Hoppa till innehållet

Miljonregn över svenska "Spotify för tidningar"

Den digitala prenumerationstjänsten Readly tar in 100 miljoner kronor från bland andra Swedbank Robur Ny Teknik.

Jörgen Gullbrandson tillträdde som vd för prenumerationstjänsten Readly i mars i år.
Jörgen Gullbrandson tillträdde som vd för prenumerationstjänsten Readly i mars i år.Foto: Pressfoto.

Kan Spotify-modellen frälsa magasinbranschen? Det tror i alla fall Swedbank Roburs fond, Ny Teknik, som investerar 60 miljoner kronor i den digitala prenumerationstjänsten Readly. I samma veva går de befintliga investerarna Zouk Capital in med ytterligare 40 miljoner kronor.

Readly är en prenumerationstjänst liknande Storytel eller Spotify fast för magasin. Sedan starten 2013 har bolaget tagit in runt 400 Mkr i riskkapital.

I mars i år trädde Jörgen Gullbrandson in som ny vd för Readly.

"Det är roligt att få in Swedbank Robur Ny Teknik, en av de mest högpresterande teknikfonderna som dessutom hjälpt ett stort antal svenska techbolag att komma ut på marknaden", säger han.

I dag finns Readlys tjänst tillgänglig i 46 länder, men bolaget bedriver aktiv marknadsföring på sju marknader, varav Schweiz är den senaste. Enligt Jörgen Gullbrandson står fler länder på kö, och man kommer att gå in på minst en ny marknad till i år.

Tyskland är i dag den största marknaden för Readly, följt av Storbritannien och Sverige.

Läs mer: Readly dubblar omsättningen – växer internationellt 

I Europa saknar bolaget en tydlig konkurrent på marknaden för samling av digitala prenumerationer, enligt Jörgen Gullbrandson. På den amerikanska marknaden finns tjänsten Texture, som förvärvades av Apple i år. 

"Man kan tänka 'hjälp, nu kommer den stora draken Apple, hur ska vi klara oss?' Vi ser det bara som ett positivt tecken och bevis på att vår affärsmodell valideras. Ett av de största bolagen i världen tycker att det vi gör är viktigt", säger Jörgen Gullbrandson.

Bolaget omsatte 127 miljoner kronor under 2017, en ökning från 65 miljoner föregående år. Även förlusterna ökade i fjol till 70 miljoner kronor, vilket är en ökning med närmare 19 procent jämfört med 2016.

"Vi växer på och följer den aggressiva affärsplan vi satt upp", säger Jörgen Gullbrandson.

Swedbank Robur förvaltar drygt 1 000 miljarder kronor och fonden Ny teknik har tidigare investerat i bolag som Acast och Frisq.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera