Hoppa till innehållet

Tesla gör sin största förlust – men mindre än väntad

Trots Teslas leveransproblem redovisar Elon Musks elbilsbolag en mindre förlust än väntat - men den är ändå rekordstor.

Elon Musk är medgrundare och vd för elbilsbolaget Tesla.
Elon Musk är medgrundare och vd för elbilsbolaget Tesla.Foto: Carla Gottgens/ Bloomberg
Elon Musks är vd och medgrundare för Tesla. Här bolagets elbil Model S 90 D.
Elon Musks är vd och medgrundare för Tesla. Här bolagets elbil Model S 90 D.Foto: Håkan Matson

Dagen efter att Elon Musk lyckades med att skicka upp sin första körsbärsröda Tesla Roadster till rymden rapporterade elbilsbolaget sina siffror för fjärde kvartalet. Och trots förseningen med produktionen av bolagets Model 3 redovisar Tesla en omsättning i linje med förväntat. 

Den uppgick till 3,29 miljarder dollar, vilket motsvarar omkring 26,6 miljarder kronor. Det var en ökning från 2,28 miljarder dollar för fjärde kvartalet 2016. Förväntningarna låg på 3,28 miljarder dollar enligt Reuters analytikerkonsensus. En stor del av ökningen berodde, enligt Tesla, på ökningen av fordonsleveranser

Resultat per aktie hamnade på -3,04 dollar, vilket innebär en lite mindre förlust än Reuters förväntade analytikerkonsensus på -3,12 dollar. För fjärde kvartalet 2016 låg resultatet per aktie på -2,87 dollar.

Nettoförlusten ökade till 675,4 miljoner dollar, vilket motsvarar drygt 5,4 miljarder kronor, från 121,3 miljoner dollar för sista kvartalet 2016. Förlusten är den största hittills för Tesla.

Timmen innan New York-börsen stängde steg Teslas aktie med närmare 3,3 procent. En halvtimme efter rapporten publicerats var aktien så gott som oförändrad i efterhandeln. 

Tesla meddelade redan i början av året sina leveranssiffror. Under 2017 levererade Tesla 101 312 exemplar av premiumsedanen Model S och SUV:en Model X. Samtidigt halkade bolaget efter med sin billigare elbil Model 3. 

Totalt levererade Tesla 1 550 Model 3 under det fjärde kvartalet vilket var en bra bit under väntade 2 900 enligt en sammanställning av Bloomberg. Frågan många ställde sig inför kvartalsrapporten var hur stor skada förseningen skulle ha på siffrorna. 

Läs även: Här är Teslas nya lastbil – och sportbil 

När Tesla rapporterade siffrorna för det tredje kvartalet planerade bolaget att minska produktionen med Model X och Model S för att lägga krutet på sin billigare modell. Med dessa förändringar uppgav Tesla att målet var att kunna producera 5 000 av sin billigare modell per vecka under slutet av det första kvartalet i år.

Men under förra månaden uppgav Elon Musk att målet hade förändrats till 10 000 exemplar i månaden i slutet av första kvartalet och 20 000 per månad i slutet av det andra kvartalet. Denna prognos står bolaget fast vid i sin senaste kvartalsrapport.

Förutom att Tesla har drabbats av flaskhalsar i produktionen har bolaget även drabbats av problem med massproduktionen av batterier, rapporterade CNBC för en dryg vecka sedan. 

Läs även. Tesla uppges lida av nya produktionsproblem 

I början av februari sålde Tesla obligationer för 546 miljoner dollar, som är uppbackade av leasingkontrakt för Model X och Model S, för att kunna trappa upp produktionen av Model 3 ytterligare. 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera