Bolaget, som startades 2018, har lanserat en app där fastighetsägare och hyresgäster kan kommunicera med varandra. Fastighetsägarna kan skicka ut fakturor och information, samtidigt som hyresgästerna kan komma med önskemål på vad de vill förbättra i sin lägenhet och kommunicera sinsemellan.
”Samhället har digitaliserats och det har förändrat kundbeteenden, där man väntar sig snabbare och enklare processer. De flesta branscher har uppdaterat sitt erbjudande i och med det, men fastighetsbranschen är kanske den bransch det har kommit sist till”, säger Mikaela Svefors, medgrundare till bolaget.
Med sin bakgrund inom fastighetsbranschen, som hon delar med både sin medgrundare och vd, såg hon att branschen fortfarande var förhållandevis analog, och att det fanns mycket som kunde göras enklare.
Det lade grunden för Avy som nu tar in drygt 20 miljoner kronor i en investeringsrunda. Bolaget vill inte uppge vilka investerarna är, vilket inte heller anges i dokument som skickats in till Bolagsverket.
Mikaela Svefors konstaterar dock att pengarna utgör ett välkommet tillskott.
”Vi ska växa ganska rejält med de pengarna. Vi kommer utveckla och släppa nya funktioner snabbare och accelerera vår expansion. Här har vi även internationella dialoger. Det är definitivt målet, att kunna gå internationellt också”, säger hon.
Under första verksamhetsåret hade bolaget i sig ingen omsättning. Det ägdes dock till 100 procent av fastighetsinvesteringsbolaget Brunswick Ventures, och ingick därmed i deras koncernredovisning.
Vad Avys omsättning ligger på 2019 vill Mikaela Svefors inte berätta, men hon förtydligar att det är först nu som verksamheten kommer att accelerera på riktigt. Hon säger att de är utrullade till tusentals lägenheter, och att det ökar med ungefär 2 000 lägenheter per månad. Till midsommar är målet att de ska ha nått ut till ytterligare 10 000 lägenheter.
”Det är väldigt kul att det finns en sådan stor efterfrågan, att man faktiskt vill få bättre kunddialog och uppfattas som en mer närvarande fastighetsägare”, säger hon.
Ett av bolagets huvudfokus är alltså att etablera sig utomlands. Mikaela Svefors säger att de har dialoger på både den finska och engelska marknaden. Men de vill även expandera nationellt och utgöra en starkare plattform för delningsekonomi inom hyresföreningar.
”Det är verkligen en potential i hyresfastigheter, för att det är så många som bor i ett kluster”, säger hon och fortsätter:
”Som med privat läxhjälp, nu kan det komma en mattelärare och grannar kan gå ihop och dela på den timmen. Där ser vi att vi blir en allt större plattform som möjliggör denna typ av co-sharing, både i Sverige och utomlands.”