Hoppa till innehållet

Miljonregnet fortsätter för Quizkampen

Mobilspelet Quizkampen har blivit en osannolik framgångssaga för grundarna. På tre år har de nu dragit in över 300 miljoner kronor på frågesportspelet. 

Quizbröder. FEO Medias grundare från vänster: bröderna Robert och Henrik Willstedt och bröderna Olle och Kalle Landin.
Quizbröder. FEO Medias grundare från vänster: bröderna Robert och Henrik Willstedt och bröderna Olle och Kalle Landin.Foto: Foto: FEO Media

Mobilspelet Quizkampen slog ned som en bomb för fem år sedan och blev omedelbart en succé i Sverige. De två brödraparen bakom spelet har sedan dess sett till att expandera till nya marknader, skapa nya spel och skapa rejäla intäkter. 

De senaste tre åren har de dragit in över 300 miljoner kronor. Det som gör det hela extra anmärkningsvärt är att de gjort det med mycket små kostnader. Bolaget, FEO Media, har varit nästan löjligt lönsamt. 

När Financial Times nyligen rankade de snabbast växande bolagen i Europa hamnade FEO Media (NTL) på plats 15, före bolag som Izettle, Storytel och Spotify.  

Läs mer: Quiz-kampens grundare gör superresultat – sneglar på börsen  

I bolagets senaste bokslut för 2016 framgår att pengarna fortsätter att forsa in om än inte i riktigt samma takt som tidigare. I fjol landade omsättningen på 91 Mkr och rörelseresultatet på drygt 40 Mkr. Det kan jämföras med 2015 då rörelseresultatet landade på 68 Mkr. 

Planen är enligt bolaget att lansera flera nya produkter under 2017. Tidigare har man bland annat släppt Pixduel, Quizkampen för företag och gör även ett frågesportsprogram i tysk tv. 

FEO Media ägs av grundarna som de senaste åren kunnat ta ut strax över 100 miljoner kronor i utdelning. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera