Hoppa till innehållet

Minecraft kliver in på Kinas spelmarknad

Det svenska succéspelet Minecraft har sålts i över 100 miljoner exemplar. Ett nytt avtal med den kinesiska internetjätten Netease öppnar nu en ny miljardmarknad för utvecklaren Mojang.

Minecraft vänder blickarna mot öst och tar steget in på Kinas spelmarknad.
Minecraft vänder blickarna mot öst och tar steget in på Kinas spelmarknad.

Pengarna fortsätter regna över svenska Mojang. Di Digital kunde tidigare i veckan avslöja att spelutvecklaren bakom Minecraft gjorde 2 miljarder kronor i vinst under den senaste redovisningsperioden.

Nu öppnar sig ännu en miljardmarknad för bolaget. Mojang har slutit ett licensavtal med internetjätten Netease för att introducera Minecraft på den kinesiska marknaden – med 1,3 miljarder invånare. 

”Potentialen i Kina är enorm men det är svårt att på egen hand ta sig fram i landet och hitta affärsmodeller som fungerar där”, säger Mojangs vd Jonas Mårtensson.

I en lång intervju med Di Digital berättar han att han på lång sikt vill bygga ett mycket starkare varumärke av Minecraft, ”som Star Wars eller Mario Bros.”

Läs även: Mojangs vd talar ut: ”Vi är per definition ett one-hit-wonder”

Analysbolaget Niko Partners, med inriktning på spelmarknaden i Kina, förväntar sig att intäkterna från spelindustrin i landet kommer att nå 26 miljarder dollar år 2016. Det motsvarar 217 miljarder kronor räknat i dagens valutakurs på det som kan vara den största nationella spelmarknaden i världen.

”Vi har haft en dialog med fyra potentiella partner under närmare ett år och Netease var den som passade vårt arbetssätt bäst. Dessutom har bolaget bra meriter efter att ha arbetat med andra spelutvecklare från västvärlden”, säger Jonas Mårtensson.

mVzkQKUuv5M

Mojang introducerar sin Kina-lansering med en video på bolagets hemsida. 

Miljardbolaget Netease är mer eller mindre marknadsledande inom mobilspel och onlinespel i Kina. Bolaget ger både ut sina egna spel och distribuerar titlar som amerikanska Diablo, Starcraft och World of Warcraft, samtliga från utvecklaren Blizzard, på den kinesiska marknaden.

”Nu börjar arbetet med att ta fram den produkt och tjänst som vi kommer att lansera med i Kina, men det kommer nog att dröja ett tag innan den kommer ut på marknaden”, säger Jonas Mårtensson.


Jonas Mårtensson klev in som Mojangs vd efter att bolaget sålts till Microsoft 2014. Foto: Jesper Frisk.

Jonas Mårtensson vill inte sia om hur många exemplar av Minecraft kommer att sälja de närmaste åren.

”Vi har ett väldigt stort problem med piratkopiering i Kina. Vi vet att det är många miljoner personer som redan spelar Minecraft där, men det är piratkopierade spel. Däremot vet vi att intresset för spelet är enormt.”

Men det är inte under namnet Minecraft som spelet är känt i Kina, utan Myworld. 

”På kinesiska tecken går det inte att skriva Minecraft, så det heter Myworld där. Det är spelcommunityt i Kina som har skapat det namnet självt”, säger Jonas Mårtensson.

Kina har tidigare förbjudit vissa spel på grund av att de har porträtterat stormakten på ett missvisande sätt, enligt landets kulturdepartement. Bland de förbjudna spelen finns svenska Paradox Interactives Hearts of Iron och Dice:s Battlefield 4 med. De sägs ”förvanska bilden av Kina och äventyra den nationella säkerheten”.

Jonas Mårtensson håller tummarna för att Minecraft inte kommer att stöta på samma problem. 

”World of Warcraft är en jättesuccé i Kina. Nu gäller det för oss att skapa de tjänster som gör att man väljer att betala för Minecraft där”, säger Jonas Mårtensson.


Läs även:

Exklusiv intervju: "Vi är ett one-hit-wonder" – Mojangs vd talar ut efter försäljningen

Kommentar: Förlösande ärlighet från Minecraft-chefen

 


Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera