Hoppa till innehållet

Min Doktors nya vd: ”En del av kritikerna har rätt”

Det blir en Booking.com-veteran som ska leda Min Doktors expansion i Europa. Holländaren Laurens Leurink medger att appar inte alltid ger den bästa vården. ”Digital primärvård funkar i cirka 60 procent av fallen”, säger han.

Laurens Leurink ska leda Min doktors expansion i Europa.
Laurens Leurink ska leda Min doktors expansion i Europa.Foto: Press

Innan den digitala vårdcentralen Min Doktor (NTL) tog in en ny runda riskkapital för att ge sig ut i Europa ville bolaget stuva om i ledningen.

Charlotta Tönsgård, Min Doktors vd sedan 2015, fick sparken på dagen i december. Bolaget tog in bryggfinansiering och i maj tog Min doktor in 218 miljoner kronor.

Pengarna kom bland annat från riskkapitalbolaget EQT Ventures (NTL) och Avito-grundarna Jonas Nordlander (NTL) och Filip Engelbert (NTL). Samtidigt lämnade den tidigare ordföranden Christian W Jansson, som vid sidan om detta uppdrag även var ordförande för statliga Apoteket.

Läs mer: Kritiserad storägare tvingas bort från nätdoktor 

Nu har Min Doktor hittat en ny vd. Laurens Leurink, som tidigare bland annat varit verksamhetschef på Booking.com och lett hotellsajtens expansion utanför Europa, tar över chefsposten på Min doktor den 11 september.

”Jag ser fram emot att börja”‚ säger han till Di Digital.

Nederländska Booking.com är i dag bland den amerikanska börsjätten Pricelines största varumärken. Priceline köpte Booking.com 2005 och koncernen omsatte i fjol cirka 90 miljarder kronor.

Kees Koolen, en av medgrundarna till bokningssajten, var också med och grundade Min doktors storägare EQT Ventures.

Laurens Leurinks ska nu få Min Doktor att växa i Sverige och samtidigt expandera utomlands.

”Digitaliseringen av primärvård funkar i omkring 60 procent av fallen. Det är den främsta lärdomen vi tar med oss från den svenska marknaden. Det är kärnan i det Min doktor ska implementera i olika europeiska länder”, säger Laurens Leurink.

Det finns en skepsis bland utövare om vårdkvaliteten via till exempel en smartphone. Vad säger du till dem?

”En del av dem har rätt. Det är mycket viktigt att se begränsningarna som finns i systemet i dag. Samtidigt har jag talat med läkare som anser att en del av arbetet som vår app gör motsvarar deras mest repetitiva uppgifter. Jag hör också att om man automatiserar den processen utan att använda sig av läkarens dyra och värdefulla tid så tar man bort en massa ineffektiviteter.”

Konkurrens är bra för vår användarbas

Min doktor studerar sex olika europeiska länder för att se vilka marknader bolaget borde inta härnäst. Den nya vd:n vill dock inte säga vilka länder det rör sig om.

Er tidigare vd fick sparken och det tog cirka nio månader att hitta en ersättare. Hur ser du på turbulensen inom bolaget?

”Vi har samtalat under en längre tid så det tog egentligen inte särskilt lång tid. Jag tror att EQT och de tidigare investerarna var måna att hitta någon med erfarenhet av en internationell expansion.”

”På den här nivån tar det generellt fyra till åtta månader att rekrytera en ny vd. Det är min erfarenhet. Men för ett relativt ungt företag är det viktigt att hitta nytt ledarskap så snabbt som möjligt.”

Läs mer: Hon fick sparken från Min Doktor: ”Jag vägrar kompromissa om mina värderingar” 

På den svenska hemmamarknaden har Min Doktor konkurrens.

Det digitala vårdbolaget Kry värderades i somras till 1 miljard kronor i samband med att Accel investerade i bolaget. Min doktor värderades å sin sida till drygt 650 miljoner kronor i maj.

”Konkurrens är bra för vår användarbas. Vi skapar en ny marknad och det finns inte många liknande aktörer i andra länder eller i Sverige. Vi presenterar konceptet för konsumenterna vilket är en fördel. Det är för tidigt att säga vilken modell som kommer att vinna, men tittar på varandra och lär av varandra”‚ säger Laurens Leurink.

I fjol ökade Min Doktors omsättning cirka fem gånger till knappt 34 Mkr med ett förlustresultat på 42 Mkr. Kry omsatte i sin tur drygt 3 Mkr med förluster på 18 Mkr.

Laurens Leurink vill inte kommentera vad Min doktor kan tänkas omsätta i år.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera