Genom att ”koka ned” utslitna kläder har Renewcell hittat ett sätt att få fram nya fräscha fibrer, och på så vis kunna återvinna kläder.
Nu har bolaget nått nästa stora milstolpe. Klädjätten H&M HM B +0,38%Dagens utveckling ska i slutet av mars sälja ett plagg som till hälften är gjort på Renewcells tyg.
Det innebär att materialet, som kallas circulose, nu för första gången blir tillgängligt i handeln till slutkunder.
Plagget – som är en klänning – ska säljas i omkring 100 butiker över hela världen och online på alla marknader.
”Tillsammans med H&M visar vi vägen mot hållbarhet för modebranschen. Det handlar om cirkulär ekonomi, kvalitet och framför allt skala”, säger Harald Cavalli-Björkman, marknadschef på Re:newcell, till Di Digital.
Sedan start har Renewcell tagit in drygt 100 miljoner kronor i riskkapital. Till investerarna hör bland annat Statliga Almi Invest, Gripen Industri & Invest samt klädbolagen H&M och Kapp-Ahl.
Läs även: Guldregn över textilbolaget – återvinner gamla kläder åt H&M
Med hjälp av sin teknik tar Renewcell fram ett biologiskt nedbrytbart textilmaterial. Råvaran är gamla kläder som ligger sammanpressade i stora balar, till exempel använda jeans eller spill från textilfabriker.
Slutprodukten blir en lång ”matta” av pressat, återvunnet material som går igenom en skärmaskin. Dessa ark säljs sedan till klädtillverkare, som kan spinna olika slags textilfibrer av massan för att möta efterfrågan från modehus som söker hållbara material.
Processen som Renewcell använder utvecklades av forskare vid KTH i Stockholm och finns nu i produktion i industriell skala vid Renewcells fabrik i Kristinehamn. Den nya kollektionen är det första av ett flertal samarbeten med globala varumärken planerade för 2020.