Hoppa till innehållet

Miljonregn över bolag som kopplar samman boende och värdar

Avy – som digitaliserar kopplingen mellan hyresgäster och fastighetsägare – tar nu in drygt 20 miljoner kronor. ”Vi ska växa ganska rejält med de pengarna”, säger medgrundaren Mikaela Svefors.

Mikaela Svefors och Joacim Gustafsson, grundare till Avy
Mikaela Svefors och Joacim Gustafsson, grundare till AvyFoto: Press

Bolaget, som startades 2018, har lanserat en app där fastighetsägare och hyresgäster kan kommunicera med varandra. Fastighetsägarna kan skicka ut fakturor och information, samtidigt som hyresgästerna kan komma med önskemål på vad de vill förbättra i sin lägenhet och kommunicera sinsemellan.

”Samhället har digitaliserats och det har förändrat kundbeteenden, där man väntar sig snabbare och enklare processer. De flesta branscher har uppdaterat sitt erbjudande i och med det, men fastighetsbranschen är kanske den bransch det har kommit sist till”, säger Mikaela Svefors, medgrundare till bolaget.

Med sin bakgrund inom fastighetsbranschen, som hon delar med både sin medgrundare och vd, såg hon att branschen fortfarande var förhållandevis analog, och att det fanns mycket som kunde göras enklare. 

Det lade grunden för Avy som nu tar in drygt 20 miljoner kronor i en investeringsrunda. Bolaget vill inte uppge vilka investerarna är, vilket inte heller anges i dokument som skickats in till Bolagsverket.

Mikaela Svefors konstaterar dock att pengarna utgör ett välkommet tillskott.

”Vi ska växa ganska rejält med de pengarna. Vi kommer utveckla och släppa nya funktioner snabbare och accelerera vår expansion. Här har vi även internationella dialoger. Det är definitivt målet, att kunna gå internationellt också”, säger hon.

Under första verksamhetsåret hade bolaget i sig ingen omsättning. Det ägdes dock till 100 procent av fastighetsinvesteringsbolaget Brunswick Ventures, och ingick därmed i deras koncernredovisning. 

Vad Avys omsättning ligger på 2019 vill Mikaela Svefors inte berätta, men hon förtydligar att det är först nu som verksamheten kommer att accelerera på riktigt. Hon säger att de är utrullade till tusentals lägenheter, och att det ökar med ungefär 2 000 lägenheter per månad. Till midsommar är målet att de ska ha nått ut till ytterligare 10 000 lägenheter.

”Det är väldigt kul att det finns en sådan stor efterfrågan, att man faktiskt vill få bättre kunddialog och uppfattas som en mer närvarande fastighetsägare”, säger hon.

Ett av bolagets huvudfokus är alltså att etablera sig utomlands. Mikaela Svefors säger att de har dialoger på både den finska och engelska marknaden. Men de vill även expandera nationellt och utgöra en starkare plattform för delningsekonomi inom hyresföreningar.

”Det är verkligen en potential i hyresfastigheter, för att det är så många som bor i ett kluster”, säger hon och fortsätter:

”Som med privat läxhjälp, nu kan det komma en mattelärare och grannar kan gå ihop och dela på den timmen. Där ser vi att vi blir en allt större plattform som möjliggör denna typ av co-sharing, både i Sverige och utomlands.”

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera