Annons

Miljonregn över duons app för biltvätt

Jens Karlsson och Mark Owuya har grundat Woshapp.
Jens Karlsson och Mark Owuya har grundat Woshapp. Foto: Press
Svenska Woshapp vill revolutionera biltvättsbranschen med ett Uber-koncept och miljötänk. Nu tar de in 30 miljoner kronor från bland andra Bonnier Ventures – med fokus på en kraftig expansion. ”Just nu får vi in en order var sjunde minut”, säger medgrundaren Jens Karlsson.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Jens Karlsson arbetade med att tvätta Skype-grundaren Niklas Zennströms båt och bilar när han en dag fick idén om att ta tjänsten hem till kunden. 

”När jag föreslog den här idén för min medgrundare Mark Owuya tyckte han inte att det lät så spännande. Han kom på idén att göra det lite likt Uber. Vi tittade på marknaden och konkurrensen och insåg att om inte vi gör det gör någon annan det”, säger Jens Karlsson. 

I dag har det gått tre år sedan duon grundade Woshapp i Stockholm. Bolaget riktar sig till både privatpersoner och företag. 

Kunden bokar biltvätten via en app i mobilen, och Woshapps bilvårdare kommer sedan dit och tvättar bilen – i princip helt utan vatten med ett medel som dessutom inte är skadligt för miljön. 

Läs mer: Klarnamiljardären lyfter 100 bolag som ska rädda världen

Enligt egen uppgift använder Woshapp 99 procent mindre vatten än en konventionell biltvätt. 

”Vi vill revolutionera biltvättar på ett hållbart sätt och bli störst i världen. Ambitionen är att ingen ska behöva använda en automatisk biltvätt igen.”

Nu tar bolaget ytterligare ett steg mot att nå sin dröm. Woshapp tar in 30 miljoner kronor i riskkapital från Bonnier Ventures, CSB Capital, Norrsken och Inbox Capital. 

”Nu fokuserar vi på att expandera. Inom två-tre veckor öppnar vi upp i Malmö och efter det Köpenhamn. Inom tre år ska vi finnas i 15 städer.” 

I skrivande stund finns bolagets tjänst i Stockholm och Göteborg. 

Rundan är deras största hittills. Tidigare har de tagit in 10 Mkr i externt kapital från till exempel techmiljardären Felix Hagnö, Spotify-veteranen Peter Sterky och Onlinepizza-medgrundaren Dan Castillo. 

Läs mer: Spotifymiljardären går in i hockeyproffsets biltvättsbolag

Enligt Jens Karlsson är efterfrågan stor. 

”Just nu får vi in en order var sjunde minut.” 

Totalt har 30 000 biltvättar genomförts, sedan lanseringen våren 2017. 

”Responsen från kunderna är att de är väldigt nöjda. Företagskunderna kan fokusera på sin verksamhet och slipper lägga tid på att lägga tid på att tvätta bilen.”

Jens Karlsson ser det dessutom som en fördel att Woshapp skapar arbetstillfällen. 

”Vi skapar enkla och välbetalda jobb. Det är något som samhället behöver.”

Under sitt senaste redovisade räkenskapsår, som avslutades i augusti 2018, omsatte bolaget 1,4 Mkr och noterade en förlust på 2 Mkr. 

Bonnier AB äger även Dagens industri.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer