Hoppa till innehållet

Miljonregn över deras smarta vattenkranar

Altered har tagit fram ett munstycke som kraftigt minskar vattensvinnet från kranen. Tekniken har redan rönt intresse hos Ikea, och nu tar startupbolaget in 16 miljoner för att snabba på tillväxten.

Altereds grundare Mikael Abbhagen, Kaj Mickos och Johan Nihlén.
Altereds grundare Mikael Abbhagen, Kaj Mickos och Johan Nihlén.Foto: Christopher Bennison

Det svenska startupbolaget Altered har tagit fram ett munstycke som kan spara upp till 98 procent av vattenförbrukningen i vanliga kranar.

”Vårt munstycke behåller kranen intakt och kan enkelt installeras på 30 sekunder. Tekniken använder det befintliga tryck som finns i ledningarna för att skapa en tung dimma, bestående av miljoner små droppar, som kommer ut i väldigt hög hastighet”, säger Johan Nihlén, vd och medgrundare.

För att understödja tillväxten har Altered nu tagit in 16,3 Mkr i en kapitalrunda. Bland investerarna märks statliga Almi Invest, Fros Ventures med Evolution Gaming-miljardären Fredrik Österberg i spetsen och Happy Socks-grundaren Viktor Tell.

”På grund av föroreningar, klimatförändringar och överbefolkning är vatten en bristvara på allt fler platser. Altereds teknik har potentialen att effektivt minska både vattenkonsumtion och mängden energi som används till uppvärmning”, säger Karin Ebbinghaus, investeringsansvarig på Almi Invests greentech-fond.

Bolaget började leverera sin första produkt under våren 2017, efter en kampanj på crowdfunding-plattformen Kickstarter, och i fjol nådde omsättningen upp till knappt 4 Mkr. Förlusten på sista raden uppgick samtidigt till drygt 3 Mkr.

Läs mer: De ska revolutionera biltvättar – backas av Norrsken

Som en liten startup var vi så klart lite oroliga när en jättestor aktör som Ikea först knackade på dörren.

Johan Nihlén tror att bolaget åtminstone kommer dubbla intäkterna till ungefär 8 miljoner i år, medan Altered hoppas nå en omsättning på cirka 40 Mkr under 2019.

”Om man köper som privatperson kostar den 399 kronor. Det är en kostnad som man i Sverige sparar igen på ett år, eftersom energi och vatten är extremt billigt här. I andra delar av världen har man gjort besparingen på bara några månader”, säger Johan Nihlén.

Altered har utvecklat ett litet munstycke som gör vattenanvändningen mer effektiv.
Altered har utvecklat ett litet munstycke som gör vattenanvändningen mer effektiv.

Numera lägger Altered mycket kraft vid att sälja sitt munstycke genom distributörer. De mest populära marknaderna är länder i Mellanöstern, Indien och USA.

”Nu har vi tagit fram en ny version av produkten som fungerar bra i publika miljöer, till exempel på hotell, kontor och i restauranger. Det kommer öppna upp flertalet nya segment i hela världen för oss under nästa år”, säger Johan Nihlén.

Inte minst har Altered ingått ett samarbete med Ikea. Det innebär att världens största möbelföretag kommer lansera ett helt eget munstycke, som delvis bygger på Altereds teknik, i sitt globala sortiment under 2019.

”Som en liten startup var vi så klart lite oroliga när en jättestor aktör som Ikea först knackade på dörren. Men vi ser stor potential i att få spridning på produkten genom deras bredd. Den globala marknaden är gigantisk och vi kommer inte kunna lösa det här miljöproblemet på egen hand”, säger Johan Nihlén.

Jag antar att ni kommer få ta del av Ikeas intäkter?

”Precis, även jag får inte berätta exakt hur förhållandet ser ut. Men går det bra för Ikea är det positivt för oss som bolag”, säger han.

Bakom bolaget står Johan Nihlén och Mikael Abbhagen samt uppfinnaren Kaj Mickos, som är upphovsmannen till den patentsökta tekniken. Framöver ska Altered utveckla ett liknande munstycke för att spara vatten även i duschar. 

Läs mer: Malmöbolagets Nasa-dusch landar affärer värda 160 miljoner 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera