Hoppa till innehållet

Minecraft-veteran etablerar studio i Boden

Spelveteranerna Thomas Lindgren och Peter Zetterberg etablerar en spelstudio i Boden. Peter Zetterberg är känd som en av nyckelpersonerna bakom Microsofts köp av svenska Mojang, med spelet Minecraft.

Från vänster: Mattias Bergqvist, Peter Zetterberg och Thomas Lindgren vid Boden Business Park.
Från vänster: Mattias Bergqvist, Peter Zetterberg och Thomas Lindgren vid Boden Business Park.Foto: Josefin Wiklund/Bodens kommun

Det nya bolaget tar avstamp i Peter Zetterbergs bolag Wanderword. Plattformen baseras på en patenterad teknologi som möjliggör för spelarna att ställa in nivån på interaktivitet, enligt ett pressmeddelande. Spelarna ska kunna anpassa tjänsten så den kan användas oavsett om man sitter på bussen eller hemma i vardagsrummet.

Peter Zetterberg är grundare av Unique Development Studios, en av Sveriges första spelstudior, mest känt för bilspelet Ignition. Han jobbar sedan 2007 för Microsoft och dess Xbox-division där han i dag har titeln Director of Studios Operations. Peter Zetterberg var en av nyckelpersonerna när Microsoft 2014 köpte svenska Mojang, med succéspelet Minecraft, för 2,5 miljarder dollar.

Läs mer: Han är hjärnan bakom Mojang-affären 

Utöver Wanderword ska även det Seattle-baserade bolaget House of How, som leds Russ McMackin, etableras i Boden. Russ McMackin har bland annat arbetat med utvecklingen av Microsofts vr-glasögon Hololens.

Thomas Lindgren har jobbat i svensk spelindustri i snart 20 år. Han har också varit en del i att locka upp Zetterberg och McMackin. Han är bland annat styrelseordförande för den framgångsrika svenska studion Fatshark, men även för Glorious Games Group och sedan en tid tillbaka även för Wanderword.

Nyheten är en seger för Boden som sedan 2011 jobbat medvetet med att bli ett nav för spelindustrin och den digitala underhållningsindustrin. 

”Vi märker att intresset stiger för att etablera sig i Boden och Norra Sverige och att det finns ett intresse i det vi skapar här ute på marknaden”, säger Mattias Bergqvist, affärsutvecklare spelindustri på bolaget Bodens Utveckling.

Sammanlagt ska 15 praktikanter från den lokala spelutbildningen jobba på de två bolagen. 

Peter Zetterberg och Thomas Lindgren.
Peter Zetterberg och Thomas Lindgren.Foto: Josefin Wiklund/Bodens kommun

”Jag kommer från en liten stad där det fanns ganska lite att göra, och det känns kul och självklart att kunna ge tillbaka till Sverige och kunna hjälpa till att hitta en passion för unga”, säger Peter Zetterberg.

Wanderword grundade han på fritiden. Målet är att kombinera den digitala ljudboken med interaktivitet och icke-linjärt historieberättande i en interaktiv story.

”Under resans gång har jag tittat tillbaka på de tidigare åren i mindre bolag, där jag verkligen gillat den kreativa processen. Wanderword är ett resultat av det”, säger Peter Zetterberg.

Läs mer: Microsoft plockar ut miljarder från Mojang

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera