Hoppa till innehållet

Miljonregn över svenska "Spotify för tidningar"

Den digitala prenumerationstjänsten Readly tar in 100 miljoner kronor från bland andra Swedbank Robur Ny Teknik.

Jörgen Gullbrandson tillträdde som vd för prenumerationstjänsten Readly i mars i år.
Jörgen Gullbrandson tillträdde som vd för prenumerationstjänsten Readly i mars i år.Foto: Pressfoto.

Kan Spotify-modellen frälsa magasinbranschen? Det tror i alla fall Swedbank Roburs fond, Ny Teknik, som investerar 60 miljoner kronor i den digitala prenumerationstjänsten Readly. I samma veva går de befintliga investerarna Zouk Capital in med ytterligare 40 miljoner kronor.

Readly är en prenumerationstjänst liknande Storytel eller Spotify fast för magasin. Sedan starten 2013 har bolaget tagit in runt 400 Mkr i riskkapital.

I mars i år trädde Jörgen Gullbrandson in som ny vd för Readly.

"Det är roligt att få in Swedbank Robur Ny Teknik, en av de mest högpresterande teknikfonderna som dessutom hjälpt ett stort antal svenska techbolag att komma ut på marknaden", säger han.

I dag finns Readlys tjänst tillgänglig i 46 länder, men bolaget bedriver aktiv marknadsföring på sju marknader, varav Schweiz är den senaste. Enligt Jörgen Gullbrandson står fler länder på kö, och man kommer att gå in på minst en ny marknad till i år.

Tyskland är i dag den största marknaden för Readly, följt av Storbritannien och Sverige.

Läs mer: Readly dubblar omsättningen – växer internationellt 

I Europa saknar bolaget en tydlig konkurrent på marknaden för samling av digitala prenumerationer, enligt Jörgen Gullbrandson. På den amerikanska marknaden finns tjänsten Texture, som förvärvades av Apple i år. 

"Man kan tänka 'hjälp, nu kommer den stora draken Apple, hur ska vi klara oss?' Vi ser det bara som ett positivt tecken och bevis på att vår affärsmodell valideras. Ett av de största bolagen i världen tycker att det vi gör är viktigt", säger Jörgen Gullbrandson.

Bolaget omsatte 127 miljoner kronor under 2017, en ökning från 65 miljoner föregående år. Även förlusterna ökade i fjol till 70 miljoner kronor, vilket är en ökning med närmare 19 procent jämfört med 2016.

"Vi växer på och följer den aggressiva affärsplan vi satt upp", säger Jörgen Gullbrandson.

Swedbank Robur förvaltar drygt 1 000 miljarder kronor och fonden Ny teknik har tidigare investerat i bolag som Acast och Frisq.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera