Hoppa till innehållet

Millennials och miljarder på 500 Startups

På den hajpade Silicon Valley-acceleratorn 500 Startups ”demo day” har bolagen två minuter på sig att övertyga publiken. Di Digital var där och träffade några av svenskarna på plats.

Acceleratorn 500 Startups startades 2010 i Silicon Valley av Dave McClure och Christine Tsai. Från och med i år finns det även ett program i Stockholm i 500 Startups regi, som går under namnet Distro Dojo.
Acceleratorn 500 Startups startades 2010 i Silicon Valley av Dave McClure och Christine Tsai. Från och med i år finns det även ett program i Stockholm i 500 Startups regi, som går under namnet Distro Dojo.Foto: Miriam Olsson Jeffery

(Di Digital/Silicon Valley) Två minuter. Så lång tid har entreprenörerna i acceleratorn 500 Startups program på sig att vinna publikens förtroende. Eller ska man säga så kort tid. Det går i en rasande fart.

500 investerare sitter i publiken på Computer History Museum i Mountain View. Bland stolsraderna är det lågmält, men energin är desto högre på scenen – och längst bak i salen där de andra entreprenörerna står och hejar på. De tjuter och applåderar högt och ljudligt när de entprenörerna går upp och ner på scenen.

Det är ett bra program. Men man ger upp 5 procent av sitt bolag

Inriktningen på de 40 pitcharna spretar, men det handlar främst om tjänster och inte hårdvara, även om det finns ett smart armband för att mäta olika hälsotillstånd – Angel Sensor. Ett annat exempel är en sparapp för millenials, Rize, som jobbar med bolag som vill marknadsföra sig till den gruppen, alltså människor som är födda på 80-talet och framåt. Ett tredje exempel är försäljning av konsertbiljetter som har blivit över.

“Vi är som ett Hotel Tonight för konsertbiljetter till försäljning i sista minuten. 92 procent av våra kunder är millennials”, säger grundaren till Ticktate på scenen.

Överlag är det mycket snack om millennials. Och miljarder – allt är en miljardmarknad som bara väntar på att bli omvälvd.

En app som står ut är Ibillionaire. Den går ut på att alla som vill ska kunna öppna ett investeringskonto och helt enkelt, som namnet antyder, kunna investera pengar i det en viss miljardär gör. Som Warren Buffett eller Carl Ichan.

”Vi har satsat på fintech, digital hälsa och engagemang i millennials i den här omgången av bolag”, säger Carl Fritjofsson, till vardags venture partner på riskkapitalbolaget Creandum, men som har hjälpt entreprenörerna som deltagit i 500 Startups program.

Di Digital träffar honom i vimlet av investerare och entreprenörer i pausen mellan pitcherna. Där har alla 40 bolagen var sitt bord och möjlighet att marknadsföra sig själva.

”Det är lite som en ‘trade show’ här ute och dagen känns ganska standard för en demo day. Mycket nerver”, säger svensken Björn Wanbo, megrundare till Workgenius, en supportplattform för människor som frilansar för olika ”on demand”-tjänster.

Björn Wanbo

Björn Wanbo flyttade till Silicon Valley för fyra år sedan för att jobba på videoannonseringsnätverket Vungle. 2014 slutade han för att starta en marknadsplats för träning, men lade ner den och fortsatte med Workgenius som har varit med i 500 Startups program. 

”Det är ett bra program och värt det. Men man ger upp 5 procent av sitt bolag, vilket är mycket mer än andra investerare får som har investerat mer pengar”, säger Björn Wanbo.

Han pratar om det faktum att 500 Startups tar en standardprocent av bolagen de satsar på i acceleratorn. 125 000 dollar, motsvarande drygt 1 Mkr, mot 5 procent. Programmet pågår i fyra månader och körs numera fyra gånger om året med cirka 40 bolag per gång. Men alla presenterar inte här på demo day. Några var inte redo och ett par fick inte.

Ett bolagen i programmet, Mentimeter, är helt svenskstartat. Några dagar före demo day besöker Di Digital 500 Startups kontorslokaler i San Francisco. Där sitter flera av startupbolagen och jobbar, några dygnet runt. Men inte svenskgänget i Mentimeter, som utvecklar en tjänst för deltagare att tycka till i realtid under presentationer och möten.

Läs också: Mentimeter till 500 Startups i San Francisco

”Vi har kört en annan work-life balance. Vi är här 8 på morgonen och kör långa dagar, men vi har också kul tillsammans och har gjort utflykter till Sonoma och Santa Cruz”, säger Johnny Warström, Mentimeters medgrundare och vd.

Johnny Warström

Mentimeter är här med sju personer. En ovanligt stor grupp för 500 Startups, som erbjuder grundarna möjlighet att delta i programmet. De flesta andra bolagen har två–tre personer på plats.

Till skillnad från de andra bolagen har Mentimeter heller inte några omedelbara planer på att etablera sig i Silicon Valley.

”20 procent av vår omsättning är redan i USA, innan vi ens satte vår fot här. För att bygga vårt bolag behöver vi inte vara här”, menar Johnny Warström.

Men en hel del av investerarna han har pratat med i Silicon Valley är inte särskilt intresserade av att investera i ett svenskt aktiebolag. Ett vanligt fenomen. 

”För oss handlar det mer om att det blir rätt partner. Vi har som mål att bli en massmarknadsprodukt om 3–4 år, antingen med externt kapital eller partners. Vi kan också betala för tillväxten själva, men det skulle vara för att snabbare nå vårt mål”, säger Johnny Warström.

Mentimeter 500 Startups

Här, i 500 Startups lokaler i centrala San Francisco, har Mentimeters team suttit och jobbat i fyra månader.

Hittills har 4,5 miljoner använt Mentimeters tjänst under en presentation och den har 115 000 registrerade presentatörer. I dag har man en freemium-modell och tar till exempel betalt för företag som vill sätta sitt varumärke på tjänsten. Tanken är också att den ska distribueras via partners eller sälj.

”I 500 Startups har vi blivit tvingade till att ha ett marknads- och tillväxtperspektiv. Det har påverkat hela bolaget. Innan har vi mest fokuserat på produkten”, säger Johnny Warström.

I samband med demo day lanserar man en ny funktion i tjänsten. Jonny Warström är ensam bland bolagen på scenen om att köra en produktdemonstration live.

Han har preppat för den är stunden länge. De senaste veckorna har han pitchat runt 70 gånger. På vägen har han fått höra att presentationen suger och att han har dålig karisma. Det är del av en ärlig kultur på 500 Startups, som han uppskattar.

Genrepet i förra veckan gick bra. Nu gäller det. Ska nerverna hålla? Det märks att han har övat och han håller ångan uppe under de två minuterna.

_tV6bNV1ZQ0

Di Digital träffar honom efteråt vid Mentimeters bord.

”Det kändes jättebra”, säger Johnny Warström.

Några investerare har redan varit framme och pratat med honom efteråt.

”Annars är det vi som uppvaktar dem, men här blir det helt plötsligt en omvänd relation”, säger han.

Nästa vecka bär det hem till Sverige igen, men innan dess hoppas han på möten som kanske kan göra skillnad för Mentimeter. Demo day är en del av spelet, säger han. Investerarna som är där ska gärna känna ”fomo” – fear of missing out – på en bra deal.


Läs också: "Det känns lite som i serien Silicon Valley" - Y Combinator från insidan

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera