Hoppa till innehållet

Minecraftgrundaren startar flygbolag

Markus Persson och Jakob Porser, grundarna av spelföretaget Mojang som skapade Minecraft, har startat ett nytt företag ihop. Syftet? Uthyrning av luftfartyg.

Carl Manneh, Markus Persson och Jakob Porser, grundarna av spelföretaget Mojang.
Carl Manneh, Markus Persson och Jakob Porser, grundarna av spelföretaget Mojang.Foto: Nicklas Storbjörk

Försäljningen av spelföretaget Mojang, som skapat spelet Minecraft, gjorde grundarna Markus Persson och Jakob Porser till miljardärer.

Sedan dess har historierna om hur de förvaltat sina rikedomar avlöst varandra. Markus Persson köpte i fjol en semestervilla i Beverly Hills för nära 540 miljoner kronor. Enligt medieuppgifter slog han popstjärnorna Beyoncé och Jay-Z i budgivningen.

Jakob Porser gick i vintras in som storsponsor för hockeylaget Luleå Hockey, som han följt sedan barnsben.

Nu kommer ytterligare ett livstecken från de två vännerna, som arbetat tillsammans sedan de lärde känna varandra på spelföretaget King (då Midasplayer).

Markus Persson och Jakob Porser har startat ett nytt företag ihop. Men av allt att döma har det föga koppling till deras bakgrund i spelbranschen.

Notch Air AB, som bolaget heter, ska syssla med flygtrafik. Närmare bestämt uthyrning av luftfartyg och “därmed förenlig verksamhet”. Det enligt dokument som lämnats in till Bolagsverket.

Notch Air är registrerat på samma adress som Markus Persson och Jakob Porsers gemensamma bolag Rubberbrain AB. På pappret är Rubberbrain en spelstudio, men det är högst oklart om någon riktig verksamhet förekommer på kontoret i centrala Stockholm.

“Det är som ett dagis för oss. Ett dagis för vuxna. Det känns bra att ha någonstans att gå om dagarna”, sa Markus Persson i en intervju med tidningen Forbes, en av mycket få han gett efter försäljningen till Microsoft.

Markus Persson kontrollerar samtliga aktier i Notch Air AB genom företaget Notch Enterprises AB, som även förvaltar hans andel av pengarna från försäljningen av Minecraft. Styrelsen i Notch Air består av Markus Persson och Jakob Porser.

Någon ytterligare information om bolaget framgår inte av den dokumentation som är offentlig. Inga flygfarkoster finns i nuläget registrerade på bolaget, enligt Transportstyrelsen.

Däremot har Markus Persson en välkänd förkärlek för att flyga privatflyg. Under åren på Mojang bekostade han vid flera tillfällen resor i privatjet både för sig själv och sina vänner, de anställda på Mojang samt andra spelutvecklare.

Huruvida Notch Air AB har för avsikt att ta upp kampen om privatflygsmarknaden i Sverige, planerar någon annan typ av verksamhet med koppling till flygtrafiken – eller bara är att betrakta som ett utstuderat skämt – får framtiden utvisa. Di har sökt både Markus Persson och Jakob Porser för mer information. Den sistnämnde hälsar att han inte vill kommentera saken.

Martin Rex

Daniel Goldberg

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera