apprl lagt kraft på att utveckla sin teknikplattform genom att analysera data från sina samarbetspartners med hjälp av artificiell intelligens, AI.

”Numera fokuserar vi på resultatinriktad försäljning. Vi kan helt enkelt hjälpa våra influencers och magasin att förstå vilka typer av produkter som passar bäst för deras läsare. Vi vill göra hela influencer-marknaden mer datadriven”, säger Martin Landén.

Under de senaste två åren har Apprl noterat en samlad förlust på 6,5 Mkr. Inte heller i år eller under 2019 kommer bolaget vara lönsamt, enligt Martin Landén.

I stället fokuserar bolaget på att växa internationellt. Bolaget har på ett par år dessutom ökat sin personalstyrka från 4 till 25 personer, med rekryteringar från välrenommerade startups som Klarna, Izettle och Soundtrack Your Brand.

”Sverige är vår största marknad, även om vi har en del omsättning i Danmark och Norge. Nu ska vi satsa mer på internationell försäljning på nya marknader i Europa”, säger Martin Landén.

För att understödja expansionen har Apprl tagit in 22 Mkr under 2018 genom direkta investeringar och så kallade konvertibellån. Det är bolagets existerande ägarbas som skjutit till nya pengar.

Största investerare i Apprl är riskkapitalbolaget Spintop Ventures. Men på ägarlistan finns även modeföretaget J. Lindebergs tidigare vd Jonas Meerits, Google-veteranen Magnus Sandberg, Ludvig Linge som är medgrundare till teknikbolaget TAT och affärsängeln Fredrik Tilander.

Sedan tidigare har även Klarnas tidigare marknadschef Patric Blixt och Adlibris vd Johan Kleberg investerat i Apprl.

Läs mer: Apprl tar in 12 miljoner för att slussa fans till webbutiker 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera