Hoppa till innehållet

Miljonregn över spelbolaget – så mycket cashar Ruzzle-skaparna in

Mag Interactive börjar handlas på First North den 8 december. En av grundarna kan sälja aktier för 90 miljoner kronor inför noteringen.

Mag Interactives vd Daniel Hasselberg är en av bolagets sex grundare.
Mag Interactives vd Daniel Hasselberg är en av bolagets sex grundare.Foto: Jesper Frisk

Mag Interactive, bolaget som står bakom det populära mobilspelet Ruzzle, går till börsen den 8 december.

Inför noteringen värderas bolaget till 1,2 miljarder kronor. I den värderingen ingår en nyemission om 200 miljoner kronor som genomförs inför noteringen.

Totalt kommer aktier motsvarande minst 43 procent av bolaget att byta händer inför börspremiären. Ankarinvesterarna Didner & George Fonder, Handelsbanken Fonder, Swedbank Robur, Chalex och Ram One har redan åtagit sig att teckna innehav som motsvarar knappt 20 procent av spelbolaget.

”Det har varit en mycket spännande resa sedan lanseringen av Ruzzle under 2012”, säger vd:n och medgrundaren Daniel Hasselberg i en skriftlig kommentar.

”Vi står fortfarande i början på något riktigt stort och börsnoteringen blir en viktig milstolpe för oss och är ett viktigt steg för oss som bolag.”

Läs mer: Pengarna strömmar till spel: "Några kommer betala dyrt för sina misstag"

Inför noteringen säljer Daniel Hasselberg aktier för mellan 44 Mkr och 53 Mkr, beroende på övriga investerares intresse.

Mag Interactives CTO Kaj Nygren säljer också aktier för mellan 44 Mkr och 53 Mkr.

Av de sex grundarna säljer Roger Skagerwall det största antalet aktier, mellan 57 Mkr och 91 Mkr.

Produktchefen Johan Persson säljer å sin sida aktier för mellan 20 Mkr och 24 Mkr.

”Mag Interactive har en stark position inom casual mobilspel och har bevisat sig kunna förflytta sin position från den ursprungliga kategorin ”ord” till den bredare och större kategorin ”casual”, inte minst genom förvärvet av FEO Media”‚ säger ordföranden Walter Masalin i ett uttalande.

Läs mer: Ruzzle-utvecklaren Mag köper Quizkampens FEO Media

Mag Interactives nuvarande portfölj består av fem ordspel, ett pusselspel och fyra frågesportspel. Nio av de tio spelen har laddats ned över en miljon gånger vardera.

Totalt har bolagets spel laddats ned över 200 miljoner gånger, om man räknar in nedladdningarna från FEO Medias spel. Mag når idag 3,2 miljoner dagliga aktiva användare. 

Sedan räkenskapsåret 2014/2015 har nettoomsättningen vuxit med en genomsnittlig årlig tillväxttakt på 48 procent. Under räkenskapsåret 2016/2017 omsatte Mag 335 miljoner kronor. Rörelseresultat (EBITDA) låg på 58 miljoner kronor. 

Bolaget har huvudkontor i Stockholm och hade 57 medarbetare den sista augusti i år. I samband med förvärvet av FEO Media ökade antalet anställda med omkring 50.

Läs mer: Mag Interactive till börsen – värderas till drygt en miljard

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera