Annons

Minecraft kliver in på Kinas spelmarknad

Minecraft vänder blickarna mot öst och tar steget in på Kinas spelmarknad.
Minecraft vänder blickarna mot öst och tar steget in på Kinas spelmarknad.
Det svenska succéspelet Minecraft har sålts i över 100 miljoner exemplar. Ett nytt avtal med den kinesiska internetjätten Netease öppnar nu en ny miljardmarknad för utvecklaren Mojang.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Pengarna fortsätter regna över svenska Mojang. Di Digital kunde tidigare i veckan avslöja att spelutvecklaren bakom Minecraft gjorde 2 miljarder kronor i vinst under den senaste redovisningsperioden.

Nu öppnar sig ännu en miljardmarknad för bolaget. Mojang har slutit ett licensavtal med internetjätten Netease för att introducera Minecraft på den kinesiska marknaden – med 1,3 miljarder invånare. 

”Potentialen i Kina är enorm men det är svårt att på egen hand ta sig fram i landet och hitta affärsmodeller som fungerar där”, säger Mojangs vd Jonas Mårtensson.

I en lång intervju med Di Digital berättar han att han på lång sikt vill bygga ett mycket starkare varumärke av Minecraft, ”som Star Wars eller Mario Bros.”

Läs även: Mojangs vd talar ut: ”Vi är per definition ett one-hit-wonder”

Analysbolaget Niko Partners, med inriktning på spelmarknaden i Kina, förväntar sig att intäkterna från spelindustrin i landet kommer att nå 26 miljarder dollar år 2016. Det motsvarar 217 miljarder kronor räknat i dagens valutakurs på det som kan vara den största nationella spelmarknaden i världen.

”Vi har haft en dialog med fyra potentiella partner under närmare ett år och Netease var den som passade vårt arbetssätt bäst. Dessutom har bolaget bra meriter efter att ha arbetat med andra spelutvecklare från västvärlden”, säger Jonas Mårtensson.

mVzkQKUuv5M

Mojang introducerar sin Kina-lansering med en video på bolagets hemsida. 

Miljardbolaget Netease är mer eller mindre marknadsledande inom mobilspel och onlinespel i Kina. Bolaget ger både ut sina egna spel och distribuerar titlar som amerikanska Diablo, Starcraft och World of Warcraft, samtliga från utvecklaren Blizzard, på den kinesiska marknaden.

”Nu börjar arbetet med att ta fram den produkt och tjänst som vi kommer att lansera med i Kina, men det kommer nog att dröja ett tag innan den kommer ut på marknaden”, säger Jonas Mårtensson.


Jonas Mårtensson klev in som Mojangs vd efter att bolaget sålts till Microsoft 2014. Foto: Jesper Frisk.

Jonas Mårtensson vill inte sia om hur många exemplar av Minecraft kommer att sälja de närmaste åren.

”Vi har ett väldigt stort problem med piratkopiering i Kina. Vi vet att det är många miljoner personer som redan spelar Minecraft där, men det är piratkopierade spel. Däremot vet vi att intresset för spelet är enormt.”

Men det är inte under namnet Minecraft som spelet är känt i Kina, utan Myworld. 

”På kinesiska tecken går det inte att skriva Minecraft, så det heter Myworld där. Det är spelcommunityt i Kina som har skapat det namnet självt”, säger Jonas Mårtensson.

Kina har tidigare förbjudit vissa spel på grund av att de har porträtterat stormakten på ett missvisande sätt, enligt landets kulturdepartement. Bland de förbjudna spelen finns svenska Paradox Interactives Hearts of Iron och Dice:s Battlefield 4 med. De sägs ”förvanska bilden av Kina och äventyra den nationella säkerheten”.

Jonas Mårtensson håller tummarna för att Minecraft inte kommer att stöta på samma problem. 

”World of Warcraft är en jättesuccé i Kina. Nu gäller det för oss att skapa de tjänster som gör att man väljer att betala för Minecraft där”, säger Jonas Mårtensson.


Läs även:

Exklusiv intervju: "Vi är ett one-hit-wonder" – Mojangs vd talar ut efter försäljningen

Kommentar: Förlösande ärlighet från Minecraft-chefen

 


Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies