Annons
Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Miljonregn över spelbolaget – så mycket cashar Ruzzle-skaparna in

Mag Interactives vd Daniel Hasselberg är en av bolagets sex grundare.
Mag Interactives vd Daniel Hasselberg är en av bolagets sex grundare. Foto: Jesper Frisk
Mag Interactive börjar handlas på First North den 8 december. En av grundarna kan sälja aktier för 90 miljoner kronor inför noteringen.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Mag Interactive, bolaget som står bakom det populära mobilspelet Ruzzle, går till börsen den 8 december.

Inför noteringen värderas bolaget till 1,2 miljarder kronor. I den värderingen ingår en nyemission om 200 miljoner kronor som genomförs inför noteringen.

Totalt kommer aktier motsvarande minst 43 procent av bolaget att byta händer inför börspremiären. Ankarinvesterarna Didner & George Fonder, Handelsbanken Fonder, Swedbank Robur, Chalex och Ram One har redan åtagit sig att teckna innehav som motsvarar knappt 20 procent av spelbolaget.

”Det har varit en mycket spännande resa sedan lanseringen av Ruzzle under 2012”, säger vd:n och medgrundaren Daniel Hasselberg i en skriftlig kommentar.

”Vi står fortfarande i början på något riktigt stort och börsnoteringen blir en viktig milstolpe för oss och är ett viktigt steg för oss som bolag.”

Läs mer: Pengarna strömmar till spel: "Några kommer betala dyrt för sina misstag"

Inför noteringen säljer Daniel Hasselberg aktier för mellan 44 Mkr och 53 Mkr, beroende på övriga investerares intresse.

Mag Interactives CTO Kaj Nygren säljer också aktier för mellan 44 Mkr och 53 Mkr.

Av de sex grundarna säljer Roger Skagerwall det största antalet aktier, mellan 57 Mkr och 91 Mkr.

Produktchefen Johan Persson säljer å sin sida aktier för mellan 20 Mkr och 24 Mkr.

”Mag Interactive har en stark position inom casual mobilspel och har bevisat sig kunna förflytta sin position från den ursprungliga kategorin ”ord” till den bredare och större kategorin ”casual”, inte minst genom förvärvet av FEO Media”‚ säger ordföranden Walter Masalin i ett uttalande.

Läs mer: Ruzzle-utvecklaren Mag köper Quizkampens FEO Media

Mag Interactives nuvarande portfölj består av fem ordspel, ett pusselspel och fyra frågesportspel. Nio av de tio spelen har laddats ned över en miljon gånger vardera.

Totalt har bolagets spel laddats ned över 200 miljoner gånger, om man räknar in nedladdningarna från FEO Medias spel. Mag når idag 3,2 miljoner dagliga aktiva användare. 

Sedan räkenskapsåret 2014/2015 har nettoomsättningen vuxit med en genomsnittlig årlig tillväxttakt på 48 procent. Under räkenskapsåret 2016/2017 omsatte Mag 335 miljoner kronor. Rörelseresultat (EBITDA) låg på 58 miljoner kronor. 

Bolaget har huvudkontor i Stockholm och hade 57 medarbetare den sista augusti i år. I samband med förvärvet av FEO Media ökade antalet anställda med omkring 50.

Läs mer: Mag Interactive till börsen – värderas till drygt en miljard


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post