Hoppa till innehållet

Milstolpe för H&M:s svenska framtidstyg: Börjar säljas i butik

Startupbolaget Renewcells nya hållbara material blir för första gången någonsin tillgängligt i handeln. H&M – som deläger bolaget – lanserar nu ett plagg gjort på det svenskutvecklade tyget.

En del av H&M:s kollektion gjord med Renewcells material circulose.
En del av H&M:s kollektion gjord med Renewcells material circulose.Foto: Press.

Genom att ”koka ned” utslitna kläder har Renewcell hittat ett sätt att få fram nya fräscha fibrer, och på så vis kunna återvinna kläder. 

Nu har bolaget nått nästa stora milstolpe. Klädjätten H&M HM B +0,38%Dagens utveckling ska i slutet av mars sälja ett plagg som till hälften är gjort på Renewcells tyg.

Det innebär att materialet, som kallas circulose, nu för första gången blir tillgängligt i handeln till slutkunder.

Plagget – som är en klänning – ska säljas i omkring 100 butiker över hela världen och online på alla marknader.

”Tillsammans med H&M visar vi vägen mot hållbarhet för modebranschen. Det handlar om cirkulär ekonomi, kvalitet och framför allt skala”, säger Harald Cavalli-Björkman, marknadschef på Re:newcell, till Di Digital.

Sedan start har Renewcell tagit in drygt 100 miljoner kronor i riskkapital. Till investerarna hör bland annat Statliga Almi Invest, Gripen Industri & Invest samt klädbolagen H&M och Kapp-Ahl.

Läs även: Guldregn över textilbolaget – återvinner gamla kläder åt H&M 

Med hjälp av sin teknik tar Renewcell fram ett biologiskt nedbrytbart textilmaterial. Råvaran är gamla kläder som ligger sammanpressade i stora balar, till exempel använda jeans eller spill från textilfabriker. 

Slutprodukten blir en lång ”matta” av pressat, återvunnet material som går igenom en skärmaskin. Dessa ark säljs sedan till klädtillverkare, som kan spinna olika slags textilfibrer av massan för att möta efterfrågan från modehus som söker hållbara material.

Processen som Renewcell använder utvecklades av forskare vid KTH i Stockholm och finns nu i produktion i industriell skala vid Renewcells fabrik i Kristinehamn. Den nya kollektionen är det första av ett flertal samarbeten med globala varumärken planerade för 2020.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera