Det svenska startupbolaget Altered har tagit fram ett munstycke som kan spara upp till 98 procent av vattenförbrukningen i vanliga kranar.
”Vårt munstycke behåller kranen intakt och kan enkelt installeras på 30 sekunder. Tekniken använder det befintliga tryck som finns i ledningarna för att skapa en tung dimma, bestående av miljoner små droppar, som kommer ut i väldigt hög hastighet”, säger Johan Nihlén, vd och medgrundare.
För att understödja tillväxten har Altered nu tagit in 16,3 Mkr i en kapitalrunda. Bland investerarna märks statliga Almi Invest, Fros Ventures med Evolution Gaming-miljardären Fredrik Österberg i spetsen och Happy Socks-grundaren Viktor Tell.
”På grund av föroreningar, klimatförändringar och överbefolkning är vatten en bristvara på allt fler platser. Altereds teknik har potentialen att effektivt minska både vattenkonsumtion och mängden energi som används till uppvärmning”, säger Karin Ebbinghaus, investeringsansvarig på Almi Invests greentech-fond.
Bolaget började leverera sin första produkt under våren 2017, efter en kampanj på crowdfunding-plattformen Kickstarter, och i fjol nådde omsättningen upp till knappt 4 Mkr. Förlusten på sista raden uppgick samtidigt till drygt 3 Mkr.
Läs mer: De ska revolutionera biltvättar – backas av Norrsken
Som en liten startup var vi så klart lite oroliga när en jättestor aktör som Ikea först knackade på dörren.
Johan Nihlén tror att bolaget åtminstone kommer dubbla intäkterna till ungefär 8 miljoner i år, medan Altered hoppas nå en omsättning på cirka 40 Mkr under 2019.
”Om man köper som privatperson kostar den 399 kronor. Det är en kostnad som man i Sverige sparar igen på ett år, eftersom energi och vatten är extremt billigt här. I andra delar av världen har man gjort besparingen på bara några månader”, säger Johan Nihlén.
Numera lägger Altered mycket kraft vid att sälja sitt munstycke genom distributörer. De mest populära marknaderna är länder i Mellanöstern, Indien och USA.
”Nu har vi tagit fram en ny version av produkten som fungerar bra i publika miljöer, till exempel på hotell, kontor och i restauranger. Det kommer öppna upp flertalet nya segment i hela världen för oss under nästa år”, säger Johan Nihlén.
Inte minst har Altered ingått ett samarbete med Ikea. Det innebär att världens största möbelföretag kommer lansera ett helt eget munstycke, som delvis bygger på Altereds teknik, i sitt globala sortiment under 2019.
”Som en liten startup var vi så klart lite oroliga när en jättestor aktör som Ikea först knackade på dörren. Men vi ser stor potential i att få spridning på produkten genom deras bredd. Den globala marknaden är gigantisk och vi kommer inte kunna lösa det här miljöproblemet på egen hand”, säger Johan Nihlén.
Jag antar att ni kommer få ta del av Ikeas intäkter?
”Precis, även jag får inte berätta exakt hur förhållandet ser ut. Men går det bra för Ikea är det positivt för oss som bolag”, säger han.
Bakom bolaget står Johan Nihlén och Mikael Abbhagen samt uppfinnaren Kaj Mickos, som är upphovsmannen till den patentsökta tekniken. Framöver ska Altered utveckla ett liknande munstycke för att spara vatten även i duschar.
Läs mer: Malmöbolagets Nasa-dusch landar affärer värda 160 miljoner