Varifrån kommer fibrerna i våra plagg, hur stort är klimatavtrycket och hur ser arbetsförhållandena ut i fabrikerna där de sys?
Det är frågor som startupbolaget Trustrace vill göra det enklare för kunderna att få svar på.
I sin digitala plattform, som använder sig av blockkedjetekniken, har de samlat 1 500 klädfabriker och leverantörer från 38 länder
Nu investerar riskkapitalbolaget Backing Minds 10,5 miljoner kronor i Trustrace som grundades 2016 och har ett 20-tal kunder, däribland Filippa K, Fjällräven och Houdini.
Enligt FN-organet Unctad släpper klädbranschen ut mer växthusgaser än flyget och sjöfarten sammantaget. Samtidigt larmas det regelbundet om dåliga arbetsvillkor i fabrikerna där kläderna sys.
Enligt Sara Wimmercranz, partner på Backing Minds, har medvetenheten i konsumentledet om klädbranschens hållbarhetsproblem ökat tydligt de senaste åren.
”Men man ser att detaljhandeln inte hinner förändra sig i den takt som medvetenheten ökar och vi tror att det är tekniken som kommer att fylla det gapet”, säger hon.
Hon menar att det finns ett ökat tryck mot klädmärken att vara transparenta och kunna redovisa djupdata kring varje enskild produkt samtidigt som även de regulatoriska kraven ökar.
Men att tillfredställa kraven genom manuellt arbete är tidskrävande och dyrt. I ljuset av det spår Sara Wimmercranz att Trustrace utsikter är goda:
”Affärsmöjligheterna är extremt bra. De gör stora kostnadsbesparingar för kunderna och har lätt att visa fördelarna för varumärken i att bli spårbara”, säger hon.
Enligt henne kan i dag de flesta varumärken spåra 30-40 olika aspekter hos sina plagg, till nivån där plaggen sys.
Med Trustrace plattform går det enligt henne att spåra upp till 500 aspekter - och längre ned i kedjan: Hela vägen till odlingen där bomullen har vuxit eller till fabriken där polyestern tillverkas.
Som exempel på vad man kan spåra nämner hon bland annat klimatavtryck, vattenanvändning, kemikalieanvändning, mikroplaster och hur arbetsvillkoren i fabrikerna ser ut.
Den här informationen tänker hon sig sedan att företagen kan dela med sig av till slutkunderna.
”En del varumärken ser att det finns en konkurrensfördel i att vara transparenta. Men i nästa skede kommer det bli ett hygienkrav, för att man inte ska bli bortvald av kunderna”, säger hon.
Trustrace fyra grundare kommer från Indien men bolaget har sitt huvudkontor i Stockholm. Därifrån arbetar två av de fyra grundarna - medan två av grundarna arbetar från Indien där även utvecklarteamet sitter.
”Grundarna ville starta bolaget där de är närmast sina kunder. Sverige är i framkant när det gäller konsumentförändringar och svenska varumärken fattar att det finns en affär här”, säger Sara Wimmercranz.
Själva upprinnelsen till bolaget finns i att medgrundaren Saravanan Parisuthams föräldrar såg hur floden och grundvattnet i den indiska hembyn blev i ett allt sämre skick, till följd av utsläpp från textilfabriker.
”Jag kände att jag behövde lösa problemet. Dessvärre visade det sig att detta inte var en lokal uppgift utan en global. De tekniska lösningar som jag då tog fram blev basen till det företag jag och mina vänner Hrishi, Shameek och Madhava senare tillsammans startade”, säger medgrundaren Saravanan Parisutham, i ett uttalande.
Riskkapitalbolaget Backing Minds startade år 2016 och har tagit in pengar från bland annat H&M vd:n Karl-Johan Persson och Stena-familjen. I portföljen finns även bland annat penningöverföringstjänsten Transfer Galaxy, DNA-testbolaget Dynamic Code och husdjursbolaget Denjo Dogs.
Läs även: Backing Minds satsar på husdjur