Hoppa till innehållet

Miljonregn över svensk AI-assistent

Riskapitalbolaget Verdane köper en majoritetspost i det snabbväxande svenska AI-företaget Inovia. Med nya miljoner i kassan hoppas de leda AI-revolutionen på svenska. 

Marcus Ekendahl, Andreas Rosenqvist och Håkan Schön, grundartrion bakom Inovia, längst fram Jakob Tolleryd, partner på Verdane.
Marcus Ekendahl, Andreas Rosenqvist och Håkan Schön, grundartrion bakom Inovia, längst fram Jakob Tolleryd, partner på Verdane.Foto: Press

De senaste åren har artificiell intelligens varit det kanske i särklass hetaste området i tekniksektorn. Det finns ännu inga tecken på att hajpen håller på att lägga sig – tvärtom. 

”Vi ser ett ökat intresse i våra lösningar i takt med att fler och fler företag upptäcker möjligheterna med AI. Oavsett om det handlar om att automatisera kundtjänst, förbättra medicinska beslut eller att hantera regelefterlevnad så kan AI effektivisera mängder av företag”, säger Andreas Rosenqvist, vd och en av grundarna av Inovia.

Läs mer: Här är AI-bolagen som investerarna älskar 

Inovia grundades 2012 och intäkterna har sedan dess ökat med över 1000 procent till nära 90 Mkr i år. Bolaget har hittills inte tagit in något externt kapital. Men nu går riskapitalbolaget Verdane in med 150 Mkr i bolaget både genom att köpa befintliga aktier och som kapitaltillskott. Verdane blir därmed majoritetsägare i Inovia. 

”Vi är imponerade av det värde som Inovias AI-lösningar levererar till svenska företag och myndigheter”, säger Jakob Tolleryd, partner på Verdane Capital. 

Inovia har utvecklat olika typer av AI-verktyg för företag och är i dag ett kombinerat konsult- och produktföretag inom AI. 

”Vi har varit lönsamma och självfinansierade sedan dag ett genom våra konsultuppdrag. De pengarna vi fått in har vi använt till produktutveckling”, säger Andreas Rosenqvist.

Inovia har till exempel utvecklat en AI-assistent som kan hantera kundtjänst och en applikation som kan transformera svenskt tal till text. 

De företag som testat AI-kundtjänst från andra leverantörer har hittills inte varit jättenöjda. Vad gör er lösning bättre?

”De assistenter som använts tillhör det vi kallar generation ett. Vår hör till generation två. Fördelen för oss är att de som testat första generationens assistenter förstår värdet de kan skapa – om det fungerar. För oss är det perfekt att då komma in och bli jämförda. Vi är faktiskt bäst inom detta", säger Andreas Rosenqvist.

Läs även: ”Därför borde Googles svenska röstassistent inte lämnat teststadiet” 

I våras kunde Di Digital rapportera att riskkapitalbolaget Verdane stängt sin tionde fond. Fonden är på 3 miljarder kronor och fokus ligger på investeringar på mellan 150 och 500 miljoner kronor. I samband med att den nya fonden startades rekryterades Compricer-grundaren Jakob Tolleryd till Verdane. Investeringen i Inovia är både den nya fondens och Jakob Tolleryds första investering. 

"Det är ett bolag som kommit en bit på vägen och är lönsamt. Sen är AI ett område med otroligt mycket spännande möjligheter som fortfarande är i sin linda. Efterfrågan är extremt stor från företag och statliga organisationer", säger Jakob Tolleryd. 

 Att AI är så hett just nu, innebär det att värderingarna sprungit iväg?

”Det är klart att fina bra bolag har en högre värdering. Sen finns det många AI-bolag med stora förhoppningar men väldigt lite resultat. Jag skulle säga att det är i den typen av bolag som det finns lite värderingsinflation”, säger Jakob Tolleryd.

Finns det något sätt för vanliga privatinvesterare att ta del av AI-boomen?

”Det är inte så lätt. Det finns ett fåtal noterade bolag i USA men ingenting här. Sen är AI ett så nytt område att det är väldigt svårt att säkerställa vilka som kommer att vara vinnare. Det är lite som när internet var i sin linda, det kom en massa bolag som Spray, Framfab och Icon. Vissa lyckas – andra inte.”

Läs mer: Riskkapitalbolaget tar in miljarder till ny nordisk fond

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera