Hoppa till innehållet

Mimbly kammade hem pitchsegern under Female Founders

Vattenåtervinningsbolaget Mimbly är segrare i pitchtävlingen under Di Digitals event Female Founders.

Mimblys medgrundare Isabella Palmgren.
Mimblys medgrundare Isabella Palmgren.Foto: Jonas Eng

Mimbly utvecklar vattenåtervinningssystemet Mimbox som är en add-on till alla tvättmaskiner oavsett märke och gör att uppemot 90 procent av vattnet kan återvinnas, energi sparas och mikroplaster fångas upp.

Bakom bolaget som grundades 2016 står Chalmersstudenterna Isabella Palmgren och Daniel Colunga, som nu har direktkvalificerat sig till en plats i den tredje upplagan av Di Digitals Startup Tour som går av stapeln i höst.

”Det är jättekul att höra att juryn tycker att miljöfrågan är lika viktig som vi gör”, säger Isabella Palmgren, som pitchade framför Female Founders jury.

Läs mer: Hon vill nå Ikeas kunder med sin uppfinning

Mimbly har under hösten, tillsammans med nio utländska startupbolag, suttit i Ikeas acceleratorprogram i Älmhult. Inför det kommande året satsar bolaget på att skala upp och ta sin miljöräddande produkt till kunderna. 

”Det blir fullt fokus på teknikutvecklingen och få den redo. Vi gör alla tester själva, men nu ska vi börja testa med kund och hitta nya produkter, för att sedan kunna ta in en investering och skala upp”, säger Isabella Palmgren.

Pitchtävlingen är ett av huvudnumren på Di Digitals event Female Founders och ger nystartade bolag chansen att berätta om sina affärsidéer inför en tung techjury.

Läs mer: De gör upp om segern i pitchtävlingen på Female Founders

Mimbly kammade hem segern inför den namnkunniga juryn bestående av Anna Söderholm, investment manager på Almi Invest som är Sveriges mest aktiva investerare i unga tillväxtbolag, Ulrika Saxon som är styrelseproffs och vd för Bonnierkoncernens investeringsarm Bonnier Ventures, Susanna Campbell, styrelseproffs och ordförande för stiftelsen Norrskens investeringskommitté och Indra Sharma som är Venture Lead på riskkapitalbolaget EQT Ventures.

Läs mer: Anna Urombi utses till årets Female Founder 

Utöver Mimbly pitchade rörelselarmet Stilla, VR-bolaget Warpin och tvättappen Washaway. De fyra hade i sin tur valts ut från de 80-tal bolag som ansökt om att få pitcha under tävlingen – mer än dubbelt så många som förra året, då drönarbolaget Globhe tog hem segern.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera