Kan Spotify-modellen frälsa magasinbranschen? Det tror i alla fall Swedbank Roburs fond, Ny Teknik, som investerar 60 miljoner kronor i den digitala prenumerationstjänsten Readly. I samma veva går de befintliga investerarna Zouk Capital in med ytterligare 40 miljoner kronor.
Readly är en prenumerationstjänst liknande Storytel eller Spotify fast för magasin. Sedan starten 2013 har bolaget tagit in runt 400 Mkr i riskkapital.
I mars i år trädde Jörgen Gullbrandson in som ny vd för Readly.
"Det är roligt att få in Swedbank Robur Ny Teknik, en av de mest högpresterande teknikfonderna som dessutom hjälpt ett stort antal svenska techbolag att komma ut på marknaden", säger han.
I dag finns Readlys tjänst tillgänglig i 46 länder, men bolaget bedriver aktiv marknadsföring på sju marknader, varav Schweiz är den senaste. Enligt Jörgen Gullbrandson står fler länder på kö, och man kommer att gå in på minst en ny marknad till i år.
Tyskland är i dag den största marknaden för Readly, följt av Storbritannien och Sverige.
Läs mer: Readly dubblar omsättningen – växer internationellt
I Europa saknar bolaget en tydlig konkurrent på marknaden för samling av digitala prenumerationer, enligt Jörgen Gullbrandson. På den amerikanska marknaden finns tjänsten Texture, som förvärvades av Apple i år.
"Man kan tänka 'hjälp, nu kommer den stora draken Apple, hur ska vi klara oss?' Vi ser det bara som ett positivt tecken och bevis på att vår affärsmodell valideras. Ett av de största bolagen i världen tycker att det vi gör är viktigt", säger Jörgen Gullbrandson.
Bolaget omsatte 127 miljoner kronor under 2017, en ökning från 65 miljoner föregående år. Även förlusterna ökade i fjol till 70 miljoner kronor, vilket är en ökning med närmare 19 procent jämfört med 2016.
"Vi växer på och följer den aggressiva affärsplan vi satt upp", säger Jörgen Gullbrandson.
Swedbank Robur förvaltar drygt 1 000 miljarder kronor och fonden Ny teknik har tidigare investerat i bolag som Acast och Frisq.